ztsu
Trådstartare
Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben, bog eller hov (och utan puls). Det syntes under dagen inget i skritt, men extremt tydligt i trav. Det behövdes bara två steg trav i linan på gårdsplan för att se att hon var rejält halt. Igår fick hon vila, vi tog bara en lite kortare promenad för hand. Idag när jag kom till stallet hängde jag lite med henne i hagen, vi lekte följa John och hon följde som vanligt glatt efter mig. När vi gjort det en stund sprang jag lite, och hon efter, för att se hur det såg ut och jag såg ingenting konstigt. En av tjejerna i stallet som tittade på oss tyckte dock att det såg orent ut. Efter en promenad för hand longerade jag igen och även denna gång behövdes inte mer än två steg.
Min tanke var från början att hon överansträngt sig och har träningsvärk eller liknande då hon hoppat lite mer än vanligt senaste veckorna. När jag läser här på Buke och på Google blir jag dock mer och mer fundersam kring detta med hovledsinflammation. Vid både senaste hopptävlingen (förra helgen, för en vecka sedan) och på hoppträningen i torsdags har hon gått genom flera hinder. Jag sa till min medryttare när jag tittade på filmerna från tävlingen att det ser ut som att hon inte vill hoppa av, men det ligger inte för henne att stanna och därför gick hon helt sonika igenom hindret. Tre gånger. Det är verkligen inte likt henne.
I övrigt har hon känts finare än någonsin den senaste tiden. Pigg och glad, och så fin och mjuk i ridningen. Jag skall ringa VET imorgon och rådfråga, kanske lika bra att åka in till klinik med en gång? Hur länge väntar ni vid hältor? Usch, jag sliter mitt hår.
Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammationer, och hur såg symptomen ut?
Min tanke var från början att hon överansträngt sig och har träningsvärk eller liknande då hon hoppat lite mer än vanligt senaste veckorna. När jag läser här på Buke och på Google blir jag dock mer och mer fundersam kring detta med hovledsinflammation. Vid både senaste hopptävlingen (förra helgen, för en vecka sedan) och på hoppträningen i torsdags har hon gått genom flera hinder. Jag sa till min medryttare när jag tittade på filmerna från tävlingen att det ser ut som att hon inte vill hoppa av, men det ligger inte för henne att stanna och därför gick hon helt sonika igenom hindret. Tre gånger. Det är verkligen inte likt henne.
I övrigt har hon känts finare än någonsin den senaste tiden. Pigg och glad, och så fin och mjuk i ridningen. Jag skall ringa VET imorgon och rådfråga, kanske lika bra att åka in till klinik med en gång? Hur länge väntar ni vid hältor? Usch, jag sliter mitt hår.
Vad har ni för erfarenheter av hovledsinflammationer, och hur såg symptomen ut?