Hovfraktur utan hälta

P

Pacific

Vi har under lång tid letat efter vad som är felet på vår kallblodstravare. Hon har varit lite halt, blockhalt och helt bra i omgångar under 1 års tid.

Hon har varit inskriven för akut blockhälta på strömsholm två gånger.

I 2-3 månader i höstas sattes hon igång grundligt och reds rätt ordentlgit på slutet med galopparbete m.m.

Första gången vi var inne på strömsholm med henne när hon var blockhalt trodde dom att det var hovbensfraktur. Hon blev bättre med gips och så men dom kunde inte se ngt tydligt på röntgen så dom förkastade det sen.

Strömsholm hittade alltså inget fel på hästen. I jan/feb iår sa dom att det nog berodde på kotledsinflammation, hon visade då för första gången något på böjprov 1 grad hb kota. Hon behandlades med kortison, vilket gjorde henne blockhalt så två dagar senare var hon inskriven igen. Tålde kanske inte medlet?

I fredags åkte vi till en ny veterinär som böjde igenom och hon visade knappt en grad högt på hb och ca 1/2 lågt på hb. Inget vid longering i trav. Hon visade lite reaktion med visitertång långt bak på yttre sidan av hoven hb.

Vi försökte också provocera fram hältan genom att galoppera henne en längre stund. Fortfarande ohalt efter det.

Vid röntgen av hoven tyckte vet att det inte såg helt hundra i hovbenet på ytte sidan. Inte så illa att det behövde störa men absolut något som kan göra att hon får ont.

Vets tes är alltså att hon har en fraktur/fragmentering på yttre hovbenet som bara gör så att hon får ont i vissa speciella vridningsmoment.

Hon ska nu skos med någon typ av ringsko som ger stöd på yttersidan för att se om hältorna försvinner.

Någon som hört talas om något liknande förut? Behöver höra lite om någon haft liknande problem med sin häst eller om någon vet en hovbensfraktur som yttrat sig likadant?

Sv: Hovfraktur utan hälta

Mitt sto visade bara hälta om hon skulle göra snäva svängar, alltså inte på rakt spår. Men å andra sidan syntes frakturen tydligt på rtg.

Ok vi fick med oss röntgenbilderna hem men kan tyvär inte lägga in dom nu.

Var det alltid vid snäva svängar hon visade hälta eller kom det i perioder som med vår häst?

Hur mår hästen nu och hur gjorde ni för att behandla det?

För många år sedan hade jag en val och han började "släppa ner" ena frambenet under hoppning, ingen hälta. Åkte till vetr och det visade sig att han hade en spricka i hovbenet som hade börjat läka. Detta var runt maj månad så han fick gå på bete och vila hela sommaren. Sattes igång och hade inga fler problem med det benet, han tävlades 120 hoppningar flera år till efter skadan.
Lycka till med din häst.

Jag vet att jag borde hålla trut, Men vart f.n sitter det yttre hovbenet? Finns det ett inre med? :devil:

I övrigt så är scenariot mycket typiskt för hovbensfrakturer och även för hovbölder.

Jag vet att jag borde hålla trut, Men vart f.n sitter det yttre hovbenet? Finns det ett inre med? :devil:

I övrigt så är scenariot mycket typiskt för hovbensfrakturer och även för hovbölder.

N'r jag skriver yttre medar jag utsidan på hovbenet. Dvs det som inte är mot hästens mage utan utåt om det var det du menade?

Tack för svaren!

Då verkar det ändå som att hennes problem är rätt typiska. Men det verkar synas dåligt på röntgen bara. Strömsholm förkastade ju att det skulle vara det och skickade hem oss med kommentaren "Försök sätt igång henne igen så kan ni ha henne till promenadhäst."

Jag hoppas verkligen att vi tillsammans med vet kan lösa problemet så hon slipper ha så ont.

Gärna fler historier om andra som haft det eller om någon bara är lite insatt och har något att tillägga.:bow:

Vet inte om jag kan tillföra något, men här är min lilla erfarenhet iallafall:
Min häst var halt, och man misstänkte hovbensfraktur, men det var det inte. Jag försökte läsa på lite då och kolla upp andra med hovbensfrakturer, och det jag fick fram var att hovbensfrakturer kunde vara svåra att se på röntgen, det gäller att ta många projektioner antar jag. Hovbenet är ju dessutom mer poröst än andra ben, så det är väl därför små sprickor kan uppstå, och också att de är svåra att se. De kan ge hälta som kommer och går, och en häst jag känner till hade en hovbensfraktur som missades på första röntgen, men som upptäcktes när hästen igen blev halt efter igångsättning x månader senare. Nu igångsatt och tävlar hoppning.
Jag hittade en länk jag tycker är bra:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000556/01/EEFarb_Liza_Friberg.pdf
Lycka till!

Tack så mkt för länken den ska kollas in noga. Har bara kollat snabbt och det vad jag kude se på röntgen så satt det som en liten spricka ännu lite längre ut än vad bild nummer I visar på sidan 3.

Då får jag verkligen hoppas att det är rätt nu som den här veterinären tror och att det också kan lösas på henne.

Skönt att höra om fler liknanade fall.

På röntgen såg hovbenet på uttre sidan mkt mer poröst ut in på insidan där det hade fina skarpa linjer.

Såg väen ut som en liten benutväxt där benet försökt att läka sig själv ungefär.

Nu håller jag tummarna!!

Senast ändrad av en moderator:

Ingen aning, jag har öppnat den från flera datorer med olika webläsare (mozilla, resp internet explorer). Du kanske inte kan öppna pdf, har du adobe installerad?

Ingen aning, jag har öppnat den från flera datorer med olika webläsare (mozilla, resp internet explorer). Du kanske inte kan öppna pdf, har du adobe installerad?

jo, jag har adobe, men det är min jobb-skit-dator... får prova hemma! tack ändå...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 774
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 762
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka