Hovslagaren

LaMaya

Trådstartare
Jag har en envis 3,5 åring och behöver hjälp!
Har sedan han var 3 veckor gammal haft hovslagaren regelbundet då han föddes med svaga bakhaser och vi hade inga problem då.
Men för ca 1 år sen gjorde min gamla hovslagare bort sig totalt när han skulle verka honom, hästen börja tramsa och hoppa till.
Hovslagaren hamna då under honom. Men rörde honom inte.
Hovslagaren blev vättskrämd och skulle den senaste gången binda fast honom med spilthalsrem vilket jag vägrade.
Han fick åka hem och jag verkade själv så gott som det gick.

Nu har jag hittat en jätte bra hovslagare som är toppen med unghästar.
Men nu är problemet det här att min kära häst vägrar lyfta sina framben.
Han bara står ungefär som han inte fattar hur han ska göra.
Både hovslagaren och jag har blivit sur på han då han halft lyft benen men sen ställer ner igen.
Hur fasen ska man göra nu?
Jag kraftsar fötterna på honom nästan vaje dag och tränar och tänar.
men så fort hovslagaren kommer blir det trams.
Han har också svårt att stå stilla när han tar fram, han är inte vild utan tramsig.
Ska slå på skor nu om 2 månader och behöver tips hur jag ska göra.
Har inte haft problem tidigare utan det börja då han var ca 2,5 år.
Och bakbenen är inga problem alls.

Hovslagaren sa till att jag skulle rida honom innnan nästa gång så han inte tramsar pg det.
Någon som har förslag?

Sv: Hovslagaren

Jag tycker du verkar ha en tramsig hovslagare som inte kan få upp frambenen på en häst. det är ju bara att "slå" till på baksidan av knäet så benet viker sig och sen ta upp det, sen hålla fast det...om han tror det blir bättre av att du ridit honom innan så kan du ju försöka med det.
Men jag tycker det verkar som hästen har "kommit på" ett bra sätt att komma undan :D

Håller med Martha, det verkar vara en konstig hovis! Frambenen brukar ju vara det minsta problemet på en bråkig häst, du är inte lika utsatt när du skor/verkar fram som när du verkar/skor bak, så det är bara att hålla fast och vara bestämd! Kan du hålla upp hans framben hur länge du vill utan att h*n tramsar? Eller är det bara med hovis?

Jag tycker du verkar ha en tramsig hovslagare som inte kan få upp frambenen på en häst. det är ju bara att "slå" till på baksidan av knäet så benet viker sig och sen ta upp det, sen hålla fast det...om han tror det blir bättre av att du ridit honom innan så kan du ju försöka med det.
Men jag tycker det verkar som hästen har "kommit på" ett bra sätt att komma undan :D

Men gud! :eek: Ursäkta men är du galen?? Eller var hela inlägget ironiskt? :confused:

Hästen har väl blivit rädd och blir osäker när okänd karl kommer och vill lyfta benet...

TS: Hur funkar det om du börjar med att lyfta?
Annars kanske du kan öva med andra manliga bekanta som kommer och tränar på att lyfta hästens ben? :idea:

Om du läser inlägget så är hästen inte rädd utan tramsig....

En häst uppskattar när man är fokuserad och kan inge förtroende i det man gör...ska man ha upp ett ben så är det bara att ta upp det.
Ska det tramsas så får ju knappt hästen förtroende för dig...eller?

Ok... :crazy:

Får jag fråga hur du avgör vad som är trams och vad som är rädsla?

Hästen hade ju varit med om en otäck händelse och sedan dess har tydligen matte själv skött hovarna. Alltså har ingen annan okänd karl varit där och lyft fötterna sedan "olyckan". I min bok tyder det på att hästen är rädd. Det är flyktdjur och brukar inte uppskatta att bli fasthållna om de är rädda.

Kan du hålla upp hans framben hur länge du vill utan att h*n tramsar? Eller är det bara med hovis?

Jag kan hålla så länge som jag behöver.
Alltså för att kraftsa och att kolla läget.
Har börjat hålla kvar nu längre för att träna och han blir lite små irriterad och börjar gunga men det är inga problem mer än det.

Jag vet inte om det har med att när jag sköter honom står han uppbunden.
Och när hovis är där håller jag honom.
Men sen vågar jag inte heller ha honom uppbunden om han skulle börja tramsa under hovis.
Men det syns klart och tydligt i hans ögon att det enbart är trams.

Och han blir bara värre detso mer man säger till honom.
Och jaa, han är trotsig! :p

Hästen har väl blivit rädd och blir osäker när okänd karl kommer och vill lyfta benet...

TS: Hur funkar det om du börjar med att lyfta?
Annars kanske du kan öva med andra manliga bekanta som kommer och tränar på att lyfta hästens ben? :idea:

Jag tror faktis inte att det är pg. att han blivit rädd.
I så fall mer om han kommit på att han skrämde 1 person genom att göra så och då kan man försöka med en till.
Han är väldigt smart hästen om jag får säga det själv.

Tyvärr är han likadan mot alla som försöker för tillfället.
Men det är väll bara att träna och träna och hoppas det går bra nästa gång då skorna ska på fram.

Skillnaden är att du läst en bok, och jag kanske har hanterat 500 olika hästar i mitt liv...det kan inga böcker slå.dessutom så står det i inlägget att hästen är trotsig...sånt märker man.
Hästar som testar och får en försiktig behandling fortsätter o testar...man behöver bara vara fokuserad och göra det man skall så inser hästen att det inte är nån ide...

Då är det bara att träna träna träna som gäller! Håll uppe hoven längre stunder, knacka med hammare el. hovkrats i metall för att imitera när hovis slår i söm, kyckla och dra lite (inte helt ur led då) ;) och pilla mer som en hovis gör, det kommer att ge resultat! Ryt till på skarpen när han börjar tramsa och försök att inte släppa för allt i världen och beröm på en gång om han slutar, genom att säga typ "braaa" eller "duuuuktig" med glad och snäll röst, håll sedan kvar ett litet tag, kanske 5 sek, om han är helt snäll då, belöna genom att släppa ner hoven mjukt. Så fort han uppför sej ett tag efter bråk om du lyckats hålla hoven kvar uppe, belöna med hoven ner.

Grejen är även om man läst en bok eller hantera 500+ hästar kan man fortfarande misslycka att läser en häst rätt. Alldeles för många som läser sånt ser det som tramps. Hästen försöker bara kommer undan. Varför kan det vara svårt att tror att en häst kan vara rädd/osäkert utan att skakaflippa ut totalt eller har tydligt beteende som även en blind människa kan läsa som räddsel. Faktum är en häst kan stå helt still och fortfarande blir rädd. stel som en pinne men den lyder ändå. Fast tråden är gammalt så skulle jag med säger att det är en häst som är obekväm med situation. Men skulle har frågat om hur hästen håller sig när det tramsar. Huvud, högt eller låg (avslapnat)? Öronen, rörs de snabb eller sakta. Ögonen, blinkar eller oblinkande? Man behöver mer detaljer ibland.

Själv klart finns där hästar som har lärt sig dålig beteende men det är en skillnad mellan en häst som inte plockar up hovarna som står still/trampsa med en låg huvud, blinkande ögonen vs. en häst som inte står still/trampsa med en högre huvud hållning och stilla ögon.

Jag har haft båda sorts och det ta två olika metoder/taktik/sätt mm(vad man vill kalle det för) att ändra beteende. Och sen väga man in att det finns tyvär hovis som, Just don't get it med häst hanteringen. De måra som hundar, slå, skrickar, använder grejer som får dig säger "Är du dum eller?". Tycker att all hovis skulle får mer hästhantering i sin utbildning. Och att häst ägare får hjälp de behöver med, det är inte hovis ansvar att ser till att vi har uppfostrade hästar. Men det är deras ansvar att ser till de kan hantera en ny situation som kommer up utan att göra det värre. En dålig hovis kan skapa ett problem som ägaren har svårt där efter att bli av.

Jag brukar inte räkna hur många hästar jag jobbat med under alla år utan jag försöker istället se till problemet och kan kanske lösa det med den rutin man har. För oss som sitter här kan det vara svårt att avgöra om hästen är trotsig eller orolig.

Men jag rekommenderar att du tränar och kanske provar att anlita en ny hovslagare för att se om det funkar bättre!

Re: Sv: Hovslagaren

Jag brukar inte räkna hur många hästar jag jobbat med under alla år utan jag försöker istället se till problemet och kan kanske lösa det med den rutin man har. För oss som sitter här kan det vara svårt att avgöra om hästen är trotsig eller orolig.

Men jag rekommenderar att du tränar och kanske provar att anlita en ny hovslagare för att se om det funkar bättre!
:confused:
Inte säkert om du menar det till mig eller nån annan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama