A

Akademic User

Jag skulle vilja veta mer om hovröta! Jag blir förvirrad! Går det bort av sig självt el.? Om hästarna har "svampiga" hovar betyder det att det är hovröta?

Sv: Hovröta?

du menar nog strålröta??
isåfall ska man smörja in hoven med tjära så försvinner det:)
och om hoven är lite svampig är det antagligen strålröta och då ska man absolut smörja in me tjära!!

bärrandasröta behandlas på liknande sätt..
men tvätta hoven med tex. jodopax först.

precis som neapea säger; om det är strålröta så behandlas detta med hovtjära :)

När min häst är "svampig" i strålen eller har röta så sprayar jag den rengjorda hoven med äppelcidervinäger, tycker de funkar kanon o man slipper täppa igen med tjära :idea:

Att spruta på väteperoxid har oxå funkat......

Senast ändrad:

Tjära fräter!
Inte alls bra om den inte är utspädd!
Silversalva funkar bra, helst i kombination med fotbad av silvervatten. Säljs på mälarkliniken, även på www.naturligahovar.se

:bump: :bump: :bump:

Vid hovröta skulle jag rekommendera bluelotion, funkar uttorkande plus bakteriedödande och det hjälper...

skära bort det 'svampiga', lite salva på och se till att boxen är ren och torr.

Har penslat på hovtjära på min häst idag men hur många gånger ska man göra det? har uppvisning om en månad och funderar på att ställa in den totalt :(

Hästar kan vara lite svampiga i strålen även om de inte har röta av något slag. Är det fuktigt ute och den precis kommer in eller ståt i sitt kiss. Så det behöver inte alltid vara röta men luktar det... fråga din hovslagare om du är osäker.

Efter tips behandlar jag alltid minsta lilla begynnelse av röta med Clorin. Läker ut bakteriehärdar fort och effektivt och det kommer in överallt! Man blir lite nervös första gången, om det finns röta så skummar det nämligen men det är bara ett tecken på att det funkar.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka