hovproblem.

B

Bodbäckspålle

Vi har två föl hemma som nu är 9 månader, det ena fölet har väldigt sköra hovar. De går givetvis barfota och verkas var 4-6 vecka. Nu senast då hovslagaren var här så sa han att den ena hästen hade fått sämre hovar. Vad kan det bero på? De ser fina ut i övrigt, kanske lite för runda, men de går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Veterinären har varit här och gett dem sina vaccinationer och hon tycker att de ser väldigt fina ut. De växer bra och är pigga och glada.

Så, vad kan vi göra för att förbättra hovkvaliteén? kom med förslag!

Sv: hovproblem.

Jag har fått kanonresultat på min skodda hästs "pappersfötter" med Steeljoint.:bow:
Det hände nada med Biotin.:confused:

Jag kan bara föreställa mig hur positivt det är för skelettet.

Min väninna fick 2 föl i somras.Den ena var väldigt vek i sina leder o den andra upprätad i kotorna.
Hon gav stona S-J och ganska kort efter det blev båda normala.

Aldrig fel att hjälpa moder natur på traven.

Har själv börjat ha detta på Filmjölken:banana:

De bör röra på sig mer. En häst bör röra på sig runt 1,5 - 3 mil om dagen för att må bra och ha friska hovar.
Ett föl med moder som har en ensilageboll i hagen rör sig inte mycket per dag, så då är det upp till dig som ägare att ta ut dem på promenader eller ändra livssituationen i hagen.

"för runda" låter dessutom som om hästen har utflutna hovar. (Annars finns inget som heter "för runda") Delvis är detta en följd av icke-rörelse och för mycket mat, men det är också till stor del ett verkningsproblem.
Kolla så att hovslagaren verkligen tog ned hörnstöden så de kom i nivå med sulan.

menar du på fullt allvar att en fölunge ska gå 3 mil per dag?

Det var TVÅ fölungar som han hade. De leker nog med varandra.

Gnager Mustangen ner sina hörnstöd med tänderna?
De måste väl vara både halta o lytta när de har hörnstöden kvar.

emindy skrev:
"för runda" låter dessutom som om hästen har utflutna hovar. (Annars finns inget som heter "för runda") Delvis är detta en följd av icke-rörelse och för mycket mat, men det är också till stor del ett verkningsproblem.
Kolla så att hovslagaren verkligen tog ned hörnstöden så de kom i nivå med sulan.

Jag tror att hon menade fölen kanske var lite för runda, inte att hovarna var det...

Bodbäckspålle skrev:
De ser fina ut i övrigt, kanske lite för runda, men de går på lösdrift med fri tillgång på hösilage.

Så, vad kan vi göra för att förbättra hovkvaliteén? kom med förslag!

Ta bort hösilaget och ge dom i stället fri tillgång på tort vanligt hö. Fruset hösilage hur hög torrsubstans det än har så kommer det under denna årstid alltid vara fruset vid fodring på lösdrift och det är inte bra för tarmsystemet. Rubbad tarmflora och stört tarmsystem blir följden och detta avspeglar sig snabbt i hovarna, främst på den individen som är mer känslig.

Det kanske vore värt att prova det då, tack för förslaget.:)

emindy skrev:
De bör röra på sig mer. En häst bör röra på sig runt 1,5 - 3 mil om dagen för att må bra och ha friska hovar.
Ett föl med moder som har en ensilageboll i hagen rör sig inte mycket per dag, så då är det upp till dig som ägare att ta ut dem på promenader eller ändra livssituationen i hagen.

När jag skrev för runda så menade jag hullet...kanske blev lite knasigt formulerat där.:D Fölen står inte med sina mammor längre, de är avvanda nu och de leker och rör sig hela dagarna. Givetvis promenerar vi dem och liknande, Veterinären har kollat dem och tycker bara att allt i övrigt verkar fint på dem, förutom hovarna på den ena.

annars är jag en hon;) och du har rätt, fölen leker mest hela dagarna med varandra och rejsar och har kul tillsammans i storhagen. Så det skulle faktiskt inte förvåna mig att de rör sig minst en två mil om dagen med tanke på hur lång ena långsidan är på hagen...och den spinger de längsefter mååååånga gånger per dag:)

Vi har ett större skjul som de kan gå in i om de vill som är isolerad och allt, där brukar vi ha höet och det fryser aldrig, så jag tror inte att det är det som är problemet. Däremot funderar jag på om för mycket mineraler kan ställa till det? Min pappa är ibland alldeles för generös med dem, vilket jag påtalat, men han tror ju att han gör nytta när han ger dem lite extra:crazy:

axel skrev:
menar du på fullt allvar att en fölunge ska gå 3 mil per dag?

Det var TVÅ fölungar som han hade. De leker nog med varandra.

Gnager Mustangen ner sina hörnstöd med tänderna?
De måste väl vara både halta o lytta när de har hörnstöden kvar.

En "fölunge" på nio månader bör vara fullt kapabel att röra sig 3 mil om dagen totalt sett. Men nu var de ju rätt aktiva i hagen, så att byta ut hösilaget mot något med lägre energivärde borde kanske kunna få bukt med övervikten.

Mustangen gnager inte ned hörnstöden (hur skulle det se ut?), däremot slits de av underlaget. Det är det som kallas att ha hovar i balans. (Att de sköter slitaget helt själva)

Bodbäckspålle skrev:
När jag skrev för runda så menade jag hullet...kanske blev lite knasigt formulerat där.:D Fölen står inte med sina mammor längre, de är avvanda nu och de leker och rör sig hela dagarna. Givetvis promenerar vi dem och liknande, Veterinären har kollat dem och tycker bara att allt i övrigt verkar fint på dem, förutom hovarna på den ena.
Sorry, mitt missförstånd.

Jag skulle tro att ni skulle tjäna på att byta till ett grovfoder med lägre energivärde (men håll koll på övriga värden så de inte får för lite av något annat) eftersom även hornkvalitén missgynnas av övervikt.
Bland annat är risken för röta avsevärt större om hästen får i sig för mycket stärkelse som exempelvis fruktaner, säd, melass etc

Det är lika med hundvalpar. Deras rörelse ska vara lek eller att följa mamma. Man ska inte motionera f.ungar. En promenad, javisst.
Man kan anta att dina ungar rör sig ung. lika mkt o äter samma mat
det kan då vara ärftligt.
Detta med Steeljoint är att iom att det ingår Kisel så förbättras kalciumupptaget.
Numera finns det C-vitamin i några mineraler.
Hästarna tycker om Apelsiner men för att få i sig dagsbehovet behöver den äta 15 kg Apelsiner:angel:

Min häst 15 år, hade som ung o OSKODD dålig kvalité.
Det stod på vet. bes.papperet då han var 7 mån.
Han hade varit på rymmen med mamma och slitit ner fötterna.

Det blev bättre när han fick skor fram som 4åring:D men inte riktigt bra förrän han fick S-J.
Ursäkta röran!
MVH Axel:love:

Om höt inte är analyserat så kan det vara en ide att göra det. Rubningar i tarmsystemet bruka yttra sig i päls och hovar.

Ger du hästarna något annat än höt?

Ex. behöver föl mycket med kalcium speciellt om de inte diar längre.
B- vitamin är inte heller dumt i dessa tider.

emindy skrev:
En "fölunge" på nio månader bör vara fullt kapabel att röra sig 3 mil om dagen totalt sett. Men nu var de ju rätt aktiva i hagen, så att byta ut hösilaget mot något med lägre energivärde borde kanske kunna få bukt med övervikt

De är ju inte jätterunda, utan bara med lite gulligt babyhull, veterinären tycker att allt ser bra ut på det planet och hon anser att de har en bra foderstat. (hösilage, krafft och mineraler.)

axel skrev:
Det är lika med hundvalpar. Deras rörelse ska vara lek eller att följa mamma. Man ska inte motionera f.ungar. En promenad, javisst.
Man kan anta att dina ungar rör sig ung. lika mkt o äter samma mat
det kan då vara ärftligt.

Det är just det jag okså funderar över, men i så fall borde det vara det andra fölet som har problem eftersom hennes mamma hade väldigt dålig hovkvalité, pappan till fölen har aldrig haft dåliga hovar. Mamman till fölet som har dåliga hovar hade själv bra hovar...så jag vet inte...isåfall kommer det mycket längre bakifrån.

Det ser nästan ut som om hon slagit loss bitar från hoven mot en sten eller något...

Vi har helt enkelt haft problem med att få tag på bra hö, så därför har vi valt hösilage i vinter som vi köper av släkt som själv har tävlingshästar och det ska ha bra värden. Jag tror inte att det sitter i hösilaget eftersom att vi har fler hästar som äter av det och alla har fint hull och mår bra...det är bara den här lille som har problem med hovarna...och det har kommit sedan senaste verkningen, för den gången tyckte hovslagaren att hovarna var fina.

De har ätit samma hösilage sedan de var små och knappt kunde tugga:D (guud så söta de var när de hela tiden försökte äta:love: )

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama