hovsprickor

Sv: hovsprickor

Vad är det för hovsprickor som sitter UNDER hoven???

F.Ö håller jag helt med SO hovis, sprickor uppkommer inte enbart på hingstar, det var då det konstigaste jag har hört idag!

Nu blir jag också intresserad. Sprickor i sulan har jag ännu inte hört talas om, eller läst om...

Och att hovsprickor bara kommer på hingstar är märkligt. Jag har bara sett hovsprickor på ICKE-hingstar, men det är för att jag inte har kontakt med hingstar så ofta. :smirk:

Jag tycker vederebörande ska låta en utbildad hovslagare genomföra professionell behandling. Det är svårt att uttala sig om vad som är rätt/fel genom en bild, jag tror man måste få känna, klämma och titta närmare för att hitta rätt...

Hovsprickorna blöder inte o hon är inte halt. Hon vilar fint på varje fot i varje steg så hon verkar inte ha några obehag av dem som jag kan se i alla fall.

Det jag är lite förvånad över är att sprickorna verkar komma uppifrån o ner!? Det jag haft på andra hästar är sprickor nerifrån o upp... raspade på hovarna o ju mer man raspar ju mer försvinner sprickorna... kan det va kraftigt fel foderstat som knäckt fötterna på henne uppifrån så att säga o vad göra när sprickan når marken så att säga?? Sko med två tåkappor?:confused:

O på tal om foderstat... några tips? Jag ger henne massa fri tillgång på mineraler o kalk nu o hoppas det kan bli att det gör nån nytta om ett tag... finns ju andra fodertillskott... är det bara saker som kostar massa pengar utan verkan eller funkar de verkligen?

Jag tror att sprickornas ursprung helt enkelt är en överbelastning i tån. Tåsidokappor skulle jag undvika. Sprickan börjar ju i den övre delen av hoven. Att låsa i den nedre delen kan bara enligt mitt sätt att se det förvärra det hela. Tips om foder? Nordisar är känsliga för kraftfoder, för mycket kraft i förhållande till grovfoder ger ofta hovproblem. Fast jag tror inte denna häst har så dåliga hovar egentligen, dom ser bara misskötta ut. Inget dyrt tillskott ersätter ett bra hö.

ang min häst som tråden först handlade om så tog jag ut en hovslagare som fick kolla på henne. enligt han så var det en spricka i "glassyren" som han uttryckte det och var pga torrt i backen. slog iallafall på skor i fram på henne eftersom hovarna flisade sig vid ridning. har inte haft något problem efter det och hoven ser fin ut kommer försvinna helt vid verkning enligt hovslagaren.

förövrigt så hade min spricka på ca 1-2 cm nerifrån och upp inte som hästen på bilden.

Hoppsan, jag trodde att hovbilderna var på TS häst.
Det låter som du haft ett mindre problem och att det är löst då?

nu ska vi inte måla fan på väggen här men nej det är absolut inte min häst på bilderna:D isåfall har hon odlat på sig bra mycket hovskägg sen jag såg henne sist.

min häst hade en spricka framtill från tån och uppåt på ca 1-2 cm. enligt hovslagare pga att det är såpass torrt i backen. på med dojjor och dom håller sig hela! :idea:

nu ska vi inte måla fan på väggen här men nej det är absolut inte min häst på bilderna:D isåfall har hon odlat på sig bra mycket hovskägg sen jag såg henne sist.

min häst hade en spricka framtill från tån och uppåt på ca 1-2 cm. enligt hovslagare pga att det är såpass torrt i backen. på med dojjor och dom håller sig hela! :idea:

Den typen av sprickor hade Harry problem med förra sommaren. Fast han fick dom precis vid något gammalt sömhål, så självfallet skulle sprickan fara upp i hålet och bryta upp sig på "djupet":mad:
Dock inget som min kära hovis inte kunde fixa:D

Fast om det nu blir en så varm sommar som dom har lovat så får han nog gå med skor, känns onödigt att chansa då han dessutom nöter utsidorna av bakhovarna så att han måste plastas för att få dit skorna på hösten:mad:

Jag tror att sprickornas ursprung helt enkelt är en överbelastning i tån. Tåsidokappor skulle jag undvika. Sprickan börjar ju i den övre delen av hoven. Att låsa i den nedre delen kan bara enligt mitt sätt att se det förvärra det hela. Tips om foder? Nordisar är känsliga för kraftfoder, för mycket kraft i förhållande till grovfoder ger ofta hovproblem. Fast jag tror inte denna häst har så dåliga hovar egentligen, dom ser bara misskötta ut. Inget dyrt tillskott ersätter ett bra hö.

Jo, det där med kraftfoder vet jag... har haft fjordingar innan o där gäller ju samma sak + att damen vi talar om här med sprickorna är KRAFTIGT överviktig...:o hon får bara mineraler o så o en liten näve betfor o kross i så hon verkligen äter mineralerna.

Har börjat sätta igång henne o banta henne till annat än ett rultande oljefat med ben...:rofl:

De förra ägarna rörde nog inte på henne med tanke på vilken historia de berättade om henne... nästan ohanterlig problemhäst enligt dem!:confused: Underbar kanonhäst enligt mig!:love: Höet vi har här är kanonfint så det ska väl snart bli bättre:)

hon fick skor runt om och det finns inga sprickor kvar alls. lär inte ha berott på lång tå eftersom hon var verkad regelbundet. snarare för mycket slitage på hovarna...

Har läst dina inlägg här i tråden och själv haft mkt problem med hovsprickor.

Du har ju fått kunniga och bra svar, kort tå och uträknad foderstat.
Var noga med att ta analys på höet till hösten, du kan inte bara ge fri tillgång på mineraler och kalk, hästen behöver ett intag av dessa ämnen som är i rätt balans, dvs det finns en kvot man funnit att hästen behöver, i förhållandet mellan de olika mineralerna för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dem på bästa sätt.

Tänk också på att om du ska smörja hovarna med något så gör det klokt. Om det är regnväder eller ska bli regn nästa dag så låt bli, för om du oljar in hoven tränger inte den naturliga, välgörande fukten från regn i gräset in. Är det däremot torka kan lite olja (jag tar torskleverolja) hjälpa ytskitet på hoven att bli aningen mjukare och ha aningen svårare för att spricka upp/hålla ihop lite bättre.
Så det är på gott och ont, att olja hovarna.

Tänk också på att ha kort tid emellan skoningarna nu i början, men har du en bra hovslagare säger denne säkert till om det.

Lycka till!
(min egna häst har gått från låång tå, 2 cm :crazy: breda hovsprickor från topp till tå i båda fram, till att genom skoning på klinik med kort kort tå och byte av hovslagare bara ha små, ytligare sprickor kvar :love: Men det tar ju några år!)

Kanske är det här problemet redan påväg att lösas?

jag har iallafall en häst som har tendens till små ytliga sprickor, och har smörjt hennes hovar nästan dagligen sen hon kom med olivolja, och det har faktiskt blivit bättre!
Detta på rekommendation av två hovslagare.

Jag är också noga med att hoven ska få naturlig fukt, olivoljan binder ju den fukten som redan finns i hoven, det är därför viktigt att fukten kommer in på naturlig väg också.
Nu går min häst ute dygnet runt och får säkert fukt i hovarna av morgondaggen, men är det väldigt torrt brukar jag blöta hennes hovar med svamp nån gång/dag.
vet int ehur mkt det hjälper, men jag inbillar mig att det är bra;)
Sen smörjer jag på oljan när vattnet börjat gå in i hoven.

Detta verkar inte min hästs hovar ta skada av iaf, snarare blivit bättre!

Vad jag har förstått så är det inte bra för min häst att gå utan skor, då fläker hovarna mkt lättare.
men det kanske är olika från fall till fall.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
614
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025