hovsprickor

M

mizz_perfect

Om en häst har en hovspricka hur behandlar man det på bästa sätt?

den här sprickan sitter på ena fram mitt på hoven och går upp ca 1cm så det är inte allvarligt men jag vill ju inte att det ska bli värre!

är det bäst att låta henne gå skodd eller barfota?

Sv: hovsprickor

Detta är helt omöjligt att ge ett svar på utan att se hoven.
Men ofta när sprickan sitter mitt fram på hoven så kortar jag tån och sänker trakten. OBS!!! Inte alltid men ofta så är det rätt behandling.

Har en häst med spruckna framhovar... mitten är helt sprucken nerifrån o upp eller tvärt om hur man nu vill se det + en del mindre sprickor på sidorna... vad gör man åt detta??

Senast ändrad av en moderator:

*KL* Du måste länka på något annat sätt, kan ej se filen

34

Gör ett nytt försök att få med bild...:mad:

*morra* hur gör man för att få med en bild här??

Om en häst har en hovspricka hur behandlar man det på bästa sätt?

den här sprickan sitter på ena fram mitt på hoven och går upp ca 1cm så det är inte allvarligt men jag vill ju inte att det ska bli värre!

är det bäst att låta henne gå skodd eller barfota?

Jag hade kontaktat en duktig hovslagare och latit honom skota sitt jobb.
Sjalv sa fick min hovslagare komma ut oftare och hovsprickan ar borta.
Sedan har jag sten koll pa hovarna.

Låt hon gå barfota :) Sprickan försvinner ändå inte bara för att man sätter på järnskor på hovarna. Min häst går barfota, men hon oxå fått sprickor på framhovarna, sprickor som vart till lösa hovbitar (Hoven såg riktigt "misshandlad" ut), men efter 1-2veckor ramlade dom lös hovbitarna och hoven så normal igen :) Men nu sätter jag iallafall på nån salva. Kanske de hjälper, kanske inte :P Skulle nog varit lättare att hjälpa dig om det hade funnits någon bild jag hade kunnat se, men låt henne gå barfota och vänta och se :)

hov2.jpg

hov1.jpg

Tredje gången gilt?? Blir det bild denna gång tro?? :confused:

Testa att stryk på olivolja varje kväll i en vecka eller så:bow: Då är jag nästan säker på att det blir bättre:) Olivolja gör underverk:love:

Till att börja med så skulle jag verka ner hoven, korta tån rejält och ev. sko med tvärtå. Har sprickan uppkomit spontant eller i samband med en skada i kronranden?

Oj då! Trodde sprickan var under hoven, inte där! :O Aj då, då är de nå annat..än vad min häst hade för sprickor.

Till att börja med så skulle jag verka ner hoven, korta tån rejält och ev. sko med tvärtå. Har sprickan uppkomit spontant eller i samband med en skada i kronranden?

Jag har ingen aning om nån historia angående hovarna på henne tyvärr.:( Har bara ägt henne en vecka o de förra ägarn ägde henne bara sen okt 06 till nu men klarade inte av henne. En stor bruksnordis är ju nåt annat än en liten shettis o det vart nog att de tog sig vatten över huvudet med henne. Fick inte ut nån riktig vettig info ur allt svammel där...:mad:

Blöder hovsprickan när du rider? Är hästen halt? Om inte gör ingenting. Håll inte på och ändra vinklar.
ska du smörja hoven med något är tran det bästar (fiskleverolja)Så smörjer du enbart uppe vi kronranden, inte hela hoven.
Är hästen halt eller blöder då du ridigt, ska en erfaren hovslagare nita hovsprickan.
gulan

Själv så har jag nästan helt slutat att nita hovsprickor ffa de blödande. En blödande hovspricka är ett tecken om något på att hoven är verkad i obalans. Får man ordning på belastningarna så växer sprickan ner. Om det inte finns en skada med ärrvävnad i kronranden, då kan det bli svårt eller omöjligt att reparera.

Att båda hovarna ser nästan lika dåliga ut talar starkt för att orsaken är långvarig eftersatt/felaktig hovvård. För att sprickan ska läka och inte komma igen är det viktigt att göra som SO hovslagare säger. Hovväggen på var sin sida av sprickan ska inte bära vikt utan flyta ovanför skon. Det ser i ärlighetens namn inte ut som den som skott hästen senast vet detta. Alla sprickor av denna typ brukar läka då och skillnaden ses redan inom ett skoperiod.

Ibland kan en skada i kronranden göra så att hovvävnad inte kan bildas och det blir en kronisk försvagning som spricker när hoven växer ner. Då är problemet svårare att lösa.

Men det vore väl osannolikt att en sådan skada skulle drabba båda hovarna på samma ställe. Tror på det första alternativet.
Då är lösningen en bra hovslagare och tillräckligt med aminosyror och kalk i foderstaten. HH

En blödande hovspricka är ett tecken om något på att hoven är verkad i obalans.
Det verkar konstigt. Blödande hovsprickor existerar nästan bara hos hingstar. Jag har sett många hästar med hovsprickor 90% är hingstar, någon enstaka fall valack och aldrig ett sto. Det finns säkert ston som har blödande hovsprickor men vi har aldrig haft någon och jag har inte hört någon som har haft det problemet med ston heller. Det betyder om det skulle vara så som du säger, att vi bara verkar hingstarns hovar i obalans.
Det första vi gör då en häst får en hovspricka som blöder är att se om om den kan ha en möjlighet att växa ner själv. Ibland blir det en spricka och den läker ner av sig själv. Ibland måste den nitas/ plastas pga. smärta. Sen försöker man få ordning på magen hos hästen ochså. Väldigt ofta hänger blödande hovsprickor och rutten mage ihop.
gulan

*kl*
skulle börjat med att kortat tån, tror det gör underverk, har en häst som haft väldiga problem med detta men har nu bytt person som sköter mina hästars hovar så det börjar bli myvket bättre.

Mina erfarenheter ser annorlunda ut.
Jag har sett blödande hovsprickor hos alla sorter, Kan inte se att hingstar skulle vara mer utsatta. Givetvis så kan en individ med störd tarmbalans få sämre hovkvalitet och därigenom få hovsprickor men tyvärr så måste jag nog säga att de allra flesta hovsprickorna i grunden är hovslagarens fel.

Hovsprickorna blöder inte o hon är inte halt. Hon vilar fint på varje fot i varje steg så hon verkar inte ha några obehag av dem som jag kan se i alla fall.

Det jag är lite förvånad över är att sprickorna verkar komma uppifrån o ner!? Det jag haft på andra hästar är sprickor nerifrån o upp... raspade på hovarna o ju mer man raspar ju mer försvinner sprickorna... kan det va kraftigt fel foderstat som knäckt fötterna på henne uppifrån så att säga o vad göra när sprickan når marken så att säga?? Sko med två tåkappor?:confused:

O på tal om foderstat... några tips? Jag ger henne massa fri tillgång på mineraler o kalk nu o hoppas det kan bli att det gör nån nytta om ett tag... finns ju andra fodertillskott... är det bara saker som kostar massa pengar utan verkan eller funkar de verkligen?

Oj då! Trodde sprickan var under hoven, inte där! :O Aj då, då är de nå annat..än vad min häst hade för sprickor.

Vad är det för hovsprickor som sitter UNDER hoven???

F.Ö håller jag helt med SO hovis, sprickor uppkommer inte enbart på hingstar, det var då det konstigaste jag har hört idag!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
614
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025