Hovledsinflammation

W

wilh3lmsson

Jag ska nu köpa min första häst och har lite frågor om hovledsinflammation. Har hittat en häst jag gillar men den har haft hovledsinflammation. Den är friskförklarad och håller på att sättas igång. Men ägaren hävdar att den ej skulle hålla för högre tävlingar än runt 1m. Vad säger ni om detta?

Jag känner att en häst som haft hovledsinflammation borde kunna hålla för tävling annars borde de nästan vara något annat fel? Eller?

Sv: Hovledsinflammation

Om hästen är under igångsättning nu så visar det ju bara att den var ohalt efter medicinering och vila, inget om hur den klarar någon belastning alls. Ingen kan veta i förväg vad den kommer att hålla för även om veterinären väl är den som är bäst kvalificerad att gissa. Köper du den trots att du vet att den har problem så har du heller ingen rätt att reklamera och enligt djurskyddslag måste du behandla eller ta bort hästen om den har ont. Bara på detta forum kan du hitta flera som köpt häst och knappt ridit alls under lång tid men betalat desto fler veterinärräkningar. En icke igångsatt häst ska ha ett sådant pris att köparen inte tar någon ekonomisk risk vid köpet, tycker jag - hur nu det skulle kunna vara möjligt...

Jag skulle aldrig köpa en häst som haft en hovledsinflamation . Vad jag vet så är det dålig prognos på hovledsinflammationer och dessutom är hästen under igångsättning och som ovan skrev du vet inget om hållbarheten på hästen ...

Nej jag skulle dra öronen åt mig och jag kan tänka mig köpa en häst med en sjukdomshistoria men hästen ska då vara riden och ordentligt igång ..

Är det så att du iallafall vil köpa hästen ska du ta försäkringsnr och kolla av med bolaget så det inte ligger några reservationer i försäkringen och har hästen en ny försäkring eller ingen försäkring skulle jag åter absolut avråda för köp :)

Mia

det beror helt på. Min förra häst fick en hovledsinflamation efter en vrickning i hagen. Var knappt 1 grad halt efter böjprov, behandlades två gånger o sattes sedan igång. Han kommer inte påverkas av detta, han har tränat o tävlat som vanligt i dryga året nu o är kanonfin.
Men jag skulle aldrig köpa en häst som inte är helt igång o har varit det ett tag. Skulle även begär att få se journalen o prata med behandlande vet.

KL

Håller helt med Åsa_S och övriga på samma linje i tråden.

det är väl en sak om du köper en häst där säljaren redovisar detta i hästens historik, men som varit och är, fullt igång sen ngt år tillbaks eller mer.

att köpa en häst med denna skadehistorik under igångsättning är rena pokerspelet. som köpare ser jag inte varför man skulle vilja spela i det spelet ö.h.t, och börja laborera och chansa med en helt nyinköpt, redan defekt häst med dålig prognos.

Jag fick ta bort min ena häst efter återkommande hovledsinflamationer. Efter varje behandlig var han friskförklarad men höll inte längre än en månad med enbart skritt. 3 gånger behandlades han med lång vila och oerhört sakta igångsättning men det gick inte vägen.

Jag hade inte vågat chansa att köpa en häst med detta fel, speciellt inte en som är under igångsättning!! Hade den varit igång något år och i full kondition så okej, men inte en häst som inte är helt igång. Det finns inga som helst garantier på att den ens håller igångsättningen ut.

Jag har fått ta bort två hästar pga. hovledsinflamation. Den ena blev friskförklarad och jag satte igång honom men bara ett par månader senare kom det tillbaka. En kompis häst har fast hovledsinflamation 7 gånger (och diverse andra inflamationer) och blivit friskförklarad varje gång. Så vad vill jag komma fram till? Hovledsinflamationer är oftast något som återkommer om en häst en gång haft det, så jag skulle aldrig köpa en häst med den åkomman. Okej om den hade varit frisk i flera år, men inte om den är under igångsättning. Nej nej nej!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka