E
eloon__
Idag var min häst plötsligt väldigt halt när jag skulle rida lektion. Det syns när man travar, då linkar han fram.. Stackarn.. Fick hjälp och flera i stallet kännde igenom honom och tillsammands konstaterade vi att han ej är gallig, svullen eller varm någon stans. Ingen märkvärdig puls. Sen hittade vi en grop i h.fram hov, som ser ut att ha blivit av en sten. Det har även blivit en spricka där.. Stenen (elelr det som suttit där) kan inte ha suttit där såå länge, för jag är ganska noga med att kratsa hovarna och kollar att inget fastnat varje dag. Ringde hovis som sa att det troligen är hovböld och att vi skulle ta ut vetrinär som ska kolla det. Han ska gå i sjukhage och stå tills vet. kan komma. Troligen tors eftersom att det är röd dag imorgon. Eller är det farligt att vänta till tors?
Det är så konstigt, han har varit helt fräch dagarna innan och nu bara pang; jättehalt.. Tävlade tom. dressyr i söndags och det gick finfint. Vet inte så mycket om hovbölder, Har sökt men inte hittat så mycket, så om ni vill hjälpa mig och svara på några av de frågor som snurrar i huvudet..
:
Tacksam för svar! /E
Det är så konstigt, han har varit helt fräch dagarna innan och nu bara pang; jättehalt.. Tävlade tom. dressyr i söndags och det gick finfint. Vet inte så mycket om hovbölder, Har sökt men inte hittat så mycket, så om ni vill hjälpa mig och svara på några av de frågor som snurrar i huvudet..
:
- Varför får hästar hovböld? Blir det bara av stenar eller?
- Hur gå det till och vad gör vet. åt det?
- Hur lång tid tar det innan de är helt friska igen?
- Är det något som ofta komme rtillbaka?
- Kan man göra något för att förebygga hovböld?
Tacksam för svar! /E