Hovslagare och andra kunniga...

dee79

Trådstartare
ska det verkligen blöda vid en vanlig verkning/skoning? Eller kanske borde fråga om det är vanligt att det kan blöda.

*OBS inte min häst*

Inget fel på hästen, inga trasiga hovar, men en tappad sko och därför skodd på alla fyra.

Sv: Hovslagare och andra kunniga...

Blöder det betyder det ju att hovslagaren har tagit bort för mycket. Så nej det ska ej blöda.

Dock kan det vara svårt vid tappskor ibland. Men jag har aldrig varit med om att det har blött!

Det rann ut en pöl på golvet och hästen såg inte så glad ut över att få skon ditbankad efteråt.

Jag skulle inte tagit tillbaka den hovisen, men det var mer en spontan känsla, eftersom hovisen tyckte att "många tycker att det är läskigt när det blöder ut på golvet, men jag brukar förklara att det är helt normalt efter en tappsko"

Nu kanske det faktiskt var något som jag inte såg (eftersom jag kom när pölen redan var ett faktum), men det kändes olustigt ändå.

Alltså en häst blöder oerhört mycket från hovarna. Och det kan ha varit ett misstag från hovis sida. Dock skulle jag ej ha kvar en hovis med inställningen. Det verkar som om det blöder ganska ofta när han skor=/.

SJälv har jag haft hästar och div olika hovslagare i över 10 år. Och enda gången jag sett blod från en hov har varit på klinik vid öppnande av hovböld. Och ja det blöder bra mycket!

Dock betyder det ej att hästen får ont. Dock blir den troligtvis öm i sulan. (Nu menar jag ej vid hovböld, utan när hovslagaren "klantat" sig)

Jag uppfattade det också som att det händer rätt ofta när han skor.

Men då vet jag i alla fall vem jag inte ska anlita och tack och lov har jag en jättebra hovis :bow: som aldrig fått mina hästar att blöda.

...alltså, man kan göra misstag. Jag råkar ut för det ca en gång per år. Skulle det uppstå oftare än så skulle jag nog fundera lite. Till din tröst kan jag säga att det innebär inga större komplikationer att verka hål/blod. Det är lite rött, blodigt och eventuelt ömt i en dag eller två. Men värreän så brukar det inte bli. Men man ska ju inte sikta på att verka hål...

stoet mitt brukar blöda ibland från en hov. hon Verkar inte känna av det alls, hovis säger att det går ngt blodkärl just där. Det är alltid samma hov, och han har aldrig verkat så det blöder på någon av hennes andra hovar, eller valackens hovar för den delen heller.

Jag skulle aldrig anlita en hovslagare som verkar blod lite nu och då. Tar de så mycket underifrån på hoven är de ca 1 cm för djupt ner. Det finns ingen som helst anledning att verka bort så mycket levande material.

Öppning av hovböld är en annan sak, det är inte normal verkning.

Det har hänt mig en gång för många år sen, att hästen blödde efter verkning.
Hästen, relativt nyligen inköpt med dåligt skötta hovar... Hovslagaren hade verkat hästen ett par gånger innan händelsen och påbörjat korrigering av hovarna.

Hovslagaren, förklarade omedelbart att han begått ett misstag i sin bedömning hur mycket han kunde ta. Han förklarade vilka konsekvenser det kunde få... I princip hovömhet... ett par dagar.

Sen fortsatte han och gjorde jobbet färdigt. Jag vill minnas att han la en tuss med bomull indränkt i jod mellan skon och "hålet som blödde". Detta var på hösten och rätt lerigt ute. Så för att förebygga att bakterier kom in i hålet vidtogs den åtgärden.

Jag fick betala för skorna... Jobbet bjöd han på... - Det skall inte komma blod när man verkar!... - Alltså skall du inte betala för det!...

Hästen visade ingen ömhet eller hälta när skon kommit på. Inte heller visade den någon ömhet när skon slogs på.

Hovslagaren hade fortfarande mitt förtroende då jag varit nöjd med hans arbete innan denna händelse. Han fortsatte att sko mina hästar i ett par år efter den här händelsen fram till sin pension. Jag var lika nöjd med arbetet efter händelsen.

Senast ändrad:

Jag skulle inte tagit tillbaka den hovisen, men det var mer en spontan känsla, eftersom hovisen tyckte att "många tycker att det är läskigt när det blöder ut på golvet, men jag brukar förklara att det är helt normalt efter en tappsko"

Jag har en häst som är expert på att dra av sig skorna. Jag har aldrig sett honom blöda vid tappskor. Inte en enda gång.

Jag skulle inte använda mig av ovanstående hovslagare.

*KL*

Tack för alla svar. Nu var det ju inte min häst tack och lov.

Jag förstår att hovslagare också kan göra misstag och hade hovslagaren sagt att det var så, ett misstag alltså, så hade jag kanske inte reagerat - men det var just bortförklaringen med att "många tycker att det är läskigt men då brukar jag förklara att..." osv..
Det kändes mest oseriöst.

kan hända även den bästa, en gång skulle jag rensa ur sulan på en fullblodshov med alldeles nya hovknivar och jag tog i som jag brukade, och swopp så skar jag ett hål på en femtiöring det kom kanska mycket blod kan jag lova, det var i stressiga juletiden för några år sen.
Jag gjorde allt som stod i min makt att reparera skada med sula, packning och dessutom så bjöd jag på skoningen, har vi utfört ett jobb och hästen är halt efteråt så får vi nog reparera skadan så gott det går.
Lite blod kan väl hända då och då utan att hästen känner av det om man avlastar sulområdet. Men det är inget vi eftersträvar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: Miingla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30