Hovslageri..

Penny_Lane

Trådstartare
Idag har jag varit på djursjukhuset i Helsingborg för att sko mitt monster bak.

Han har sedan tidigare schivering och har den senaste tiden blivit allt värre att sko. I söndags tappade han så skon och när min vanliga hovslagare inte kunde förrän i slutet av veckan fick jag panik. Allt mer började igår brytas av hoven och när hovis inte ens kunde bemöda sig att ringa mej igen lackade jag ur. Så jag ringde till HBg och fick komma in en timme senare.

Dom kollade lite på "Halta lotta" och sen fick han 0.6 domesedan och 0.6 butomirol (eller vad det hette) hur som helst hoppade han runt lite när han blev skodd med hovslagaren va superduktig och nu står han hemma med två perfekt skodda bakhovar, och jag spydde inte en enda gång. (Vilket jag normalt görett par gånger av rädsla, nervositet med mera)

Min förra hovis har skott hästen i 3 år och har de senaste 1.5 åren sagt att hästen är så här jobbig bara för att jag...
* inte har skrittmaskin
* inte rider honom 2 timmar precis innan han skall skos
* Inte går ute hela tiden (vilket han gör från 7 på morgonen till 5-6 på kvällen när han tas in för att ridas)
Enligt förra hovis så kunde dom varmsko honom normalt utan drogning då.
Hovslagaren på Djursjukhuset sa i helvetet heller att denna hästen går att sko normalt utan lugnande. De e ett självmords uppdrag. Han menar att det iså fall har varit den gamla hovis som sabbat hästen om han nu skott honom i 3 år och han bara blivit värre. Givetvis tar jag på mej skulden. Jag borde ha stoppat för länge sen och bytt hovis alternativt gett honom lugnande. MEN när man inte vet när och hur hovis dyker upp är det inte lätt att boka veterinär. Nu har jag ju fördelen att det finns ett helt team med veterinärer där som kan ge honom lugnande när jag än kommer till.

Hur som helst nu får jag fortsätta att åka till djursjukhusets smedja för att sko mitt odjur bak. 1100 fattigare varje gång blir jag. Men fasen vad snyggt och bra skodd han blev. Med lite tur kanske skorna sitter i 4-6veckor nu och då har jag ju tjänat igen pengarna på sikt..

Sv: Hovslageri..

Hmm *tar mej en funderare* lite mer än 2 år. :crazy:

Det har ju nästan gått o sko honom innan. Okey det har inte suttit bra med mera. Så en period gick han utan skor bak. Vilket ju gav mej andrum men som skapade mer problem då han blev blockhalt och tog sig knappt till hagen efter 5 månader. Efter skoningen den gången tog det honom 10 minuter innan han travde och va ohalt på asfalt..:crazy:
Problemet har väl varit att jag trott att det blir bättre om jag rider hårdare och mer. Han får gå ute längre tid osv. Men efter att ha sett dagens övning inser jag att shit.. De komemr bli dyrt att äga honom. De e så bra skott att jag spontant fäller en tår..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 585
Senast: Bullen22
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 412
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka