FT_ryttare

Trådstartare
Är de så att vissa hästar har lättare att få hovböld eller hur ligger de till?

om dom har fått hovböld 1 gång.. är de normalt att de återkommer med jämna mellanrum efter de eller kan de vara så att om dom haft en hovböld så behöver dom inte drabbas av de igen .. ?

tacksam för svar

Sv: Hovböld

Vad jag förstått så uppkommer hovbölder lättare när det är geggigt i hagen tex.?
Jag tror att det finns hästar som har lättare för att få det och att det säkert kan vara återkommande på en del.
Men som sagt; inviduellt!

Jag har hört att om hästen fått hovböld p.g.a att den trampat på glasbit och en glasbit har kapslats in i hoven så får et återupprepade hovbölder med jämna mellan rum, eftersom glasbiten inte försvinner.
Det ska vara lindrigare om det är någon lite metallflisa som kapslats in för den försvinner lättare en glasbiten.
Det bildas alltså nya hovbölder hela tiden när det fortfarande finns en glasbit kvar.
Så har jag fått det berättat för mig iaf..

/K.A

Ja, vissa hästar har lättare att få hovbölder! Jag kan tnka mig att hästar med tunn sula har lättare för det, men jag vet inte! och en häst kan få hovbölder flera gånger. En hovböld är ju en infektion i hoven av att ett föremål kommit in i hoven eller att den trampat på något vasst...

Förra sommaren när det var så blött (iallafall i Skåne) såg vår hovis fler bölder än vanligt - gissningsvis för att hovarna var fuktiga konstant och blev lite mjukare och skörare.
Båda mina varmblod är plattfotade och har ibland små uttorkade hovbölder vid verkning.
Stoet hade jättemycket problem med hovbölder när hon fortfarande tränades inom travet. De som hade henne då var ständiga gäster hos vet och fick STORA bölder urgrävda. För att minimera problemet gick hon alltid med sula. Idag när hon inte går så hårt utan lullar i skogen och lite lätt på dressyrbanan så har vi inga sulor på henne. Då rider jag ändå ganska mycket på grusvägar med hyggligt stora stenar på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka