Hovslagare som hade på rosa medel

M

_Mimmii_

hej! idag när jag var i stallet såg jag en hovslagare som sprutade på ngt rosa medel på hovarnas undersida! vad är detta och varför gör man så? :)

tacksam för svar!!!

Sv: Hovslagare som hade på rosa medel

bör väl tillägga att konsistensen var som vatten !

Låter som Virkon, ett bakterie dödande medel. Kanske hade hästen någon röta, i stråle eller hov.

Ja, det måste det ha vart nu när ja tänekr efter! :laugh: tusen tack!!

vet du (eller ngn annan här!) hur ofta man kan använda det utan att hoven blir resistent? min häst har nämligen lite svampiga strålar och jag brukar ha på det där blåa medlet thrustbuster men det får man ju inte ha på alltför ofta!!! vore ju toppen om man kunde spraya på lite virkon varannan dag eller så...

Virkon kan man använda dagligen under en period.
Thrust buster hade jag inte använt alls då det är väldigt miljöfarligt o dessutom cancer framkallande

Jag sprutar på äppelcidervinäger på strålarna om de är svampiga. Jag tycker att det funkar bra, sen är det ju inte miljöfarligt heller.

Ja, det måste det ha vart nu när ja tänekr efter! :laugh: tusen tack!!

vet du (eller ngn annan här!) hur ofta man kan använda det utan att hoven blir resistent? min häst har nämligen lite svampiga strålar och jag brukar ha på det där blåa medlet thrustbuster men det får man ju inte ha på alltför ofta!!! vore ju toppen om man kunde spraya på lite virkon varannan dag eller så...

Ja, du kan använda utspätt Virkon vid daglig hovvård, min hovslagare har rekommenderat (andra hästägare) det vid bärrandsröta, och vad jag vet blev resultatet gott. Vid riktigt långa behandlingstider kan det dock göra hoven något sprödare/skörare. Jag hade i ditt ställe frågat hovslagaren om det behövs, innan jag givit mig på att behandla själv med Virkon.

Jag sprutar på äppelcidervinäger på strålarna om de är svampiga. Jag tycker att det funkar bra, sen är det ju inte miljöfarligt heller.

Men det är en ganska avsevärd skillnad på den bakteriedödande effekten du får av äppelcidervinäger jämfört med Virkon!!!

ja, jag hade tänkt ta utspätt 1 %:entigt isånnafall! men vanligtvis brukar min hovis rekommendera antingen thrustbuster eller kopparsulfatpulver (tror jag det är, ljusblått) + tjära och tjärdrev men virkon känns ju som om man kan använda lite oftare och det känns ju inte lika starkt... eller har jag fel?

tack för alla svar:bow:

Jag använder främst trushbuster vid t ex strålröta, men det är så sällan som det händer att jag inte känner mig särskilt hotad av någon åkomma varken för mig själv eller hästens del. Har man upprepade problem med röta i hov och eller stråle, så är nog Virkon det bättre att använda både för sin egen del men även hästens. Min flaska trushbuster är vid det här laget minst 10 år gammal, har jag använt 1/10 av den så är det bra utslaget på 4 skodda hästar hemmavid. Den är mina ögon det bästa man kan ha, men som sagt har hästen mycket röta använd dig av annat.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka