Hovproblem

E

exmoor

Har ponnyer på lösdrift och några av dom har inte helt okej hovar. Det är liksom ett hål i hovväggen, är det hovröta? Eller är det en bakterie som gjort hovarna sådana? Vad kan jag göra åt det?

Sv: Hovproblem

Om det inte är tydligt att det har gått flisor ur väggen p.g.a. dåligt underlag kan det handla om bärrandsröta som utvecklats till hålvägg. Kontakta hovslagare!

Jag behandlade mina hästar med att tvätta med klorinvatten, lät torka och sen spraya på "Oinfektionspray" två ggr/dag.

Ja, det är bakterier som går upp i lamellranden. Om inte det åtgärdas kan hålväggen gå ända upp till kronranden och det är mkt allvarligt!

En hovslagare verkar så att sambandet mellan hovvägg och sula är friskt. Finns där svampangrepp (som detta handlar om) måste allt angripet horn avlägsnas. Beroende på hur mkt som måste verkas ur krävs efterbehandling med t ex hovbandage och extra ren miljö. I allra värsta fall krävs gipsning om stor del av hovväggen måste tas bort. BLÅ SPRAY används för att behandla och förebygga svampangrepp.

exmoor skrev:
Har ponnyer på lösdrift och några av dom har inte helt okej hovar. Det är liksom ett hål i hovväggen, är det hovröta? Eller är det en bakterie som gjort hovarna sådana? Vad kan jag göra åt det?
Det låter som bärrandsröta, en jordbakterier som kan smitta andra hästar, har haft det och det var ett helvete att bli av med. Gick aldrig så långt att det blev stora hållvägar, men det var på väg, Svart sörja som sitter i lamellranden/bärranden, ta man tex spik och börja gräva i det svarta, kan det bli ett stort hål och så lukta:eek: det illa....:crazy:

exmoor skrev:

Om du går in på www.hovar.se diskussionsforum och vidare därifrån till "nafayettes" hemsida så hittar du en lång fin bildserie om bärrandsröta
där kan du kolla om det stämmer med dina hästars hovar.

sirrota3.jpg

Här har jag lånat en bild på bärrandsröta från sidan.

Har haft liknande problem med min häst, vi började använda ett medel som heter ENSION, det är jättebra.Klar förbättring syntes redan efter tre veckors användning. Medlet finns att köpas hos Bole. Lycka till.

snigelfarmor skrev:
http://www.hovar.se/bilder/shettis/hov3.jpg

du känner inte att du kanske skulle få ner trakten lite. Den ser ut att vara 3 cm minst! Liknar de extrema amerikanska hackneysen.

Nej.
Om jag hade tagit ner trakterna mer på denna häst så hade tåaxeln blivit bakåtbruten. Det man kan undra är om jag inte skulle ha tagit mer i både tå och trakt och svaret på detta är också nej då hästen i fråga behövde lite hov sparat för att funka bra med skor.

Om den gått barfota då, då hade nog hoven minskat betydligt i strl, men kanske breddat sig. Jag hade iallafall inte valt att ha så hög trakt på en shettis, mitt vbl har lägre trakter i förhållande till strl...Såklart svårt att se allt på en bild, speciellt i den vinkeln. Men fråga måste man för att få reda på saker, och hur de ligger till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama