hovbenssänkning

orion_x

Trådstartare
Idag tog jag pick och pack och åkte till veterinären och röntgade. Lillan hade ingen rotation, men en liten hovbenssänkning på vänster fram. Höger var helt ren. Hon är inte halt, men ömmar på grus. Veterinär och hovslagare där rekommenderade att sko med sula och helst bakvänd sko, men i alla fall med kort tå. Efter ha läst runt lite, men inte hittat nått svar så undrar jag om en hovbenssänkning kan gå tillbaka? Alltså, kan benet hamna i normalläge igen om det bara får tid på sig? Eller kommer hovbenet alltid att vara lite sänkt? I övrigt tyckte de att hon rör sig bra, har dock lite kortare skritt än vad hon haft innan. Men om någon har några bra svar om hovnessänkning, eller någon bra vetenskapliga rapport som jag kan läsa vore jag mycket glad.

Sv: hovbenssänkning

Läs Jenny Limans rapport om fånghästar. Den går att googla fram (sök på Jenny Liman). Där tror jag att du får svar på din fråga.

Har läst den. Den tar bara upp rotationer. Hon skriver bara att sänkningar har dålig prognos, men förklarar eller utvecklar inget.

Gå in på http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm där står det skrivet om rehabilitering av olika hovproblem. Bla att en hovbenssänkning är fel uttryck för hovbenet kan inte sänka sig utan det är hovväggen som har tryckts lite uppåt. Vilket går att bota genom verkning.

Jag skulle göra som "allroundhästarna" råder dig till, gå in på någon barfotahemsida, dessa brukar kunna komma ut och rätta till problemet, med god chans till läkning. Detta är ingen annonsering utan tips på några sidor som kan vara till hjälp och råd:

krulligahästen (strasser)
www.krulligahasten.se
Harmonyhorse www.harmonyhorse.se
och
hovbalans www.hovbalans.com är ju några sidor.

Lycka till!! Berätta gärna hur det går!:) :)

Nja, jag slår nog ett slag för svenska hovslagarföreningen.
Ring en erfaren - utbildad hovslagare och fråga den vad de gör vid sänkningar.
Min hästs behandling har förvisso varit långvarig men den har varit helt smärtfri och helt odramatiskt. Detta trots att hästen hade kraftiga rotationer och sänkningar.
Inget negativt om Dr. Strasser men det finns alternativ till hennes behandling. Bättre eller sämre? Bedöm det själv.

Du vill inte berätta mer ingående om hur du har gjort? annars kanske du kan pm.a mig om du inte vill skriva här?:)

Barfota håller tyvärr inte hästen för om den ska kunna användas alls mer än att köra runt på en åker, och jag har inte de förutsättningar ang mark osv för att kunna ge hovarna en så pass varierad miljö att de kan vänja sig vid allehanda terräng.

Vi började med att öppna hovväggen vid tån (juli -05), korta tår för att undelätta överrullningen.
Boxvila som övergick till sjukhage när snön kom. Allt för att lamelläderhuden inte skulle belasta tills den nya hovväggen med en mycket starkare länk till hovbent bildades.
Armada släpptes ut i stora hagen i slutet på januari -05.

Hemmahovisen så inga förbättringar, inga tecken på att lamellranden skulle smalna av, hovväggarna "flöt" lite hur som helst. Hovväggen formades (raspades) kontinuerligt för att inga påfrestningar (dragkraft) skulle ske på den nybildade hoven (som då var 7-8 cm).

Juli -05 började märkas en förändring av lamellranden och idag kan nästan inga spår ses av fånget... :love:
*så lycklig*

Senast ändrad av en moderator:

Härligt.
Lillan har bara lite breddad lamellrand, och min hovslagare trodde att om hon är anfallsfri ett år borde hoven gå tillbaka till sitt ursprungliga tillstånd. Hon har med fått en väldigt kort tå, för att minska belastningen, sen fick hon sulor fram igår när vi skodde.

armada skrev:
Nja, jag slår nog ett slag för svenska hovslagarföreningen.
Ring en erfaren - utbildad hovslagare och fråga den vad de gör vid sänkningar.
Min hästs behandling har förvisso varit långvarig men den har varit helt smärtfri och helt odramatiskt. Detta trots att hästen hade kraftiga rotationer och sänkningar.
Inget negativt om Dr. Strasser men det finns alternativ till hennes behandling. Bättre eller sämre? Bedöm det själv.
:confused: :confused:
Hm, blir lite förvånad när jag längre ner läser vad din häst fått för behandling. Jag tycker INTE den behandlingen låter "helt smärtfri och helt odramatiskt". Ser du själv vad du skriver?
I det här fallet så är det klockrent att en Strasserbehandling är att föredra.
/T

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 688
Senast: Oknytt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama