Hovbölds frågor!

Mysaan

Trådstartare
Min häst fick i onsdags (igår) en hovböld uppskuren på morgonen. Vi lade bandage och hovis lade dit någonslags tjärröra som tydligen ska vara bra. Behövde inte skära upp så jätte mycket vilket var skönt.
Något jag glömde fråga var hur länge han ska stå med bandage och hur länge han ska gå barfota innan jag kan sätta på en sko igen. Hovis ville sätta sko med sula när det är dags att sko på igen men hur länge ska jag vänta?

Hästen var i dag på eftermiddagen helt ohalt i skritt och trav och galopp såg man en rörelsestörning. I går innan han blev uppskuren var han blockhalt och såg ut att vara redo för slakt. :crazy: Men hur länge bör man vänta? Glömde fråga veterinären och hovis nämligen.

Sv: Hovbölds frågor!

Tror det kan vara väldigt olika, bästa är nog att ringa hovslagaren och fråga.:)

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 030
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 718
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18