FT_ryttare

Trådstartare
Jag vet att det finns massor av trådar om hovbölder men jag hittar inte de jag söker.

När allt skit runnit ur (svart gegga) och det blir ljust o lite blodblandat som rinner ut ur hålet, hur lång tid tar det innan de blodblandade slutar att rinna?

Sv: Hovböld

Det där låter som en mycket värre hovböld än jag någonsin hört om... bäst är väl att du ringer den veterinär eller hovslagare som tittat på bölden tidigare.

Hästen drog av sig skon och trampade på tåkappan så de blev ett hål i sulan ca 2 cm från tån.
Han är inte halt eller öm.

Våran hade liknande "sår", det rann blod och var blandat, precis när hovis skar upp bölden och kanske en liten stund efter, sen satte vi en bomullstuss dränkt i jodopax i hålet, jag antar att den sög upp det lilla som kom.
Kommer inte ihåg hur länge, men det var ju som ett sår i några dagar, kanske en vecka, och sen så började det växa ihop så att det blev mer som hovvävnad. Det tog flera månader innan hålet som var kanske 2 cm djupt, växte ner helt.

Fråga hovslagare eller veterinär för att vara på den säkra sidan.

jag har pratat med hovis nu och hon var inte orolig, håll de hela bandagerat så de inte kommer in smuts i de lilla sår som är och så skor vi honom på onsdag och lägger lite gips precis vid hålet, eller hur hon nu sa. de visar sig på onsdag!
Men jag behövde inte vara orolig iaf.. skönt.

Bra, det är alltid bäst att prata med folk som känner hästen och som har hovar som yrke :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 943
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 065
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?