Sv: Hovböld
Oj fy

Men stackars min lilla pålle då!

Jag hyrde honom 4 dagar i veckan ändå tills i måndags då jag köpte honom

, och innan första besiktningen (2 dagar) så skoddes han.
Då visar det sig i efterhand att hovslagaren sagt åt ägaren att han skärde hål på nått som det kom vätska ur, men han var inte säker om det var nånting som höll på att bubbla upp eller om det var en gammal hovböld, i alla fall så besiktigades han och var lite halt på ena bakbenet, en dag efter besiktningen tar jag en promenad med honom och när jag står i gången sen för att borsta av honom står han och stampar mystiskt med samma bakben som han är lite halt på, men jag tänkte inte så mkt på det då.
Dagen efter så kommer mamma till mig när vi har vårmarknad i skolan och säger att han är blockhalt och att han vägrat lämna boxen när personalen i stallet skulle ta ut honom
Så jag åker dit direkt efter marknaden och så är ägarna där och så kommer veterinären som säger att det är lymfangit och så får han pencecelin. Men så hjälper inte penecelinet och så får han en till kur och vi börjar gå promenader med honom fast han är halt för det är ju bra om dom rör på sig när dom har lymfangit
Men han hinner bli bra på tre veckor och så går han igenom besiktningen, men så skodde vi honom igår och så berättar vi att vi köpt honom och att vi fick besiktiga två gånger för han har haft lymfangit och så efter ett tag säger hovslagaren typ
"Kom hit och kolla så ska ni få se varför han har varit svullen och blockhalt"
Och så ser vi att hoven är lite förstörd och typ lite unken och mörk där på vänster bakben och då är det (enligt hovslagaren) en hovböld han har haft och INTE lymfangit
Och vi som har tvingat honom till att gå och så
Och att han inte blev märkbart halt direkt beror på att han är en så snäll och tålig häst, lilla älsklingen
Konstigt att veterinären ställde fel "diagnos", hon kände ju t.o.m på hoven med visitertång (eller vad det heter)