Hovsprickor?

D

Disab

Vi har en häst i stallet som har fått sprickor i yttre hornlagret runt om hoven (alltså inte uppifrån och ned). Vad kan detta bero på?
Brist i foderstaten?

Sv: Hovsprickor?

Min fick så i båda fram. Hovis tror att det beror på att han förmodligen slagit i hovarna.

Catrine skrev:
Min fick så i båda fram. Hovis tror att det beror på att han förmodligen slagit i hovarna.

Fast denna häst har det på alla hovarna.

Uttorkning?

Min häst har fått sprickor på båda framhovarna, och hovis menade att det har kommit av att vårleran torkat ut hovarna vid kronranden. Sprickorna är mitt fram på hoven och går alltså inte runt hela.

Jag ska bara smörja med olja vid kronranden (inte hela hoven!) några ggr/vecka för att förhindra att det blir nya sprickor.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 836
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka