Hovvård på Island?

K

Kolsyrad

Hittade en bild som en tjej hade tagit under sin klassresa på island, där hästen hon hade fotograferat hade riktigt taskiga hovar..

Bild

Är det vanligt att dom ser ut så där i hovarna?

Sv: Hovvård på Island?

Hittade en bild som en tjej hade tagit under sin klassresa på island, där hästen hon hade fotograferat hade riktigt taskiga hovar..

Bild

Är det vanligt att dom ser ut så där i hovarna?

Hehe...det här kan jag svara på! När jag åker över till ön där borta, så brukar beståndet utbildade hovslagare på ön stiga med 100%...!? Där har man sedan urminnes tider haft resonemanget att: Kan man hålla i en hammare är man karl nog att spika dit 4 skojävlar på hästkraken. Skulle det inte funka ja då har man 20 hästar till att välja mellan i hagen...
Sedan de sista 2 åren har dock en ganska markant ändring skett, men det kommer ta många år till innan det blir som i sverige att man ringer hovslagaren!

Att säga att man är utbildad hovslagare där är lika häftigt som om en tjej med skitnödig min skulla komma in i mitt stall och proklamera att hon minsann har utbildning inom att rykta hästar! Det här är faktiskt en perfekt liknelse...

Aha okej..
För den såg ju rätt taskig ut i fötterna..

Tro nu inte att det är det värsta, för värre än det finns. Det där ser ju fortfarande ut som en hov, det är värre när hästen får koklövar.:eek: :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI