K

knasigare

Jag blev lite chockad idag när hovis sa att min häst har en utläkt hovböld och frågade om hästen vart halt nyss men de har han ju inte varit. Hästen har ju riditis som vanligt och jag har inte märkt någonting alls :confused:

Får inte hästarna väldigt ont vid hovbölder? Känner mig lite dum när jag inte vet om ens att min häst haft en som dessutom hunnit läka ut utan att jag märkt nåt.

Nu kommer jag bli helnojjig och leta och klämma över hela hovarna varje dag efter saker.

Någon som vart med om samma sak?

Sv: hovböld?

De gånger jag har varit med om hovböld så har hästen varit otroligt halt och dessutom haft feber.
Men det kanske beror lite på hur pass illa bölden är, var den är placerad och inte minst hur pass "tålig" pålle är.

Men att vara noga och kolla igenom hovarna varje dag är ju aldrig till en nackdel :)

Jo de va så jag trodde hovbölder också va, men tydligen inte alla.
Det läskiga är ju tycker jag är att jag normalt sett är väldigt noga med att kratsa hovarna och kolla igenom dom varje dag, och endå trots de missat den, knepigt är de.

Min foderhäst har varit ganska halt nu i lite mer än en vecka, och eftersom han har tappat skor och är ganska känslig i hovarna och lätt blir öm när han tappar skor trodde vi först att hältan berodde på det. Men skon slogs på och han blev ganska mkt bättre, men några dagar senare var hoven dock jättevarm, han hade puls och var mer halt. Vi trodde att det kunde vara sömstick, och plockade av skon. Det hjälpte inte, han är fortfarande varm och halt (och väldigt ledsen för att han måste stå inne). Vi misstänker att det är en hovböld, men jag tycker att hältan har blivit lite mindre och hoven är lite mindre varm.

Hur vanligt är det att hovbölder läker av sig självt? Och hur lång tid tar det isåfall?

Hovis tyckte att vi skulle lägga ett spritbandage och se om det blev bättre då. Några fler tips som kan hjälpa? Eller kanske vad det annars kan vara om inte hovböld?

Min ponny var lätt halt en dag när jag tog in henne, tänkte att hon slagit i sig eller något, jag avvaktade och efter 1 vecka var hon helt ren i alla gångarter.

När vi skodde om henne sa hovslagaren att det såg ut som om hon hade haft en hovböld. Så antagligen var det det som hon hade.

Min kompis häst var helt ren när vi red ut, vi hade både travat och galopperat, och sen på en halv sekund, blev hästen blockhalt. Det visade sig att det var en hovböld.

det behöver inte märkas.
min häst har haft hovbölder där han haltat väldigt mycket och sådana som läkt ut utan att jag ens har märkt något.

min ena häst hade 2 rejäla hovbölder som tömde sig vid 2 tillfällen när hovslagaren skodde om i vintras, han har inte haltat, varit varm eller haft puls vid något av tillfällena.

systern fick oxå en böld i vintras och hon haltade rejält samt hade puls så hovis fick komma akut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka