hovböld/hovbensfraktur

panzy

Trådstartare
pållen blev plötsligt halt vid ridning förra helgen, vänsterbak. Han kan gå riktigt några steg, ibland längre sträckor och så plötsligt gör det jätteont och han stapplar fram. Vet. ville avvakta och se vad som hände.
Det blev under förra veckan ingen skillnad så vet. var ute igår. Trodde först djup hovböld men blev osäker, kunde möjligtvis också vara en spricka i hovbenet. vet.kände igenom hela hoven osv. Pållen fick cortison (förstod aldrig varför, ngn som kan förklara det?) och vi ska höra av oss om det blir sämre och i vilket fall som helst nästa vecka.

Enligt vet. så om det var djup hovböld var det bara att vänta tills den sprack upp vid kornranden och om det var hovbensspricka var det bara att vänta tills det blev bra/eller inta bra...

Vad tror ni om detta?? vill veta alla erfarenheter och åsikter...

Sv: hovböld/hovbensfraktur

Hej

Tycker att du skall kontakta en klinik och åka dit och röntga. Råkade nämligen ut för detta i januari. Och är det en hovbens fraktur kommer hästen antagligen att få hoven fixerad i gips. Det fick min. Det är väldigt lång koncvalisent på en sådan skada så det är viktigt att man hittar det i rätt tid, så att det inte förväras.Kan komma att behövas en special sko sedan beroende på hur frakturen sitte.

Du får fråga om det är något du mer undrar över

/Nova

Jag säger som Nova. Åk in till klinik för att vara säker på vad det
är. Om det är en fraktur så skall den komma under behandling så snart som möjligt!

det är ju precis det jag villl.... men det råkar vara mamma som bestämmer, och nu ska vi tydligen vänta..... är ngt trött på det här nu... vi ringer vet. direkt om det är ngt som hon känner till t ex fång el kolik, men annars kan man vänta och se om det går över...... f ö behöver vi endast åka 1,5mil för att få röntga, inte långt alltså....

oavsett om det är en hovböld eller en hovbensfraktur så SKA det undersökas och behandlas!! Tala om det för din mamma!!
Är det en fraktur så ska hoven fixeras med ett sjukbeslag, så det får en ärlig chans att läka ihop! Att chansa och låta det läka utan fixering är vansinne!! (skulle du läka ett armbrott utan gips, frivilligt??)
Det finns en gammal tråd här om huruvida man ska låta hovbölder tränga upp i kronranden eller inte, jag ska försöka hitta dne åt dig...

HÄR är den:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=553404&highlight=hovb%F6ld

Senast ändrad:

ameo skrev:
(skulle du läka ett armbrott utan gips, frivilligt??)
Dålig jämförelse.
Man läker armbrott just så nuförtiden.
Det är både effektivast och skonsammast.

Men armar, de står man inte på.
Det gör man med ben och fötter.
Man gipsar i.o.f.s. inte en fraktur i foten heller.

Men man röntgar och ser noga till att alla delar ligger rätt.
Både med armbrott och fotfrakturer.

Håller med flera föregående talare. Åk in och gör det NU!!!
Visa din mamma den här tråden om inget annat hjälper.
Min häst fick både hovböld och hovbensfraktur förra sommaren och det var ingen rolig historia. Det slutade med 3 veckor på Ultuna och låång konvalescens hemma. Det började i juni-04 och jag började sätta igång henne efter skadan i februari-05.
En hovbensfraktur blir bara värre ju längre man väntar, för att inte tala om lidandet man åsamkar den stackars hästen.
Så snälla du, prata igen med din mamma...

vi ska röntga nu... hon har fattat det nu....

fast han blir nog bättre, sprang i hagen igår, flera ggr, fast han haltade, ska givetvis röntga även om han blir bättre....

att en häst springer i hagen behöver inte alls betyda att den inte har ont eller ens är på bättringsvägen... de förstår inte att de ska låta bli. mer än en häst har rusat runt i hagen med övriga flocken med ett brutet ben slängande... :crazy:

bra att ni kollar upp det ordentligt i alla fall...

Hästen måste till klinik för rtg.
Vare sig det är hovböld, fång eller brott.
Hovböld kommer ofta fort och hästen blir jättehalt.
Brott ger inte så hög hälta, men är mycket alvarligt !!
Fång SKA också behandlas!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hästen (kallblodstravare f. 2009) vart tvärhalt HB i hagen Tisdag förra veckan. Kollades av vet. i Fredags som konstaterade att hältan...
Svar
17
· Visningar
6 516
Senast: juvelen
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 052
Hästvård Har en 3-årig welsh hingst som inte mår riktigt bra och skulle se vad alla kloka människor här säger, för jag blir då inte klok på...
Svar
4
· Visningar
1 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka