hovkratsning

C

Crusader

En häst i stallet där jag rider trilskas nästan jämt med att vilja sätta ner hoven igen när man håller på och kratsar den. Varför gör han så och vad ska jag göra?

Sv: hovkratsning

Har han gjort så innan?
Ont?
Kanske bara rädd, nån annan kanske har kratsat så han har fått ont..

jag brukar försöka hålla kvar och vara bestämd..

Ont tror jag inte han har, för han kan börja röra på hoven redan när man ska försöka få borta det yttersta av leran och alltså inte kommer åt själva hoven.
Ja, jag försöker hålla kvar hoven och säga till honom, men det kanske inte är rätt grej att göra?

En häst i stallet där jag rider trilskas nästan jämt med att vilja sätta ner hoven igen när man håller på och kratsar den. Varför gör han så och vad ska jag göra?

Var bestämd. Kratsa litegrann, släpp ner hoven tydligt. Beröm. Lyft igen, kratsa lite, släpp ned, beröm. Vartefter så får du förmodligen kratsa längre och längre stunder utan obehag.

Vill hästen ställa ned hoven innan du tillåter, håll kvar, kratsa lite, sedan släpper du ned tydligt och lyfter sedan igen.

Hoppas det blir bättre.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar