Hovböld...?

E

eloon__

Idag var min häst plötsligt väldigt halt när jag skulle rida lektion. Det syns när man travar, då linkar han fram.. Stackarn.. Fick hjälp och flera i stallet kännde igenom honom och tillsammands konstaterade vi att han ej är gallig, svullen eller varm någon stans. Ingen märkvärdig puls. Sen hittade vi en grop i h.fram hov, som ser ut att ha blivit av en sten. Det har även blivit en spricka där.. Stenen (elelr det som suttit där) kan inte ha suttit där såå länge, för jag är ganska noga med att kratsa hovarna och kollar att inget fastnat varje dag. Ringde hovis som sa att det troligen är hovböld och att vi skulle ta ut vetrinär som ska kolla det. Han ska gå i sjukhage och stå tills vet. kan komma. Troligen tors eftersom att det är röd dag imorgon. Eller är det farligt att vänta till tors?

Det är så konstigt, han har varit helt fräch dagarna innan och nu bara pang; jättehalt.. Tävlade tom. dressyr i söndags och det gick finfint. Vet inte så mycket om hovbölder, Har sökt men inte hittat så mycket, så om ni vill hjälpa mig och svara på några av de frågor som snurrar i huvudet..
:
  • Varför får hästar hovböld? Blir det bara av stenar eller?
  • Hur gå det till och vad gör vet. åt det?
  • Hur lång tid tar det innan de är helt friska igen?
  • Är det något som ofta komme rtillbaka?
  • Kan man göra något för att förebygga hovböld?

Tacksam för svar! /E

Sv: Hovböld...?

En hovböld kan hästen få av att t ex trampa på något vasst eller hårt. Jag tycker att det du beskriver låter som att det är en hovböld hästen har fått. Försök att känna pulsen i benet/hoven. Är det en böld så har de oftast högre puls i benet. När min Freyja fick en hovböld svullnade hon upp mycket runt kotan (så mycket att hon behandlades för kotledsinflamation ett tag, men när det inte hjälpte gröpte de ur hoven och hittade ett jätte hål!).

Det veterinären gör är att gröpa ur hoven och tömma hovbölden på var (om den innehåller det, Freyjas var uttorkad av kotledsinflamationsbehandlingen). Därefter lindas hoven och eventuellt lägger man lite gips under hoven. Hästen behöver inte ha boxvila om det är torrt ute, h*n kan lika gärna gå ute. Det finns extra skydd till hoven att köpa om man är orolig för att bandaget ska gå upp. Eller så kan man sy en liten påse av något slitstarkt material själv (det gjorde jag). Det tar inte så lång tid innan man kan slå på en sko igen, och då brukar hästen inte känna av det längre. Men det är naturligtvis indivinduellt och beroende av hur stor bölden är och var den sitter.

För att förebygga hovböld...? Sköt hästens hovar så gott du kan och rid inte på för ojämnt underlag.

Är det en hovböld så kan du känna dig lugn, det är ingen fara.

//julia

tack för ditt svar!

Någon mer som har erfarenhet av hovböld? Tror ni att det är farligt för honom att stå idag? Då dte är röd dag?

/e

En god vän till mej fick en hovböld på sin häst. Innan vi kom fram till att det var en hovböld så trodde vi att det var en vrickning i kotan... Ingen värme/puls el likn. ingen galla inte någon svullnad någonstans... Hästen ställdes av ett par dagar och blev bättre, troligen pga kladdig KALL hage (värme aktiverar hovbölden).
Hästen fick feber, tjejen ringde vet. som i sin tur sa RING HOVIS troligen hovböld, hovis kom, visiterade med hovtången och det var en stor hovböld hästen fått. Tömdes, las tjärdrev (har jag för mej, nått gukkelemukk var det) och en sula. och orden ingen feber = rid! Ridningen aktiverar hoven som i sin tur blir tömd då den pulserar, Hästen blev frisk på en dag typ...

Lycka till nu! Ps Hovböld är inget att vara orolig för men man ska vara uppmärksam!

Min pojke har vilat igår och ska vila idag, eftersom att vi inte är säkra på vad det är. Han var lite bättre redan igår! Vi får se hur han mår ikväll och imorgon så ska hovis komma och kika på honom. Eftersom att jag inte vet, han kan ju ha vrickat sig, så vill jag inte rida. Han får ta det lungt tills imorgon när hovis kikar på honom!

Skönt att höra att dte inte är så farligt ändå, man blir ju så orolig!

/e

Har du en visiter tång, eller något liknande kan du klämma på hoven (undersidan), om den ömmar är det alldeles säkert en hovböld, alltså inget farligt. Sköt hovarna och undvik ställen där det är mkt ojämt eller stenigt. :)

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Hej! I tisdags skulle jag och pålle hopptränat. skrittade fram som vanligt ute 10 min innan träningen och han kändes lite stel och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka