Sv: Hovbölder av torv
Jag har hört att det är lättare för hästar som står på torv att få hovbölder än hästar som står på spån/halm. Vad beror detta på? Kan man förebygga det på något sätt?
Jo så är det och detta beror på ett par "naturliga" orsaker. Torv är som bekant en restprodukt utifrån en naturlig nedbrytningsprocess och otroligt ph sänkande så snart det blir blött. Blöt torv utsöndrar oxå stora mängder po4 (phosfater) likväl innehåller det både det ena "gottiga" mer än det andra (läs bakterier,paraciter, blötdjur i puppstadie.
Kort sagt så är torven en väldigt bekväm ströbädd för oss människor, färgen gör ju att man inte ser all skit och därmed blir det väldigt lättmockat samt att den har en mkt bra uppsugningsförmåga vilket är bekvämt för den som mockar.
Man skall dock ha klart för sig att det knappast är ngn optimal ströbädd för hästen utan endast lättskött vilket den mänskliga varelsen i sin egen bekvämlighet finner som optimalt.
Det kräver extremt stor yrkesskicklighet för dom hovisar som verkar/skor hästar på denna typ av bädd då minsta fusk i renskärning av sula,stråle,bearbetning av hovväggarna samt planhet lätt leder till små sprickbildningar i hoven som är en perfect inkörsport för alla dessa godsaker ocm finns i torven men som hoven bara hatar att bli utsatt för.
Jag har "bara" lite erfarenhet av torvens inverkan på främst hästens hovar då vi på ridskolan har drygt 80 hästar stående på torv, både i box och spiltor. Dom senaste tre åren har dessa hästar totalt uppvisat sex hovbölder men "det va inte mitt fel"
Allvarligt det va femton år sedan jag fick klart för mig att torven spelar hovarna ett "spratt". Min då högt presterande hopphäst som alltid tidigare stått på enligt mig det bästa ströt (halm) bytte till torv och under ett år fick han totalt tolv hovbölder!!
Naturligtvis så visade han kraftig hälta och reaktion samma morgon som vi skulle åka och tävla.*Humm* Jag va då inte hovis utan ryttare och stod som ett frågetecken varje gång. I panik ringde jag då min dåvarande hovis som naturligtvis inte svarade eftersom det va helg. Den hovisen jag på den tiden hade förmånen att samarbeta med lärde mig väldigt mycket utifrån hästens enkla levene och behov vilket inte va det mest bekväma för mig som hästägare. Slutligen sa han med barsk röst pekande med sin vassa klinga mot min näsa.
TVÅ saker vill jag att du lär dig, torv är inte ett bra strö för hästen att stå på samt hösilage är ett ypperligt bra foder för kor. Är det kor du tävlar med eller är det hästar????
Jag va då en mkt lydig elev och bytte snabbt tilbaka till halmbädd och sedan dess hade aldrig denna häst ngn mer hovböld. Hösilage har jag aldrig ens kommit på tanken att fodra med (det kom bara in som en parentes)
Man skall oxå tänka på att när hästen äter så sänks ph:t i tarmfloran, står den ovan på allt och även plockar mat i från torven så får den garanterat i sig torv och så snart torven blir fuktig utsöndrar den ett ph ras som inte är utav dess like. Är det bra för tarmfloran???
Tro mig jag vet utifrån min hobby, där brukar vi sänka PH halten i neutralt vatten (PH 7.00) med hjälp av torv och två mg torv i en halv liter neutralt vatten(ph 7.00) sänker på två timmar detta tidigare neutrala vatten till ett surt vatten på ett PH på endast 4.5.
Torv är enligt mig ett riktigt skitigt strö och skitigt strö ger ofelbart skitiga hovar.