Hovproblem! Läderhudsframfall!

lundsbo

Trådstartare
Har googlat och letat här utan att bli klokare!

Anamnes;
Stort hbl som var ojämn till och från under någon vecka. Ägaren bokade klinikbesök måndag, en hovböld hittades. Den sitter i sulan mellan inre strålfåran och hovens insida. Gipsades => boxvila :cry:.

Egen hovslagare kom torsdag samma vecka och konstaterade att läderhuden ("rosa kött") buktade ut genom hålet. Mjuk i sulan. Kanterna på hålet jämnades till, försökte anlägga mottryck med extra gips över det lilla (ca 3-4 mm) hålet, nytt gispbandage => mer boxvila :cry:.

Söndag samma vecka; avgipsning såg lite bättre ut, minrde rosa. Nytt likadant gipsbandage, mer boxvila :cry:

Nu i torsdags; Avgipsning, sulan mkt mjuk och det ser sämre ut. Gipsar under sula som fästs med vanlig sko => tycker ägaren ska åka till klinik igen. Nu är det påskhelg så det blir ju tidigast tisdag.

Vad är detta och vad borde göras? Har sulan mjuknat av allt gips eller av någon annan anledning? Ägarna försöker verkligen göra rätt.

(Jag gillar inte detta med boxvila så jag hade tvingat dom till annat än kalkgips om hästen varit min, men jag är glad att boxarna har stora öppningsbara överdörrar så han kan titta ut. Är rätt lugn men hade nog en mindre magkänning i onsdags (åt dåligt & lite apatisk) men det gick över).

Sv: Hovproblem! Läderhudsframfall!

Röntgades det när den var inne på kliniken? Isf hade man kunnat se om det finns hålväggar eller om hovbenet är påverkat. Har aldrig hört om att läderhuden på detta sättet har kommit fram och det låter ju inte alls bra.

Boxvila är väl ingen höjdare-men det går att göra hästens tillvaro på box helt okej. Ge mycket stråfoder/leksaker/borsta och pyssla och gärna ha en kompis inne i stallet:).

Lycka till med hästen!

Ni skulle lagt tryck på hålet från början! Min hovslagare är alltid jättenoga med att det måste ligga tryck på en öppnad böld tills vävnaden blir hård för att undvika det som ni nu upplever.

Jag skulle ta kontakt med en duktig hovslagare tex på klinik. Ni måste få fixat någon form av "tryckförband" där.

Röntgades det när den var inne på kliniken? Isf hade man kunnat se om det finns hålväggar eller om hovbenet är påverkat. Har aldrig hört om att läderhuden på detta sättet har kommit fram och det låter ju inte alls bra.

Boxvila är väl ingen höjdare-men det går att göra hästens tillvaro på box helt okej. Ge mycket stråfoder/leksaker/borsta och pyssla och gärna ha en kompis inne i stallet:).

Lycka till med hästen!

Tack för svar! Ja, med facit i hand så borde klinik-hovis lagt tryckförband då! Man hoppas ju i sin enfald att man får bästa hjälp där. Jag har ingen erfarenhet av hålväggar, med brukar de vara i sulan under hoven? Tror inte de röntgade (som jag skrev är det ej min häst men står uppstallad hos mig).

Boxvilan går ganska bra, han tittar ju ut på de andra en stor del av dagen och äter mycket.

Ni skulle lagt tryck på hålet från början! Min hovslagare är alltid jättenoga med att det måste ligga tryck på en öppnad böld tills vävnaden blir hård för att undvika det som ni nu upplever.

Jag skulle ta kontakt med en duktig hovslagare tex på klinik. Ni måste få fixat någon form av "tryckförband" där.

Det var klinik-hovis som först gjorde omslaget, sedan vid omgipsningen hemma lades trycket.
Som jag skrev ska hästen till klinik igen nästa vecka.

Vad görs åt detta?? Har du haft någon erfarenhet av detta?

Har googlat och letat här utan att bli klokare!

Anamnes;
Stort hbl som var ojämn till och från under någon vecka. Ägaren bokade klinikbesök måndag, en hovböld hittades. Den sitter i sulan mellan inre strålfåran och hovens insida. Gipsades => boxvila :cry:.

Egen hovslagare kom torsdag samma vecka och konstaterade att läderhuden ("rosa kött") buktade ut genom hålet. Mjuk i sulan. Kanterna på hålet jämnades till, försökte anlägga mottryck med extra gips över det lilla (ca 3-4 mm) hålet, nytt gispbandage => mer boxvila :cry:.

Söndag samma vecka; avgipsning såg lite bättre ut, minrde rosa. Nytt likadant gipsbandage, mer boxvila :cry:

Nu i torsdags; Avgipsning, sulan mkt mjuk och det ser sämre ut. Gipsar under sula som fästs med vanlig sko => tycker ägaren ska åka till klinik igen. Nu är det påskhelg så det blir ju tidigast tisdag.

Vad är detta och vad borde göras? Har sulan mjuknat av allt gips eller av någon annan anledning? Ägarna försöker verkligen göra rätt.

(Jag gillar inte detta med boxvila så jag hade tvingat dom till annat än kalkgips om hästen varit min, men jag är glad att boxarna har stora öppningsbara överdörrar så han kan titta ut. Är rätt lugn men hade nog en mindre magkänning i onsdags (åt dåligt & lite apatisk) men det gick över).

Det saknas faktiskt ganska mkt grundläggande info. för att ens våga gissa.

som ex.
1. Anamnes;

2. Egen hovslagare kom torsdag samma vecka och konstaterade att läderhuden ("rosa kött") buktade ut genom hålet. Mjuk i sulan. Kanterna på hålet jämnades till, försökte anlägga mottryck med extra gips över det lilla (ca 3-4 mm) hålet, nytt gispbandage => mer boxvila :cry:.

3. Söndag samma vecka; avgipsning såg lite bättre ut, minrde rosa. Nytt likadant gipsbandage, mer boxvila :cry:

4. Nu i torsdags; Avgipsning, sulan mkt mjuk och det ser sämre ut. Gipsar under sula som fästs med vanlig sko => tycker ägaren ska åka till klinik igen. Nu är det påskhelg så det blir ju tidigast tisdag.

Detta förstår jag däremot..

Citat: (Jag gillar inte detta med boxvila så jag hade tvingat dom till annat än kalkgips om hästen varit min, men jag är glad att boxarna har stora öppningsbara överdörrar så han kan titta ut. Är rätt lugn men hade nog en mindre magkänning i onsdags (åt dåligt & lite apatisk) men det gick över).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka