hovböld....

S

sweetie babe

hej jag undrar när hästen har hovböld vill hästen stå/gå på benet då?? och jag undrar hur märker man elle ser om den har det???????:confused:

tacksam för svar!!!

Sv: hovböld....

Hovslagaren (äv. veterinären) har en speciell tång som dom kan klämma runt hoven med, och om hästen reagerar på något visst ställe av hoven så är det mycket möjligt en hovböld där.

sweetie babe skrev:
hej jag undrar när hästen har hovböld vill hästen stå/gå på benet då?? och jag undrar hur märker man elle ser om den har det???????:confused:

tacksam för svar!!!

Hästen brukar i regel bli jättehalt mycket snabbt och du kan se om den ömmar genom att använda en visitertång att klämma med. Hästen visar tydlig reaktion om du "klämmer" på rätt ställe. Man kan också känna om hästen har "puls i benet", då är det i regel i hoven problemet sitter.

En hovböld brukar inte ge jättehalta hästar på en gång, utan hältan brukar successivt öka. Värme och svullnad ovanför hoven är också ett tecken. Bäst är ju att klämma med visitertången. MEN en visitertång i början av en begynnande hovböld kan ge diffusa utslag...Hästen kan ömma lite här och där, sedan efter ett tag kan den mera lokaliseras.

Om det handlar om en djupare inflammation brukar tempen stiga. Hovböld brukar nå sin kulmen på ca 1 vecka.

Tången heter: Visitertång. Kan köpas på Börjes Tingsryd för billig peng. Funkar helt ok för husbehov.. Bör finnas i varje stall tycker jag.

tack ska ni ha alla...men ä det någon som vet om hästen gå/stå på det om den har det...??:confused:

tack!!:rofl:

Min förra häst blev blockhalt över en natt. Alltså väldigt halt direkt. Unghästen har haft flera hovbölder innan hon kom hit och visade mest upp småhältor och stelhet...uppfödaren trodde hon ramlat och blivit stel och hade alt.behandlare på henne...men när hon kom hit, visade det sig flera bölder som kom ut genom hovväggen. Hon blev alltså inte särskilt halt om man jämför med min förra gamling...så det är individuellt hur hästen reagerar. Unghästen är helt ok nu...än så länge;)

Normalt vill de inte gärna varken gå eller stå på det?
Har du en häst som inte vill stödja på benet bör du ringa en vet och rådfråga... Men du frågar karnske här bara för att du undrar...

Hovbölder kan komma läskigt fort! En jag varit med om gav utslag på en halv timme! :eek: Hämta henne från hagen, hade med lillebrorsan som ledde och jag gick efter och titta på hur hon rörde sig. (Brukar ju aldrig ske i vanliga fall, snacka om sammanträffande!) Ingen antydan till ojämnhet. Tar upp henne, rycktar, ska kratsa hovarna. Hon är lite ovillig att lyfta frambenet varvid jag reagerar. Börjar känna igenom benen hittar inget direkt. Provar lyfta igen, ännu mer ovillig. Börjar bli orolig och försöker leda och titta. (lillebror har åkt hem nu) Tycker hon är ojämn i svängen. Upplever att det ökar mer och mer. När kompisen kommer ca 10 min senare syns det tydligt att hon haltar. Hästen blev senare block halt och hovslagaren fick komma ut panik mitt i natten och fixa bölden någon dag senare.

Andra damen blev lite halt och fick vila, när hon skulle skos visade det sig vara en hovböld. Hon hade knappt visat på nogon hälta utom vid ridning böjt spår. Vi trodde hon sträckt sig. Så det är väldigt olika hur kraftigt hästen reagerar.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama