Hovproblem

S

smultronglass

Unghästen har lyckats "trycka" in en bit av hoven, de är på insidan på h.f och på undersidan av hoven är de som att de har tryckts "upp".

Vad börj jag göra?
Han har inte ont av det, men de känns ju lite läskigt.

De är jätte svårt att förklara de här känner jag, ska försöka fota och slänga in nån bild.

Sv: Hovproblem

Här är undersidan av hoven, de syns inte bra men man ser ett vitt litet område till vänster, där är de som "bubbligt".

Här ser man tydligt vad som har gått bort, och sprickan i hoven,

Ännu en rätt tydlig bild på den trasiga delen.

En väldigt oskarp bild innuti hoven,

Så hjälp nu, är de något som bara kommer läka av sig själv eller bör jag göra något?
Hovslagaren kommer om ca 2 veckor.
Som sagt han har inte ont i den, men hela hoven är lite knölig nästan, de syns inte så bra på bilderna men.

Om så önskas kan jag fota den hela hoven också. Klick bara bilder! :)

puttar, kan ingen säga något?
Kanske är de bara en hovbit som är bortbruten, och inget att oroa sig för?

Översta bilden ser det ut som en bit död sula släppt.Inget farligt.
Bilderna nedanför visar en häst med hornklyfta,antagligen pga gammalt kronrandsskada.Ser också ut som hovis verkat lite i den för att förhindra rötangrepp.
Att hovväggen ner mot skodelen brytits sönder beror på att hovväggen växt över skon ,sko om innan detta händer.;)
Sko om oftare så slipper hovväggen sprängas av skon pga att den vuxit över skon.
Måste hästen skos trångt,sko om ännu oftare.;)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21
Tillbaka