hovbroskförbening

megin

Trådstartare
har en häst som är barfota sedan några månader nu och som verkar trivas bra med det, har fått bättre steg mm. han har lindrig hovbroskförbening bådafram vilket upptäcktes "av misstag" vid röntgen av andra skäl för några år sedan. vetrinären trodde då inte att han skulle ha några problem av det om han inte skulle bli elithoppehäst, vilket inte är fallet.
läste nu i nån tråd att man inte ska öka hovmekanismen vid hovbroskförbening eftersom det då kan förvärras och ev sko med pg av den anledningen. läste sen i en annan tråd att pg ökar hovmekanismen så nu vet jag inte vad jag ska tro? är det bra/dåligt med ökad hovmekanism vid hovbroskförbening? kan min häst klara att gå barfota iaf? har ingen erfarenhet av pg eller andra specialbeslag så dela gärna med er av vad ni kan...

Sv: hovbroskförbening

problemet med hovbroskförbening är att man inte har några raka svar! Vissa hästar har inga men av det medans andra hästar blir halta.
Jag har hört att det bara blir ett problem om hovbrosket förbenas "fel", dvs kanske i en vinkel där det kan orsaka skada och/eller smärta. Men vi får väl se vad "di andra" säger.
Jag tror iallafall att du kan fortsätta ha din häst barfota då han uppenbarligen inte har ont av sitt delvis förbenade hovbrosk samt verkar trivas med barfotagången övht.

PG-beslag är väl inte speciellt bra för hovmekanismen? Den mest fixerande skon är iaf ringsko, den används bland annat vid hovbensfrakturer då hoven skall vara så still som möjligt. (Jag har även sett det på en död bockhov, men det är en annan sak)

PG-beslag är väl inte speciellt bra för hovmekanismen? Den mest fixerande skon är iaf ringsko, den används bland annat vid hovbensfrakturer då hoven skall vara så still som möjligt. (Jag har även sett det på en död bockhov, men det är en annan sak)

Jag läser i boken "Hästens biologi" om ringskon:
"Ringskon som ger en bra viktfördelning och ett gott stöd för hovmekanismen"

Betyder inte ringskon att den ÖKAR hovmekanismen och inte tvärtom?? Eller är det jag som misstolkar meningen?! :crazy:

då ska jag försöka reda ut brgreppen lite..
Ringsko i sig påverkar möjligen hovmekanismen något eftersom strålen kan få stöd mot spången baktill på skon.
Vid hovbensfraktur LÅSER man hovmekanismen genom att sätta traktkappor på skon, för att så mkt som möjligt "fixera", dvs minimera rörelse i hoven.

Vad gäller ursprungsfrågan om hovbroskförbening så är det klart olämpligt att försöka öka hovmekanismen, då detta skulle ge hästen mer smärta. Hovmekanismen (som jag för övrigt beskrivit i en tråd för några veckor sen) är ju ett samspel mellan flera strukturer i hoven, bland annat de mjuka hovbrosken. Och försöker man få förbenade hovbrosk att vidgas så går de ju snarare sönder...
SÅvitt jag vet så ger PG inte mer hovmekanism, utöver att det möjligen ger strålen mer stöd och detta möjligen skulle kunna vara positivt för hovmekanismen på en FRISK hov. Huruvida det skulle påverka en hov med hovbroskförbeing negativt vågar ajg int euttala mig om.
Däremot berättar jag gärna att det JAg fick lära mig på hovisutbildningen var att man skulle kompensera den förlorade stötdämpningen, gärna med just PG-beslag. Även tåriktat eller tvärtåat används ibland. Detta står även att läsa i det läromedel som används vid hovisutbildningarna....

Men om den redan går barfota utan problem sedan några månader tillbaka och aldrig (inte ens när den var skodd) visat att den känner någon smärta av sin partiella förbening?
Alla hästar får ju inte ont av sin förbening?

Min hovis påstår att det har filmats en häst i rörelse med pg, och när man tittar på landningen av den hoven så visar det att hoven har en god utvidging. Det har man ju inte trott tidigare :confused:

Man måste skilja på en hovbroskförbening som man bara hittar på röntgen o en som ger kliniska symtom.
PL

menar du då att det inte borde vara några problem att hästen går barfota om den inte haft några problem av det? att förbeningen inte alltid har någon betydelse även om den syns på röntgen? hästen har mig veteligen inte haft några problem av det, möjligt vis att han inte riktigt trivts på hårt underlag, men det har blivit bättre nu när han går barfota, och även många andra hästar visar ju en aning motvilja mot hårda underlag.

Liknande trådar

Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 044
Senast: Balahé
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästvård Detta har diskuterats men jag vill berätta mitt fall och höra åsikter om vad jag kan göra! Har läst andra trådar om fång och jag vet nu...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit