Hovslagare som karvar bort hela sulan.Anmäla?

MoQ

Trådstartare
Har haft en ny hovslagare under våren,då den gamle tog timeout.
Hon har skott hästarna 3 ggr.
Varje gång har hon verkat lite,men däremot stått och karvat ut massor ur sulorna.
Vilket resulterat i att den gamla(20år) hästen har haft hovböder i bägge fram (misstänkte först fång,men det var det inte:))
Den andra (16år) som har höga,smala hovar med mkt att verka har blivit sned.Som tur är inte halt av detta (än.........)

Självklart har jag bytt hovslagare,men hon har orsakat hästen (och mig) mkt lidande och oro.Stoet var så dåligt att både veterinär och jag trodde att vi skulle få ta bort henne.
Deta är en häst som trots sina 20 år var i full kondition och tom tävlade en del fram till detta!
Tanken var att betäcka henne ,men hon har varit för dålig för att jag skulle våga och nu är det för sent på säsongen tycker jag.

Vad ska jag göra?
Anmäla hovslagern (utbildad och ansluten till Hovslagarföreningen) elller?
Prata med henne går inte.
Dessutom ALLTID unga tjejer med som lärlingar som lär sig detta karvande och får utföra det.Knivarna är mer utslitna än några andra verktyg!

Jag och min stackars häst får väl stå vårt kast,några pengar tillbaks från denna människa tror jag inte är möjligt och mina veterinärräkningar som är högre än vad hon haft under alla sina 10 år hos mig får jag väl leva med.
Nye hovslagaren har gjort underverk så hästen är under igångsättning efter 2 månaders ofrivillig vila:bump:

Men ,jag vill förhindra att någon mer råkar ut för denna hovslagare!
Kom gärna med råd!!!!!!!!!!

Sv: Hovslagare som karvar bort hela sulan.Anmäla?

Jag hade anmält till hovslagareföreningen - det måste väl finnas ngn slags ansvarsnämnd där? Om de har certifiering måste det finnas en kontrollenhet.

Är hovslagaren ansluten har hon väl också en ansvarsförsäkring som kan täcka dina anspråk förhoppningsvis. Har lyckligtvis alltid haft tur med bra hovslagare och aldrig behövt undersöka närmare hur förfarandet är.

Vet inte om det går att anmäla men man har alltid ett ansvar själv som hästägare, det är man själv som måste se till att hästen verkas och sko´s korrekt.

Jag vet att detta var uppe för något/några år sedan, ägaren hade anmält hovslagaren och blev själv anmäld för vanvård av djur:crazy: just eftersom det är hästägarens ansvar.

Risken är även stor att hästens försäkring inte täcker sådana skador eftersom det kan anses att ägaren själv har vållat dem.

Men jag hade tagit kontakt med hovslagarförbundet och hört mej för vad de kan göra.

Det där verkar ju minst sagt märkligt? Hur kan jag som lekman göra bedömningen? Om jag anlitar en certifierad hovslagare så kan jag väl aldrig anses som vårdslös eller att jag som hästägare har orsakat skadorna som nämnda hovslagare karvat upp!?

Har jag däremot anlitat en hovslagare utan att ha kontrollerat dennes utbildning så kan jag kanske anses som ansvarig för det.

Anmäl säger jag - klåpare ska bort från branschen.

Ska ringa och prata med Hovslagarföreningen.
Även om det inte gör någon skillnad för mig eller hästen,så finns det fler hästägare som kan drabbas!
Nu är ju som tur är hästen på bättringsvägen och den andra också skodd av en "riktig" hovslagare!
Dock tycker jag att medlemsskap i Hovslagarföreningen borde vara någon sorts garanti!
"Gamlan" får gå med sulor fram efter detta,men det i sig är ju inget större problem!
Jag är mest ledsen över att hon har behövt lida i onödan.

Det är klart, för din del är skadan redan skedd men precis som du säger, man vill ju förhindra att andra drabbas.

Jag tror och hoppas att man på föreningen är beredda att ställa upp med info om hur man ska göra vid en anmälan. De kan ju inte ha ngt intresse av att behålla en hovslagare som inte utför ett korrekt arbete. Nu har du fått bekräftat redan av annan hovslagare och veterinär att den f g hovslagaren verkligen har begått fel och är orsak till hästens lidande - i annat fall ska man nog avvakta att det görs en bedömning från ngn yrkesnämnd eller liknande eftersom man som lekman kanske inte alltid kan avgöra om fel har begåtts eller ej.

Ring ordförande i föreningen - jag har bara positivt att säga om dem så jag tror att du kan få bra hjälp där.

Det där verkar ju minst sagt märkligt? Hur kan jag som lekman göra bedömningen? Om jag anlitar en certifierad hovslagare så kan jag väl aldrig anses som vårdslös eller att jag som hästägare har orsakat skadorna som nämnda hovslagare karvat upp!?

Har jag däremot anlitat en hovslagare utan att ha kontrollerat dennes utbildning så kan jag kanske anses som ansvarig för det.

Anmäl säger jag - klåpare ska bort från branschen.

Ja märkligt kan tyckas men det är alltid ägaren som har ansvaret för sitt djur.
Du ska ha tillräcklig kunskap för att kunna avgöra om en skoning är korrekt, eller om massören gör rätt osv. för det är du som har ansvaret, det går aldrig att säga "jag visste inte" för du måste veta vad du utsätter ditt djur för.
Det är samma sak om du har ute en häst på foder, du har fortfarande ansvaret i sista änden.

Givetvis ska sådant anmälas!
Sådana människor ska inte få utöva sitt yrke mer.

Självklart är jag som hästägare ansvarig för mina hästar!
Men ,när jag använder en utbildad hovslagare bör man ju kunna lita på deras kunskap!
Sedan är det ju inte alltid lätt att som amatör(även om jag har hållt på med hästar i många år) att avgöra ett sk proffs kunskaper!
Dock ,kommer denna hovslagare INTE i närheten av mina hästar mer!
Nu har jag fått hjälp av en mkt duktig hovslagare(givetvis utbildad),så nu är vi på rätt väg med mina hästar!:bump:

Har haft en ny hovslagare under våren,då den gamle tog timeout.
Hon har skott hästarna 3 ggr.
Varje gång har hon verkat lite,men däremot stått och karvat ut massor ur sulorna.
Vilket resulterat i att den gamla(20år) hästen har haft hovböder i bägge fram (misstänkte först fång,men det var det inte:))
Den andra (16år) som har höga,smala hovar med mkt att verka har blivit sned.Som tur är inte halt av detta (än.........)

Självklart har jag bytt hovslagare,men hon har orsakat hästen (och mig) mkt lidande och oro.Stoet var så dåligt att både veterinär och jag trodde att vi skulle få ta bort henne.
Deta är en häst som trots sina 20 år var i full kondition och tom tävlade en del fram till detta!
Tanken var att betäcka henne ,men hon har varit för dålig för att jag skulle våga och nu är det för sent på säsongen tycker jag.

Vad ska jag göra?
Anmäla hovslagern (utbildad och ansluten till Hovslagarföreningen) elller?
Prata med henne går inte.
Dessutom ALLTID unga tjejer med som lärlingar som lär sig detta karvande och får utföra det.Knivarna är mer utslitna än några andra verktyg!

Jag och min stackars häst får väl stå vårt kast,några pengar tillbaks från denna människa tror jag inte är möjligt och mina veterinärräkningar som är högre än vad hon haft under alla sina 10 år hos mig får jag väl leva med.
Nye hovslagaren har gjort underverk så hästen är under igångsättning efter 2 månaders ofrivillig vila:bump:

Men ,jag vill förhindra att någon mer råkar ut för denna hovslagare!
Kom gärna med råd!!!!!!!!!!

En fråga, hur mkt renskar din förra hovis som tog time out ur sulam??

Denna som du nu anklagar, renskar hon bara sulan från gammalt dött sulhorn eller renskar hon ner i sulans levande vävnad???

Kan du få ett intyg från veterinären styrker att det är hovslagarens yrkesutövande som orsakat detta så tycker jag absolut du ska anmäla personen i fråga till SHF.

Så enkelt är det inte, vem ska hindra det?

Det kan naturligtvis ingen hindra men däremot så kan efter granskning och främst upprepning leda till uteslutning ur SHF..

Det va inte så länge sedan AANCHP:s utbildnings ansvarige som va medlem i föreningen blev utesluten.

delvis kl

hur vanligt är det eg att hovslagare som är med i shf skor och verkar fel? jag är tvungen att ta ut en annan hovslagare nu pga ordinarie har semester, och det känns ganska nervöst..... :crazy:

Det finns säkert rötägg även på en sådan tillställning, men om en hovslagare är ansluten så har man ändå en viss hjälp att vänta om det sk**er sig sas. Coaris förslag låter rimligt i mina öron, däremot ställer jag mig frågan till hur man skulle kunna förhindra en sådan person att utöva yrket. Jag vet att hovslagare lär ska ha blivit uteslutna ut föreningen pga de misskött sig på ett eller annat sätt, men det lär knappast hindra denne från att fortsätta sin bana menar jag.
Jag tror ändå att en ansluten hovis är en större garanti för att få ett mera korrekt jobb gjort, om du förstår.

delvis kl

hur vanligt är det eg att hovslagare som är med i shf skor och verkar fel? jag är tvungen att ta ut en annan hovslagare nu pga ordinarie har semester, och det känns ganska nervöst..... :crazy:

Eftersom det är ett hantverk och främst kunskap och engagemang som är avgörande för slutresultatet så finns det tyvärr inga för dagen garantier. Styrelsen verkar inte heller vara särskilt intreserade av att medlemmarna med jämna tidsintervaller ska uppvisa att dom utför sitt yrke utifrån det föreningen "utåt sett" säga sig stå för.

Jag tror ändå att en ansluten hovis är en större garanti för att få ett mera korrekt jobb gjort, om du förstår.

Utifrån den information jag tagit del av från flera hästägare här är jag inte benägen att hålla med dig i sak.

Det jag länge har saknat är att föreningen går ut och informerar dagens hästägare hur en normal fysiologisk skoning/verkning man kan förvänta sig av en medlemms yrkesutövande på en normalt fysiologisk normal individ..

Kort sagt,, Informera hästägarna om daglig hovvård, verkning/skonings intervaller, miljörelaterade hovvårds problem, fångrelaterade problem ex,,, ex,,,

Ju större kunskap hästägarna själva innehar,, ju mer kommer branchen att självsaneras....

Jag vet många helt självlärda hovisar som får mkt mindre kretik för sitt utförda yrkesutövare än medlemmar i föreningen...

Det är sorgligt men som jag förstår det så finns det en falsk tro att är jag bara medlem i föreningen så väger det tynge än dom resultat jag för dagen i mitt yrkesutövande utför..

Vi får aldrig glömma att människans största brist är bekvämlighet och invaggad i tron om att ingen ser min bekvämlighet.

Ja vem ska hindra det?
Det är absolut inte enkelt.
Men de borde inte få utöva sitt yrke eller hur.

För dagen får vem som helst utföra detta sk yrke och lagen är så luddigt skriven att det är hästägaren själv som bär det yttersta ansvaret för sin individ..

Alltså,,, är man seriös som förespråkare för landets hovslagare så är väl det första man bör tänka på att sprida kunskap till hästägarna så deras kunskaps nivå ökar..

Fråga: vad vet du om hovar,fysiologisk balans, sko/verkningsintervaller,närmiljöns inverkan på hovkvalite,hovens belastning,hovens inverkan på,ras,bruk,rörelse,hastighet och gångart.Faktorer som kan medföra hovsjukdomar,skador i nedre benet,nedre benets uppbyggnad i form av leder,senor,ligament och övriga strukturer, övriga faktorer som påverkar hästen och hovens fysiologiska hållfastighet,,,??

Jag ställer inte denna fråga för att förlöjliga dig utan enbart för att du förmodligen skulle ha mkt större kunskap om detta om SHF:s styrelse redan hade prioriterat att på sin hemsida delgivit dagens hästägare så enkel grundinformation.

Det jag länge har saknat är att föreningen går ut och informerar dagens hästägare hur en normal fysiologisk skoning/verkning man kan förvänta sig av en medlemms yrkesutövande på en normalt fysiologisk normal individ..

Kort sagt,, Informera hästägarna om daglig hovvård, verkning/skonings intervaller, miljörelaterade hovvårds problem, fångrelaterade problem ex,,, ex,,,

Ju större kunskap hästägarna själva innehar,, ju mer kommer branchen att självsaneras....

Js största brist är bekvämlighet och invaggad i tron om att ingen ser min bekvämlighet.

delvis knapplån
Jag har en känsla av att detta är en diskussion i repris men den är intressant.
Jag förstår inte hur du menar
Om jag måste lära mig hur ett bra hovslagarjobb ska se ut för att kunna bedöma deras arbete så undrar jag vad det är för vits med det? Då kan jag lika gärna sko själv. (Jag är medveten om att det inte är så enkelt). Men ändå..
Jag har läst på och jag försöker lära mig men ni har väl ändå en utbildning som inte är så lätt att sätta sig in i. Om jag går till tandläkaren tex så litar jag naturligtvis på att hon gör ett bra jobb. Jag har inga planer på att sätta mig in i hur tänder ska se ut. Dumt exempel i och för sig eftersom möjligheten att se sina egna tänder är begränsad.
Och ja jag har läst på om fång för att ta ett ex som ligger mig nära (ganska ingående) men jag kan ändå inte påstå att jag är rätt person att kunna avgöra om min hovslagare kommer att kunna ta hand om min häst på bästa sätt om hon skulle få ett återfall.
Jag kan försöka sätta mig in i allt om hovvård osv men jag hävdar ändå att man ska väl inte behöva vara hovslagare för att kunna ha hästar? Jag anser att det är en tjänst som jag måste kunna köpa. Precis som jag kan anlita ngn annan som är kunnig i sitt yrke om det så är ngn som kommer för att fixa vårt avlopp elller en jurist som hjälper oss med ett avtal (behöver ej ngn jurist har en hemma) men för att ta exempel.

Har en djurägare samma ansvar vid anlitande av veterinär? Måste vi veta det också - om veterinären gör en rätt bedömning? Hoppas inte det. Men vad är i så fall skillnaden? Jag vet att veterinärer har ngn form av ansvar men tycker ändå att det är märkligt.

Senast ändrad:

Där har du en poäng- hur ska man veta:confused:

Flera av mina bekanta fick anmärkningar på verkning/ skoning på "Kvalitén". En av dem var hovis själv:D

Min häst fick det inte o de upplyste om sånt som jag redan visste.
Plattfotad- skos om ofta o hållas ihop.

Tyvärr hänger kunskap oftast ihop med erfarenheter. Jag visste knappt ngt om fång innan min fick det, men är nu ganska insatt- om det.

Man är ju mer beroende av att höra från en yrkesman ju mindre man kan. Man får förlita sig på att DE kan sin sak. De riktigt duktiga brukar vara ödmjuka o tillstå att inte ens deras kunskap räcker till o remittera kunden vidare.

Jag har fått fel diagnos på hästarna flera ggr.

Måste tjata lite om all kunskap man kan hitta här o all hjälp som jag själv har fått. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka