Hovbilder!

S

Sorba_

Tjoho :bump:

Min ponny ska skos om 1 vecka, tänkte att alla bukare som är kunniga om hovar kunde titta på lite bilder och säja vad dom tycker ska ändras mm. Om det är några katastroffel eller om dom är rätt OK? Menmen, kom med tips och kritik ni så försöker jag komma ihåg allt och om det är nåt speciellt kan jag säga det till hovslagaren =D

Framhov
DSCN1869.jpg

Båda framhovarna
http://i200.photobucket.com/albums/aa313/Sorba_/DSCN1876.jpg

Framhovarna bakifrån
DSCN1877.jpg

Bakhov
bild3324.jpg

Bakhovar igen

http://i200.photobucket.com/albums/aa313/Sorba_/DSCN1881.jpg
http://i200.photobucket.com/albums/aa313/Sorba_/Bild332.jpg

Framhovs undersida
DSCN1883.jpg

Sv: Hovbilder!

Ingen som har NÅT att säja till om på dessa hovar? :(

Reagerar väl mest på att dom är väldigt höga? :O

Reagerar väl mest på att dom är väldigt höga? :O

Det gjorde inte jag utan reagerade på ngt helt annat
som kallas för understöd fast det går inte att reagera på utan lite mer historik så därför reagerade jag varesig på understöd eller den sk. höjden på hovarna.

Hur kan man bedömma ngt som man inte har bakgrunden till att bedömma utan bara ett par bilder som inte bevisligen ger en rätt bakgrund?

Frågan är väl vad t.s. själv vill med denna tråd.

Få den skodd av bukare (amatörer) eller sin förhoppningsvis utbildade hovis.

Ursäkta mig, hon frågar om någon kan se katastroffel, eller om man undrar/vill säga något till hovarna, så skriver jag att jag reagerar på hovens höjd då jag själv aldrig sett höga hovar i våra stallet. Detta skrev jag inte att det var fel, fult, bra, funktionsfullt eller något, jag skrev min spontana reaktion, sedan om det ligger en funktion bakom detta, sure!? Men jag har ju inte sagt något?

Hmm, nu ska vi se =) Vi flyttade för ett tag sedan, och har hunnit sko om min ponny 3 gånger (5-6 veckors mellanrum, lite olika beroende på underlag jag ridit på) med samma hovslagare. Har inte riktigt hunnit fått grepp om hur pass skicklig hovisen är, just för att jag inte vet hur en hov ska se ut :crazy: Pållen har riktigt hårda fötter, något som hovisen påpekat är bra (?). Syftet med den här tråden var mer för att "kolla upp" så inte vår nya hovis gör några fel med hästens hovar! Han är självklart utbildad men.. när jag läst i andra trådar verkar det ju vara lite siosådär med hur dom får till det med hovarna sen :crazy:

Tänkte mer få en överblick i om vi borde kontakta någon annan, prata med den nya hovisen om några speciella grejer om fötterna?

Har aldrig varit så insatt i mina pållars hovar, mest hört med hovis så att allt varit bra och sen har dom fått sköta resten...

Senast ändrad av en moderator:

Att dom är höga, kan det bero på att det börjar närma sig skoning nu igen? alltså att det var ett tag sedan kan skoddes?

Verkar man ner dom lite mer om dom är för höga?

Pållen har ganska korta ben och vår förra hovis sa att det inte var några problem att behålla hovarna lite större för att få han mer jämnlik och inte så lång, även om det handlar om ytterst ytterst lite. Resonerade han fel? :crazy:

Jag (amatör) tycker att det ser hyfsat jämnt och fint ut, dock tycker jag också de ser höga ut.

Det låter helgalet att ha höga hovar för att kompensera korta ben :crazy: tycker jag...

Förra våren köpte jag en unghäst som varit oregelbundet verkad och bara barfota. Han hade jättehöga hovar när han kom.
Men det var liksom ingen hög kant på undersidan, utan sulan var med hela vägen ner eller vad man ska säga.

Vi raspade och rundade kanterna och började promenera honom på grusväg.
Ganska snart började stoooora bitar av sulan ramla bort så det blev en hög kant av hovvägg på undersidan som vi fick ta bort. Sådär höll det på ett tag tills han fick en "normal höjd". Det var nog så att den gamla sulan inte trillat bort som den skulle och då växte allt bara till.
När hästarna går skodda sliter de heller inte sulan nått vidare så då måste hovis ta bort det gamla vid skoning. En hovis som inte gör så kanske kan orsaka att hoven blir sådär hög.
*funderar*

Jag är medveten om att det beror på att det har varit ett tag sedan skoning, men det var min spontana reaktion, och eftersom jag själv inte vet vad hon vill ha ut av tråden så skrev jag min spontana reaktion. Big deal?

Va det där till mej :crazy: Jag tycker ju att det är jättebra att du skrev :cry:

Nejnej, det är inte meningen att han hade kvar dom höga för att kompensera, utan mer att dom är lite större överallt! Fast vår nya kanske tolkade det som att han trodde att vi ville ha dom högre .. hmmm...

Vad händer med belastning och vad kan en hög hov orsaka?

Bara allmänna funderingar som ploppade upp i mitt huve för stunden =)

Höga hovar kan man verkligen säga.
Usch du bör nog prata med din hovslagare lite eller byta.
om du tittar på hur höga trakterna är också.
trakterna ska naturligt vara i jämnhöjd med ballarna,strålen.
men annars ser de fina ut,förutom höjde.
jag som själv verkar och skor,(inte skor numera).
jag har gått många kurser mm för att lära mig mera om hovens form och balans.
mina hästar går enbart utan skor då jag sett vad skor gör med hästn i långa loppet

Svårt att förklara utan att rita, men när hoven blir hög blir den ju inte bara hög rätt upp, den lutar ju dessutom.
Tänk dig själv att du ställer dig uppe på en cylinder, det funkar ju fint.
Men om cylindern lutar såhär
| |
| |
| |
blir det ju som att det tippar lite...

*suck*
Kan nån hovis förklara bättre? :o

Nej inte alls, han har utmärkt benställning :) Vet inte hur han stod där :rofl:

Liknande trådar

S
Hästvård Oj, glömde en sak i förra tråden! Min ponny behandlades för ett balltramp häromdagen och då passade veterinären på att ta ett...
Svar
11
· Visningar
961
Senast: Sorba_
·
Hästvård För er som var intresserade av att se fler hovbilder så kommer det några här. -Vill bara börja med att säja att jag har en utbildad...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 998
Senast: Popplin
·
Hästvård Hade nya hovslagare ute i förrgår och det var ett par som skodde. Den ena skodde framhovarna och den andra bakhovarna. Sen sa några i...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: axel
·
S
Hästvård har haft hästen barfota i ett halvår nu. har använt boots för att spara på hovarna o för att hon ska slippa obehag av vassa stenar o...
Svar
19
· Visningar
2 913
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka