Hovsjukdomar pga bädden

Enya

Trådstartare
Jag har en fråga jag funderar på som icke så mycket hovkunnig. Vilka sjukdomar riskerar en häst att få i/på hoven pga dåligt mockad box?

Jag har aldirg haft problem med hovarna på någon häst så jag är riktigt okunnig inom detta.

Sv: Hovsjukdomar pga bädden

den kan ju få hovröta & strålröta om man inte sköter boxen

Är det vanligt?

Jag tänkte på hovböld, men vet egentligen inte om det kommer pga oskött box?

kan det göra. får hästen ett sår ute och det kommer in skit från boxen så... men annars är det nog vanligast att det blir röta av det. så det bästa är att mocka hiih

Tack för svar.

jo jag kommer fortsätta mocka, min tant ska ha det bra. Det är bara det att jag har precis hamnat i en kulturkrock liksom. Jag som är van vid att ta bort ALLT smutsigt och inte bara skiten och det bruna ska plötsligt mocka så att mindre kommer ut, för vi har olika definitioner om vad som är smutsigt och vad som kan vara kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 565
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 073
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka