N

Ninjaninis

Grr, jag håller på att bli galen nu! :cry:
Måste skriva av mig lite...
Min häst är nu inne på sin andra hovböld på 3 veckor!!!
Förstått att det är en massa hästar som drabbats i år, är det vädret eller?
Happ, denna gång bad vetrinären att jag skulle ta ut hovslagaren istället... han skar upp bölden och det rann ut ordentligt tydligen (jag jobbade dessvärre så jag såg aldrig hur han gjorde) sen stoppade han i massa bomull indränkt i jodopax (ej utspädd) och över det satte han sko. Nu har det gått 3 dagar och stackars pållen har ej blivit ngt bättre. Igår var vet. ute och gav smärtstillande och skrev ut qudrisol (tror det var rätt namn) Då släppte det lite så nu belastar han hoven lite mer, men fortfarande har han så ont att jag inte ens får ut honom ur boxen. Det enda vet. sa var att jag ska hålla koll på tempen så att den ej stiger - pencillin isf. Har ej fått tag i hovslagaren än...men hans fru lovade att han ska ringa imorgon...
Förstod ej riktigt när det är dags att ta av skon (måste man inte byta bomull ngngång? Förklaringen till varför han satte på sko är att hoven är lite trasig efter flera tappskor och att det ska skydda bölden bättre nu....

Hur har ni gått till väga vid hovbölder??
Är detta rätt tillvägagångsätt?
*desperat!*

Jo, så tänker jag med att det måste bli...
Hur gips? Och är det normalt att han har så ont...så länge??

Man pluggar hålet med gips istället för bommull. Provade själv med bommull på min egen häst o det vart helt tätt, fullt med var efter 2 dgr.
PL

Alltså måste ju bomullen bytas ut snarast? Den kan ju inte ligga kvar där tills det är dags att verka om hoven (för så har jag förstått min hovslagare - vilket jag tycker låter så konstigt!)

om han har så ont är det bättre utan sko och göra som PL säger ,använd gips.Det kan du byta .så att såret (bölden) hålls ren.Visst kostar gips än del men det är ju bättre att hästen blir frisk.
Gips fungerar bra om man lägger hela rullen .

Är sen innan osäker på denne hovslagare...surt det är att det inte finns några slags meriter eller ngt på sin yrkesskicklighet man kan få se innan de börjar karva å grejja på sin hästs hovar.
Han har ställt upp till 100 % innan, men vill ju veta att han kan sina saker!

Vart hittar man gips då? färgaffär eller hobby?
Isf..om han nu blir bättre, hur fungerar det ute i hage?

Ett problem är att veterinärer ihar mycket bättre grepp om hur dränering av en böld fungerar men kan vara lite rädda för att karva i en hov alt ha dåliga/slöa verktyg. En fördel för vet är att denne kan ge lugnande alt lägga bedövning om man måste verka upp mycket.
Enliogt SJVs bedömning är det OK med hovslagare så länge man inte måste gå in i kötthoven dvs när det börjar göra ont måste hovslagaren sluta.
PL

Aha, ok! Då känner jag mig lite klokare. Tusen tack! :bow:
Ska låta hovslagaren komma å ta av skon igen så fort som möjligt nu iaf till att börja med. Så får vi se vad man kan hitta på...gips låter ju inte dumt.

Nu är jag inte riktigt med sitter bölden under skon eller har han sula också ?
Min hovis skar upp satte bomull/jodopax i, på med sula och sedan var hon ohalt inom tvådagar.

Mitt sto hade två bölder på mindre än två veckor , först vänster fram , sedan höger :crazy:
Har hört flera med hovböldsproblem i år och jätte mycket tappskor.

De har suttit i samma hov, första i ett av sömhålen, andra strax brevid. Första bölden tog vet. och då körde jag bandage, som jag bytte varannan dag...men detta sprack sönder hela tiden och funka inget bra...sen satte hovslagaren på sko med sula som pållen tappa 2 ggr och antagligen kom det väl in smuts då...dessutom trasades hoven sönder gsk mkt. Han blev aldrig rikigt ohalt.
Denna böld sitter ungefär på samma ställe som sagt, vid ett sömhål, och där ska det nu vara proppat med bomull och jodopax, sen kommer skon över.

Har nu hört att det är bra att ta på tjära på hoven som extra gardering mot hovbölder. Men det hjälper ju ej mig, där skadan redan är skedd :cry:

När min medryttarhät fick en hovböld fick veterinären tömma bölden på var och i 'hålan' lade vi in våt gips, som byttes varje dag. Jag tycker att du ska byta till gips istället för bomull!

Lycka till! Hoppas han blir bättre snart!

Har du en hovböls som "krånglar" rekommenderar jag ett homeopatmedel som heter hepar sulfur, detta prep driver ut bölder till 100%, ge styrka D30..två ggr/dag i 3-4 dagar...

Vill veta mer vart man får tag i sånt gips.

Idag har skon åkt av, fanns ej ngt var kvar i hoven...så det verkar "bara" ha ömmat av skon.
Han blev direkt så pass bra att han ville ut å beta och rulla sig i favoritleran :) Men bandaget jag lade på tålde inte sån behandling utan åkte av direkt = måste komma på ngt annat! Synd om honom å stå inne i stallet!!!

Gipsbinda brukar gå att köpa på apoteket. Annars fråga vet. Bandage om det skall hålla så fyll ut konkaviteten i hoven med gipset. Bandagera hela hoven med Elastoplast (finns på apotek) smeta in med trätjära lägg på silvertejp när tjäran satt sig, lägg på ny silvertejp om den gamla blir sliten. Gipset bör bytas ung var tredje dag.
PL

Ok! Tusen fler frågor:
Ingen bomull å jod mer då?
Sen...hur länge bandage? (Såret ska ju förståss få läka ihop helt först)
Kan han få gå ut i en torr å fin hage så länge?
och när kan man ens börja tänka på att sätta på sko igen?
Nina <-- vill aldrig mer höra ordet hovböld!

Har hört av vetrinär att man absolut inte ska medecinera vid hovbölder!
Bölderna kapslas då in av medecinen, tex smärtstillande, och bölden blir inte riktigt utläkt!
Man ska alltså låta bälderna läka ut av sig själva eller om man har möjlighet, skära upp dem!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka