Hovbrosk förbening !?

K

Kurant

Vad vet ni om saken ?
Innebär det problem tror ni , att köpa på sig en häst med det , trots att det tydligen aldrig visat sig inom ridning och övrig hantering ?

Hmm ? :crazy:

Sv: Hovbrosk förbening !?

Problemen kan komma efter hand och de kan också utebli genom hela hästens liv. Min systers häst blev vi tvungna att ta bort vid 6 års ålder enbart pga verkningarna av hovbroskförbening. Hon hade då väldigt mycket och i alla fyra hovarna. Frågade då vet. om det berodde på att det var så mycket hovbroskförbening att det blev så svåra symptom, (på slutet kunde hästen knappt ledas från hagen utan att halta), men det hade det INTE sa vet. Det kan alltså lika gärna bli stora problem av lite hovbroskförbening som det kan funka bra med en häst som har mycket hovbroskförbening. Det var tydligen väldigt individuellt. Det du ska ta reda på om du tänker köpa en häst med hovbroskförbening är om hästen verkligen ÄR regelbundet riden så att man kan utesluta att den säljs pga diffusa problem som sen har vilats bort inför försäljningen.
Om jag vore du skulle jag antingen leta efter en annan häst, eller ta hästen med en lång prövotid. Kanske du kan be att få ha den på foder först? Då vet du ju iaf att den funkar för det DU vill använda den till under en lite längre period.

Att köpa häst är ju alltid lite av en chansning och ibland kanske den där hästen som inte har några fel som man kan upptäcka med en vet.besiktning med röntgen ändå visa sig ha hållbarhetsproblem över tid. Så om en hovbroskförbening som inte märkts alls i ridbarhet och hållbarhet är ditt enda frågetecken så kanske det är onödigt att avstå från köp bara för den sakens skull. Prata med din veterinär.

/JES

Tack så mycket för ditt svar !
Nu fick jag mig en funderare..

Har ett halvblodsto som är 14 år, ngt byggd i nerförsbacke med hovbroskförbening på båda fram. Detta upptäcktes när hon röntgades för sömstick för några år sedan. Hon har inte varit halt av det och det märks inte på henne, nuv ägare har haft henne i 9 år och hon går 1.10 h, LA d och Lätt fält. Känner två stora halvblodsvalacker som har samma sak i sina fram, den ena tillhör sverigetoppen i dressyr(GP) och den andra tävlade förra året MSV dressyr så det är väldigt individuellt.
Fundera på vad du vill ha hästen till och be att få prövotid, kolla så att det inte finns reservationer i försäkringen ifall att du skulle få problem.

Jag har ett halvblod som har hovbroskförbening i båda fram. Förmodligen är det ärftlig hovbroskförbening, han är e.Happy Day. Under tiden jag ägt honom har jag aldrig haft problem med det, 2,5 år. Jag hade känt hästen i många år innan jag köpte honom, och fick ett pris efter vilka "problem" han hade. Därför tvekade jag aldrig till att köpa! Det är säkert olika från häst till häst! Dock är det ju alltid en chansning med att köpa häst... Man VET aldrig!!!

bipsiebop skrev:
kolla så att det inte finns reservationer i försäkringen ifall att du skulle få problem.
:bow:
Glömde ju jag att skriva! Det som också KAN vara ett problem med försäkringen, ÄVEN om det inte finns några reservationer i hästens nuvarande försäkring är om den här hovbroskförbeningen har upptäckts nu och du får problem med att ÖVERTA försäkringen utan att FÅ reservationer pga det nya fyndet.

/JES

Happy skrev:
Jag har ett halvblod som har hovbroskförbening i båda fram. Förmodligen är det ärftlig hovbroskförbening
Enligt min vet. så är hovbroskförbening ALLTID ärftligt, dvs en häst kan inte få det om inte någon av föräldrarna bär på anlaget och ärftligheten är HÖG på just det här problemet. Däremot är det individuellt om hästen får problem av det eller inte. Väldigt synd för mig vars promenadridningssto har måttlig hovbroskförbening i en framhov (och förmodligen inga problem av det heller, hennes problematik har inte med just DET rtg-fyndet att göra) vilket gör att det föl jag ALLTID har planerat att ta på henne är en dålig idé. Då kan man ju lika gärna köpa sig problem, för precis som du säger Happy, man vet aldrig om den häst man köper/föder upp kommer att få problem. Men det innebär ju inte att man måste köpa/producera problem som man redan vet om.... :crazy:

/JES

Jag har ett halvblod på som fyller 12 år nu i sommar. Köpte honom när han skulle fylla 9 år. Hans mamma hade hovbrosk så när de gjorde en vet.besiktning på honom så röntgades även hovarna och det visade sig att han hade lindrig i båda fram, på utsidan. Han hade aldrig tidigare påvisat att han hade detta och han har aldrig påvisat att han har det nu. Jag använder honom inom dressyren. Priset på honom var satt på 50.000:- men då han hade hovbrosk så blev han nersatt till 25.000:- Jag ringde till försäkringsbolaget och dom sa att han skulle inte få några reservationer pga detta. Jag övertog försäkringen från den förra ägaren. Agria är den försäkring jag har och de sa att endast på kallbloden sätter de reservationer om dom har hovbrosk. Ring och hör!! Jag ångrar absolut inte att jag köpte denna häst. Skulle aldrig byta ut honom mot någon utan hovbrosk. Han tränas och tävlas upp till och med LA:5....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: Bexzor
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka