Hovslagare - ett eget släkte?

B

Bobo_

Hade hovslagare ute hos min häst idag och det är ju så att man blir mörkrädd.
Min häst är av naturen mycket vaken och allert vilket gör att han även är känslig på ljud och hur man hanterar/behandlar honom.
Fick inte tag på vanliga hovslagaren av div. anledningar så jag fick ta en annan akut så att säga.
Det började med att när jag plockade in hästen från hagen så kom hovslagaren och körde efter oss, hästen ville inte gå in genom dörren då för det vart en pressad situation (dom torkar silage på skullen och det lät från stallet samt en bil bakom sig). Då börjar hovslagaren smacka och åkte närmare. Till slut gick hästen in men det var ju inte lugnt och sansat.
Ställde upp hästen och på med flugtäcke. Hovslagaren var ganska brysk i sitt sätt och hojtade på hästen när han dansade runt lite. Han flyttade fram bakbenen så mycket att han nästan ramlade bl.a.
Hovslagaren dängde även till hästen med hammaren, då rann det över och jag sa åt honom, vilket tydligen var känsligt, är ändå så pass mycket yngre och har ju ingen erfarenhet i dennes ögon :smirk:
Sen frågade hovslagaren om det var fjording i min häst "för dom brukar ju vara ganska mongo"...
Hur svårt ska det vara att hitta en vettig hovslagare som går att få tag på, är bra med hästar och skor som man vill?
Vill inte ha sidokappor t.ex. på min häst för han tappar dom skorna direkt bl.a. Men tror ni inte hästen fick sidokappor? :smirk:
Trots protest...
Nu ska jag jaga rätt på "min" hovslagare så han kan fixa skadan så att säga, hästen litar på honom och är lugn eftersom hovslagaren är så pass mycket lugnare och höjer aldrig rösten eller gör något, mest lugnt småprat.
Vad finns det för människor i vår värld egentligen? :crazy:

Sv: Hovslagare - ett eget släkte?

Råkade också ut för ett sånt pucko. Slet å drog, härjade åt hästen å var allmänt dum i huvudet. Försökte BÄNDA loss en av skorna (tappsko) varpå hästen drar åt sej benet och hovslagaren tappar balansen och måste släppa taget. Då bara DRÄMMER han till min känsliga, väluppfostrade och väldigt trevliga tjej allt vad han förmår, varpå jag går fram, knuffar honom åt sidan, ställer in hästen i boxen och säger att stalldörren ligger DÄR och börjar ägna mej åt annat. SKULLE aldrig i mitt liv tillåta en sån idiot att komma nära mina hästar igen. Nu har vi fått tag i en jättefin hovslagare som älskar hästarna och hästarna är lugna å trygga, han skor toppenfint och är så lugn och försiktig så...

En sak funderade jag på, måste du egentligen betala om du klart och tydligt säger att hästen ska inte ha, vad var det, sidokappor? och han sätter på dem iaf. Det är ju typ som att äta ute på en restaurant, beställa in en pasta och så lägger de upp en stor köttbit brevid och säger att det där är 100 kronor extra? Fast jag vet inte, men det låter bra konstigt.

Bobo_ skrev:
Hade hovslagare ute hos min häst idag och det är ju så att man blir mörkrädd.
Min häst är av naturen mycket vaken och allert vilket gör att han även är känslig på ljud och hur man hanterar/behandlar honom.
Fick inte tag på vanliga hovslagaren av div. anledningar så jag fick ta en annan akut så att säga.
Det började med att när jag plockade in hästen från hagen så kom hovslagaren och körde efter oss, hästen ville inte gå in genom dörren då för det vart en pressad situation (dom torkar silage på skullen och det lät från stallet samt en bil bakom sig). Då börjar hovslagaren smacka och åkte närmare. Till slut gick hästen in men det var ju inte lugnt och sansat.
Ställde upp hästen och på med flugtäcke. Hovslagaren var ganska brysk i sitt sätt och hojtade på hästen när han dansade runt lite. Han flyttade fram bakbenen så mycket att han nästan ramlade bl.a.
Hovslagaren dängde även till hästen med hammaren, då rann det över och jag sa åt honom, vilket tydligen var känsligt, är ändå så pass mycket yngre och har ju ingen erfarenhet i dennes ögon :smirk:
Sen frågade hovslagaren om det var fjording i min häst "för dom brukar ju vara ganska mongo"...
Hur svårt ska det vara att hitta en vettig hovslagare som går att få tag på, är bra med hästar och skor som man vill?
Vill inte ha sidokappor t.ex. på min häst för han tappar dom skorna direkt bl.a. Men tror ni inte hästen fick sidokappor? :smirk:
Trots protest...
Nu ska jag jaga rätt på "min" hovslagare så han kan fixa skadan så att säga, hästen litar på honom och är lugn eftersom hovslagaren är så pass mycket lugnare och höjer aldrig rösten eller gör något, mest lugnt småprat.
Vad finns det för människor i vår värld egentligen? :crazy:

Håller med dig. Fick ut en riktigt pantad hovslagare till mitt vbl-sto som drämde till henne med bredraspen på låret om hon gjorde någtot. Slutade med att det bara var jag och min syster som kunde lyfta hennes hovar i framtiden. För att undvika detta i framtiden utbildade jag mig inom barfotaverkningen och kan idag ta hand om mina hästars hovar helt själv precis på det sätt som jag vill, helt super!!! :banana:

Tvärtom mot er kom min "nya" hovslagare ut igår för att sko tävlingshästen och verka åringen, brukar normalt sko hästarna själv men är jätte gravid så det är kankse inte så lämpligt just nu?
Hursomhelst så fick jag säga att åt honom att han faktiskt fick bli arg och säga ifrån till hästen.. :angel: :devil:

Det är jättejobbigt med hovslagare som är bryska och elaka mot hästarna, när man själv vet att det har helt fel effekt på sin häst. Är hästen dum, ska den lära sig veta hut, men är den rädd och orolig ska den inte få stryk.
För ett halvår sedan jobbade jag på Irland med unghästar. En dag skulle två hovslagare komma och sko hästarna för andra gången i deras liv (hästarna).
Hästarna var lite oroliga och då satte hovslagarna i gång :crazy: , sparkar i magen, hammare i huvudet mm. Skit hemskt. Vi som jobbade sa ifrån, men det hjälpte inte. Det var det värsta jag varit med om, nästan regelrätt misshandel. :(

Jag hade en häst som levde rövare, han var inte bara dum - han var rentav elak! Han älskade att jävlas med allt och alla, hovslagaren var inget undantag... Under den tiden hade vi en ganska mesig hovslagare och då sa jag till honom att det är okej att säga åt ponnyuslingen - han ska inte göra så där.
Men en bra hovslagare ska inte vara för brysk eller för snäll - h*n ska kunna läsa situationen (ffa hästen) och agera efter hur hästen reagerar på div. saker.
Hade dagens hovslagare lugnat ner hästen och tagit det lugnt skulle inget ha behövt hända.
Den vanliga hovslagaren är jättebra som sagt, lugn och helt underbar med min häst. Men pga div. omständigheter kunde inte han komma idag.
Var tvungen att skriva av mig, hästen var krånglig med fötterna och benen redan innan det här - kul för ordinarie hovslagare nästa gång när slitet har vart i onödan :smirk:

Men jisses vilken idiot. Å det verkar ju finnas flera. Jag tycker absolut inte att man ska acceptera sånt av yrkesmän. Borde det inte gå att anmäla dom på nått sätt, om dom är utbildade hovslagare.
Jag menar, om jag, som jobbar inom vården skulle slå till en av våra gamlingar så skulle man ju åka dit så det ryker om det med stora rubriker i tidningen.
Är det inte lika illa att en hovslagare slår sina kunder?? Kan ju omöjligt vara lagligt iallafall..

phoenix skrev:
Det är jättejobbigt med hovslagare som är bryska och elaka mot hästarna, när man själv vet att det har helt fel effekt på sin häst. Är hästen dum, ska den lära sig veta hut, men är den rädd och orolig ska den inte få stryk.
För ett halvår sedan jobbade jag på Irland med unghästar. En dag skulle två hovslagare komma och sko hästarna för andra gången i deras liv (hästarna).
Hästarna var lite oroliga och då satte hovslagarna i gång :crazy: , sparkar i magen, hammare i huvudet mm. Skit hemskt. Vi som jobbade sa ifrån, men det hjälpte inte. Det var det värsta jag varit med om, nästan regelrätt misshandel. :(

Det KAN ju förklara varför min irländska import är huvudskygg och särskilt om en hastig rörelse kombineras med ljud. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Stopp och belagg nu!!
Det finns rotagg over hela varlden, och bara for att EN hovslagare pa Irland var galen, betyder inte det att alla hovslagare pa Irland ar galningar.
Jag ar sambo men en hovslagare som ger en small om det behovs, men som aldrig skulle dramma hammaren i huvudet pa en hast!!
Jag kanner dessutom manga andra hovslagare, och de skulle heller aldrig gora sa.

PHOENIX: Vart jobbade du nagonstans??

Ja det verkar som om många är riktigt läskiga människor :crazy: En tjej som skodde i stallet där jag hade min medryttarhäst var väldigt skrikig mot hästarna. Min kompis häst ville en gång inte stå still och då drämde hon honom i sidan med hammaren, jag blev helt förfärad med min kompis verkade inte bry sig... En annan kompis hade haft samma hovslagare till sin häst, den hästen brukar alltid stå still vid skoning med en dag var han jättenervös. Hon slog honom med hammare också, visade sig strax efterråt att hästen hade vart kissenödig och ville till ett ställe där det inte skulle skvätta.

Har även hört om en annan hovslagare som skodde en tjejs häst. Hästen ifråga var misshandlad sedan tidigare och rädd för män och näst intill folkilsken pga rädsla (riktig "problemhäst"). Självklart var hästen rädd för även denna (manliga)hovslagare och dansade omkring när han skulle sko, då tar gubbj-veln och slår hästen med hammaren rakt på ryggraden :eek: blev senare jättesvullet och hästen kunde inte ridas på ett tag. Herregud, han visste ju att hästen var rädd!

Nä tacka vet jag min hovslagare, han märker skillnad på rädda hästar och ouppfostrade hästar. Han pratar alltid lugnande med hästarna och lär känna dom först, säger lugnt till om de tex drar åt sig benet. För det mesta lyssnar hästarna men om de inte gör det säger han till mer ordentligt och kan bli arg på dom, men så fort dom sköter sig igen så berömmer han dom. Aldrig att han skulle ta ut sina aggretioner genom att börja puckla på hästen!
Fler sådana tack!

SkorpSmulan skrev:
Men jisses vilken idiot. Å det verkar ju finnas flera. Jag tycker absolut inte att man ska acceptera sånt av yrkesmän. Borde det inte gå att anmäla dom på nått sätt, om dom är utbildade hovslagare.
Jag är lite nyfiken på hur mycket yrkesmän (i detta fallet hovslagare) ska behöva stå ut med och acceptera från ouppfostrade hästar som varken kan stå still eller lyfta hovar utan en himla massa krångel? :crazy: :smirk:

Det borde vara hovslagarens fulla rätt att ge f-n att sko bråkiga odjur.
Eller annars ta extra betalt.

AM

Nafayette skrev:
Det borde vara hovslagarens fulla rätt att ge f-n att sko bråkiga odjur.
Eller annars ta extra betalt.

AM
Oh ja...
Men jag kan ju tänka mig att det skulle bli livat om hovis helt enkelt tog skolådan och traskade ur stallet med orden, ring när du uppfostrat kreaturet :angel:
Hur många hästägare skulle vara ödmjuka i den situationen och inte kallar hovis för inkompitent idiot? :crazy:

Min gjorde så en gång nyligen, berättade han. Det rörde sig om en unghäst som blivit väldigt lite hanterad. Hovslagaren sa till ägaren att antingen får du börja hantera hästen (vänja den vid att lyfta fötter, etc.) och ringa mig igen när du har tränat den, eller så får du ringa vet så att han/hon kommer ut och ger lugnande. Det var ju helt rätt, tycker jag.

Hovslagaren var lite "gåpåig", det håller jag med om.

Men de speciella egenheter min häst har, det brukar jag upplysa om innan ngn som inte känner honom ska göra ngt med honom.
Just för att slippa krångel, och för att det är ju svårt för utomstående att själv räkna ut om och vilka speciella egenskaper en häst har.

"min" hovslagare, är väldigt duktig och respekterar hästarna. Jobbar lugnt och bestämt, när h*n skor.
Däremot, så Vet jag att h*n har upplyst vissa hästägare, som haft extremt Elaka hästar om att h*n Inte tänker sko den hästen pga att den är elak och alltså helt sonika åkt därifrån!
Det finns ju enligt hovisen ingen anledning för en hovis att riskera liv & lem för att sko en häst som är totalt skogstokig och som hugger och sparkar vilt omkring sig..

Nej det betyder det naturligtvis inte. Men jag undrar så vad som kan ha hänt min häst. Vid en hastig rörelse inom en halvmeter från hans huvud skyggar han enormt. Lägg till någon form av ljud och om han är fastbunden kastar han sig till han kommer loss.

/Jane

Tycker att hovslagaren har sin fulla rätt att tillrättavisa hästen MEN ägaren bör upplysa hovslagaren om ifall hästen tex är känslig för höga ljud, lite småskraj eller om den bara bråkar för att det är nån annan som skor.
Inte för at jag har någon erfarenhet av hovslageri själv men det är ju ganska svårt att se hästens minspel när man står böjd över en hov. :smirk: Och då är det nog svårt att avgöra om hästen är rädd och bara drar sig bortåt eller om den laddar för en rejäl spark mot den som pillar på tassen. ;)

Så jag tycker att det är upp till ägaren att upplysa hovslagern om hästens bettende, är den bråkig eller bara rädd och osäker. För är hästen nervös så blir det ju inte bättre av att hovslagaren gormar och drämmer till hästen, men är det en allmänt bråkig och "testig" häst kan det vara just vad som behövs.

Ja det finns många konstiga människor på vår jord! För något år sedan tappade min islandsvalack och ett shettissto vars en sko och eftersom min ordinarie hovis var på semester så fick jag ringa en annan och be om att få slagit på tappskorna döm om min förvåning när h*n säger att h*n kan fixa shettisen men rör inte islänningen???? :mad: Jag frågade varför och fick till svar att alla islandshästar är j**liga att ha med att göra och h*n tänkte minsan inte riskera sitt liv för att slå på en tappsko :crazy: :confused: och min goe kille som står som ett ljus vad man än gör med honom det slutade med att båda hästarna fick två veckors vila tills min hovis hade semestrat färdigt och kunde komma :love: Ingen av mina islänningar bär sig dumt åt vid skoning så förmodligen har jag haft tur med dom då om man ska tro "reservhovis" fast andra som jag känner som har islänningar har också snälla hästar att sko, så min gissning är att h*n träffat en bråkig islänning och sen bestämt sig för att alla är mördarmaskiner :D

Men det finns folk som har fördomar om de flesta raser. Islänningar var nog rätt ovanligt att ha såna fördomar om.

Har själv en arab och det florerar enormt mycket fördomar om dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka