Hovslagarlärling??

PrittePuff

Trådstartare
Jag har precis gjort avbrott från mina högskolestudier (dataingenjör). och har börjat fundera över vad jag ska göra med mitt liv... Alltså har jag bestämt mig för att söka praktikplatser på olika "hästjobb" på ridskola, travverksamhet eller just hovsalgare. För att bli hovslagare har jag hört att man e tvungen att utbilda sig. men där kommer min fråga in, OM det finns möjlighet att gå som lärling till en hovslagare och få sin utbildning därigenom? eller hur ska jag göra, vill inte tillbaka till pluggandet... är så förbaskat skoltrött efter 13år pluggande.... Finns det någon hovslagre i vårat avlånga land som skulle kunna tänka sig att ta emot en tjej som lärling? inte för att ni måste det, men skulle det kunna finnas en möjlighet?

Sv: Hovslagarlärling??

eller är det någon som har några erfarenheter från lärlingstider eller likn.? någon som har något tips?

*puttar upp igen*
ingen som har något att kommentera...?
finns det inte ens en liten hovis som bara vill titta in och lämna en liten tanke....?

nån...?

Det finns ett flertal hovslagare som tar emot kvinnliga lärlingar. Jag har själv haft en kvinnlig lärling, samt att jag själv var ju kvinnlig lärling innan jag blev kvinnlig hovslagare ;)
Man kan antingen gå som lärling i... *tänker* på "min tid" var det iaf 3 år för att sedan få komma upp till Skara för att göra ett slutprov. Annars kan man gå som lärling ett tag, sen gå vidare till utbildningen. De kräver ett visst antal veckor som "praktikant" hos en hovslagare innan man kan söka in.
Pm:a mig om du vill veta mer, så rotar jag reda på mina anteckningar från föreningen, där står mer där!! :bump:
Lycka till!!!!

Mvh Sagani

Senast ändrad av en moderator:

Du pluggar ju inte som på en vanlig skola om du går hovlagarutbildningen, utan det är några veckor då och då, resten av tiden är du ute på praktik med en hovslagare.

En vän till mig började i år, h*n har just avslutat de första åtta vekorna och ska nu praktisera med en hovlagare sen är det ett par veckor till och mer praktik osv (kan inte exakt schema)...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka