Hovtråd -bilder-

DarkInNight

Trådstartare
Hur ser hovarna ut?

Ursäkta dåliga bilder och skitig häst, jag var inte stallklädd. Om det behövs bättre bilder kan jag fixa det senare idag.

edit. problem med bilderna, de vrider sig sig så de blir snea fastän jag roterar dem både innan jag lägger dem på photobucket och även på photobucket när de kommit dit. *fanskap*

Sv: Hovtråd -bilder-

DSC02402.jpg

DSC02401.jpg

DSC02406.jpg

DSC02401-1.jpg

sjukt höga trakter!!!!!!!

Tack, det tycker jag med och lade upp här för att kolla upp så jag inte är själv med att tycka det.

Hästen är verkad i tisdags. Eftersom han gärna sticker iväg i trakterna så bad jag hovis att ta mycket i trakterna. Enl honom så gick det inte att ta mer utan att gräva för mycket i sulan, och enl honom var även vinklarna bra :(

FAN!

Är detta en godkänd hovis som gjort jobbet? tycker inte att det ser bra ut. :(

Spontant tycker jag hovarna ser ut som åsnehovar! Håller med tidigare inlägg. Jag skulle nog vända mig till en annan hovslagare?

Senast ändrad:

Spontant tycker jag hovarna ser ut som åsnehovar! Håller med tidigare inlägg. Jag skulle nog vända mig till en annan hovslagare?

Jag ska nog ringa denne hovslagare först och kolla om han inte kan göra om det. Jag är nöjd med hovarna på min andra häst, de har blivit finare sen han skodde.

Det känns skit, här står man och betalar dyra pengar till en utbildad hovis och så blir det så fel! :( :mad:

Kan ju säga att min ponny också har höga trakter och är skodd av utbildade hovslagare under de åren jag haft henne. (snart 7 år.)
Visserligen så har min ponnys hovar mycket bra vinklar etc. (Röntgas med jämna mellanrum på grund av de höga hovarna.) Men hela hoven är mycket hög.

När vi försökte ändra på hovarna på klinik med klinikhovslagare så blev hon så halt att hon i princip blev utdömd.
Så nu får hon ha sina fula hovar och vara frisk istället. :) Så det kan stämma att man inte vågar ta hur mycket som helst av
hoven, även om det skulle kunna behövas.

ja eller såhär kanske är bättre, tån är ju väldigt lång också...

strt.jpg

Hästen ifråga får väldigt fina fötter när han går barfota. Han sköter nerslitningen jättebra och det blir jämnt och fint. Fan att det inte är sommar, och fan att hovarna ser ut som fan!

Utläkt fånghäst, så jag vill/måste hålla igång honom. Men vill inte rida när han ser ut såhär!

Hur ska jag förklara på ett hovslagar-fackmanna-språk hur jag vill ha det??

Ursäkta alla svordomar, men jag är så trött och frustrerad över att de UTBILDADE människor jag anlitar till hästens hovvård och sjukvård inte gör sitt jobb. . .

Kan ju säga att min ponny också har höga trakter och är skodd av utbildade hovslagare under de åren jag haft henne. (snart 7 år.)
Visserligen så har min ponnys hovar mycket bra vinklar etc. (Röntgas med jämna mellanrum på grund av de höga hovarna.) Men hela hoven är mycket hög.

När vi försökte ändra på hovarna på klinik med klinikhovslagare så blev hon så halt att hon i princip blev utdömd.
Så nu får hon ha sina fula hovar och vara frisk istället. :) Så det kan stämma att man inte vågar ta hur mycket som helst av
hoven, även om det skulle kunna behövas.

Har du möjligtvis bilder på din hästs hovar? Så jag kan jämföra lite? :)

Jag vet att min häst har haft kortare trakter, förra hovslagaren brukade ta ner dem mer än min nuvarande. Sen så får han väldigt trevliga hovar vid barfotagång, låga fina trakter.

Har svårt att tro att någon häst mår bra av att ha så höga trakter. Den är ju nästan lika hög i trakten som i tån! Möjligtvis om den är gammal och har gått så felaktigt hela livet, då kanske det är bättre att låta det vara eftersom resten av benet lär ha vant sig vid denna skumma belastning. Men jag skulle ändå försöka jobba ner trakten gradvis. har sett bilder på obehandlade fånghästar, dom kan bli så.

Om han har låga trakter vid barfota tycker jag du har ditt svar där. Det är verkning+skoning som skapar denna onormala höjden. Fråga din hovis varför har har verkat som han gjort, han kanske har planer om att sänka trakten efterhand, om hästen varit jättehög så kan man sällan göra om på en gång utan det får ta lite tid.

Är det en friser du har, eller vad är det för ras ? Har sett flera friserhästar med dessa höga trakter.
Tycker det ser hemskt ut, men deras hovar kanske ska se ut så :confused:

Oj, det var ju inte så snyggt.
Hovar är ett gissel! Min fånghäst fick skor efter anfallet men hans hovar har succesivct blivit sämre under det 1,5 året han haft skor. Såfort kälen släpper så får han testa att vara barfota häst igen och fungerar det får han nya skor först till hösten innan det fryser igen. Men det är ångest när hovarna blir sämmre:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
476
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka