Hovslagarfråga!

vdb

Trådstartare
Halloj!

Stod idag och skodde en häst. Hästens ägare hade för dagen med sig sitt franska herrbesök...(!?)
Denne fransos som själv inte var hästmänniska, men hade i sin glada ungdom varit ihop med en häst-dam. Han undrade varför jag "jobbade så konstigt med bakbenen"...

?

Så berättade han att i frankrike sätter man bakbenen i kors på något vis, ungefär som när man sitter och lägger över ena benet över andra!?

Nu kunde han inte visa på hästen jag skodde för hon var litet "känslig" där bak.
Är det NÅN som hört detta tidigare?
Och jag som trodde jag var värlsdvan...

Sv: Hovslagarfråga!

Jag har varit med om det i frankrike men även här i sverige.
du står på hästens högra sida när du skor vänsterbak, dvs du tar upp benet på "fel" sida, tar upp benet och står på insidan istället för utsidan. kan funka på såna som vill "hänga" mkt

Rörigt?

Detta sätt att sko bak på kallas även för "korsskoning". Det är inte den bekvämaste ställningen för hästen men kan vara väldigt bra att ta till på hästar som gärna "sprätter i väg" det bakbenet man jobbar med eller ännu värre sparkar vid verkning/skoning. Risken att som hovis åka på en smäll är i det närmaste obefintlig vid korsskoning bak. Själv har jag dock aldrig behövt använda mig av den metoden,provat några gånger för skoj skull på rutinerade hästar men finner ingen fördel varesig för hästen eller hovisen att använda metoden mer än i undantagsfall för min egen säkerhet.

nilema skrev:
Jag har varit med om det i frankrike men även här i sverige.
du står på hästens högra sida när du skor vänsterbak, dvs du tar upp benet på "fel" sida, tar upp benet och står på insidan istället för utsidan. kan funka på såna som vill "hänga" mkt

Rörigt?

Jaha då har jag väl missuppfattat det hela då i alla fall aldrig jag sett ngn stå på insidan. Jag tar samma ben som du beskriver, alltså står utanför höger bak och lyfter vänster bak för att sedan korsa vänster bakben bakom höger bakben. Att stå på innsidan av vänser bakben precis bakom höger bakben anser jag som livsfarligt, ett kast bakåt av den hästen och jag får den ju rakt i ryggen. Jag börjar nu förstå varför franska hovisar inte lever så länge.

Däremot har jag varit med om en variant på hovis korsskoning, som enligt min gamla mentor funkar bra på gamla bruksnordisar, samt om man blir trött i benen. Man ställer sig på insidan av av valfritt bakben och halvsätter sig/lutar sig mot hasen på det bakben som står i backen. Jag har gjort det ett antal gånger på min nordis. Hon brukar titta lite undrande över vad som händer...men som sagt; dont try this at home...Det är faktiskt jäkligt bekvämt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 216
Senast: Moa092
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 365
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar