Hovböld igen.

Eliin_87

Trådstartare
Det verkar som hästen har fått en hovböld igen :( har vart varm i hoven i några dagar,och igår var han halt.
Hovslagaren och vetrinären kunde inte komma ut förens på Måndag. Kan man lägga om ett jodopax omslag redan nu? eller kan det skada mer än vad det hjälper ?

Sv: Hovböld igen.

När jag misstänker hovböld brukar jag göra ett omlägg med linfrögröt.
Kokar linfröna tills det blir en seg gröt, lägger på detta (skall inte kallna) i hoven, täcker med en plastpåse, virar in hoven i en handduk sedan lindar jag med en linda och sist på med jutsäck eller silvertejp så att det sitter fast. Låter hästen sedan stå i en sjukhage. Har gjort detta med bra resultat. Efter en eller två dagar har bölden kommit ut själv.

Sv: Hovböld igen.

min hovslagare rekomenderade att lägga socker i hoven med jodopaxomslag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama