"Hovlyftarproblem"

Asa_S

Trådstartare
Har jag med min ena shettis. Han har alltid varit krånglig med benen och hittills har det fungerat bara om jag absolut inte håller fast och han får ställa ner hoven ganska omgående om han krånglar. Han börjar alltså rycka, jag håller kvar och lugnar ner, han slutar, han får ställa ner hoven. Nu känner jag dock att måttet får vara rågat, han är ändå 5 år och det skulle aldrig ens komma i närheten av att det går att sko honom. Han är inte rädd utan det är mer som att han tycker att jag inte har rätt att bestämma över hans ben och hovar. Nu tänkte jag ta en dag och få honom att inse att det är lindigare att låta mig hålla på tills jag är färdig än att bråka, jag har lite tankar om hur men vill gärna ta del av bukes erfarenhets/idébank :) . Så hur gör jag detta bäst?

Sv: "Hovlyftarproblem"

Använd dig av ett grimskaft och lyft upp benet med hjälp av detta så att du kan hålla emot om han rycker. Beröm jättemycket när han gör det du vill. Fokusera på det du vill att han ska göra ist för det du inte vill. Mycket beröm när han gör rätt, jag använder mig av klicker när jag tränar min häst, då använder jag godis och klining som belöning.

Kan vara en ide att ta ut en equiatriker som kan kolla igenom honom, rygg, bäcken osv så att du är helt säker på att han inte har ont och inte kan lyfta hovarna för den skull. Det kan oxå vara så att eftersom han är så liten så är det väldigt obekvämt för din häst att lyfta hovarna, prova att sätta dig ner på huk och lägg hans hov på ditt knä ist det kanske funkar bättre. Lycka till.

Tror tyvärr inte att lösningen i detta fall är tvångsmedel, jag är mer ute efter att han ska välja att acceptera det. Fram lägger jag hoven på mitt ben och det går OK, kan även hålla i "runt ballarna" och raspa, fast han försöker då och då ta tillbaka benet. Det är bak de riktiga problemen är, där rycker han och slänger sig handlöst både från mig och på mig, vad som krävs för att komma loss. Det kan visst vara så att han tycker det är obekvämt, men jag vet inte riktigt hur jag skulle hålla annars, jag måste ju kunna ha "mothåll" både under och över eller hur jag ska säga. Det är ju mycket svårare att hålla en bakhov bra... Förslag mottages tacksamt!

En shettis i mitt stall var lite sådär i början! Speciellt bak. Hon är 8 år men har inte varit så mycket hanterad tidigare. Vi gjorde då så att vi lyfte väldigt lågt till att börja med, så att man precis kunde kratsa hovar, verka eller vad det var frågan om. Hon reagerade mest när man lyfte för högt. Vi försökte även ha en person på andra sidan som "stöttade" upp hästen lite. Nu, något knappt år senare är det inga alls problem att lyfta hennes hovar!

/ Maris

Lägg ett rep runt hoven och låt honom hålla på tills han tröttnar, absolut inte våldsamt utan bara så han vänjer sig. Eller förlängd arm typ Monty Roberts.

Lyfta går bra så länge man inte håller fast. Tyvärr är det ju ganska svårt att verka om man inte får hålla fast... Har provat ställa honom med vägg på andra sidan, men om han inte kommer åt ena hållet så kommer han definitivt till slut åt andra hållet. Och eftersom han vet att han kommer loss "till slut" så är han våldsam. Och tror han att vi ska hålla fast så vill han inte lyfta, fast just den delen är inte så svår att komma åt, han är en ganska samarbetsvillig individ i övrigt. Däremot visar han ibland vid körning upp en enorm nonchalans och rabiat tjurskallighet om det är något som inte passar - gå i vatten exempelvis. Fler tips? Min tanke var att ha honom lös i en fålla på 10x10 m ungefär och jobba honom runt ordentligt varje gång han bråkar. Om inte annat blir han nog väldigt lydig...

jag e medryttare på en häst som bråkar när man lyfter bakhovarna. han är en jätte stor häst på ca 170 cm, han är enormt stakrt också. så när han börjar kasta omkring sina stora hovvar så blir jag ju självklart livrädd! har blivit sparkad av andra hästar vid liknande tillfällen och skadat mig rejält i benen! det är en ond cirkel, för det som jag egentligen ska göra är ju att inte bli rädd när han börjar göra så med foten, men hur lätt är det när en 600 kilos muskel klump börjar streta emot med hovarna och man ska försöka hålla emot. det går att lyfta hoven, men när man ska hålla i den och kratsa, så drar han upp den och sen ut den och sen pang, ner på marken igen. och så börjar han gå fråpn sida till sida och lyfta på hovarna så att det är nästan omöjligt!!! usch...

Min häst på 170 är jättesnäll att lyfta och hålla upp/fast, men när hon tycker att det har tagit nog lång tid går hon bara fram ett steg, sedan bak ett steg, sedan fram ett steg, sedan bak ett steg etc... Och tar "hovhållaren med sig". Lugnt och metodiskt. Och det är ju inte direkt korta steg, man hinner inte göra något mer än återfå balansen så flyttas man 2 m igen. Lätt åtgärdat med att någon står vid huvudet, men är man själv så är det inte lätt! :D

Var du glad att det är en shettis och inte en stor häst!

Denne ponny förefaller vara otroligt bortskämd, så det du ska börja med är ledarskapsövningar och sätta den ordentligt på plats. Sen kan du börja med "lyftövningar" gärna med ett rep som någon föreslagit. Dessutom, se till att den inte kan komma loss o rymma från det "obehagliga" eller kanske det "obekväma". Det kanske blir en "match" men du måste se till att gå vinnande ur den.

Senast ändrad av en moderator:

Det är i övrigt en snäll och lätthanterlig häst, förutom att han lätt blir het i körningen, men det är två saker han definitivt har hakat upp sig på. Det ena är hovarna, det andra är vatten. Som två-åring knäckte han en grimma och drog så när omkull nordisen när han som handhäst vägrade gå genom en vattenpöl på vägen. Beträffande hovarna känns det lite som samma sak, han är inte säker på att det är OK och har redan i förväg beslutat sig för att riva stallet om jag håller fast. Han börjar bråka "av princip" om man nu kan säga så, men blir förmodligen rädd när han inte kan komma loss. Han blir för övrigt väldigt rädd om något oväntat kommer åt benen på honom. Om detta är orsak eller verkan har jag ingen aning om. Rädd för vatten var han redan när jag tog honom som halvåring men det här med hovarna uppstod alltså inte förrän jag började hålla fast lite mer.

Har träffat flera shettisar som hållit på såhär, däribland min egen när vi nyss köpt honom.
Han lyfter nu snällt och står snällt hela tiden.

Problemet är att folk ofta lyfter hoven på tok för högt för en så liten ponny. Den tappar balansen när en stor människa drar upp hoven och försöker hålla den på ett sätt som är bekvämt för människan och dessutom ofta lutar sig mot hästen samtidigt.

Det tog ett litet tag innan våran slutade men det gick.

min shettis var oxå himla rädd om benen när jag köpte honom och väldigt svår att verka/sko. tror som du burton skrev att folk lyfter benen alldeles för högt på de små ponnyerna så de upplever det som smärtsamt. så börja med att lyfta bara en bit från marken så han märker att det inte gör ont, när han har börjat lita på det får du lyfta lite högre. att ställa dem mot en vägg brukar oxå fungera bra så de känner att de får stöd.

min shettis tog det ett bra tag innan han accepterade att verkas .. nu kan tjaffsar han bara när det blir långtråkigt .. fast nu lägger han sig ned istället -vaddå ponny!? :angel:

Tror också att det är en del av problemet. Försöker tänka på det, men det är inte så lätt att hitta en arbetsställning. Fram går bra och där har det blivit bättre, vi har t.o.m. gjort en "pall" av en SJ-pall med träskiva på som vi använder om vi ska stå lite längre, och det accepterar han (men vi håller fortfarande inte fast). Men bak är det svårare tycker jag, och där är också problemen större. Hur står ni när ni verkar?

Min hovslagare sitter som på huk med det benet som han har ponnybenet på och det andra helt nere på golvet, på knä.
Men kusen står ju still också så då är det lättare.
Annars kanske det skulle kännas riskabelt.

Men de flesta hovslagare jag sett som ska verka/sko shettisar bak försöker krypa ihop och sitta på huk på nåt sätt eller ibland dra bak hästbenet lite längre, stå upp själv och sedan ha hästhoven framför smalbenet.

Börja inte med Bills tips iaf. Såna metoder ska man inte behöva ta till.
Det hör hemma i vilda västern tycker jag. (o knappt där heller).
Dessa grova tilltag behöver bara folk som inte hanterat sina unghästar ordentligt ta till.

Att sätta ett rep kring foten på en häst skulle jag bara göra i en livshotande nödsituation.
Jag vet vad farligt det är bara på mitt jobb när vi drar upp kor i verkstolen och ska dra fast deras ben med rep.

Senast ändrad av en moderator:

Tack allihopa för förslag! Åtgärd nr 1 blir arbetsställningen, tror någon ska få kolla hur det ser ut för honom alt fota. Är ännu mer inne på nu att det verkligen är obekvämt för honom, han är ju för det mesta väldigt samarbetsvillig om än med väldigt kort tålamod. Får se om det inte blir bättre nu när han håller på att jobbas mera. Om det inte blir det får jag väl göra min "fålla", men för tillfället avvaktar jag nog med det! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst