Hovbensrotation

norrland65

Trådstartare
Kan hovbensrotation diagnostiseras på annat sätt än röntgen?

Ex genom hovslagare?

Norrland

Senast ändrad:
Sv: Hovbensrotation

Nej, det är bara genom röntgen du kan se hur det står till inuti hoven om det inte är så illa att hovbenet tittar fram genom sulan:eek:

Visst kan man ganska lätt se att man har att göra med en grav hobensratation men för att faställa grader krävs röntgen.
En lätt rotation är det inte säkert att man ser.

Känner eller ser du på kronranden om det blivit en grav rotation?
(Min häst fick fång i torsdags.)

Du kan ev. känna en sänkning i kronranden men jag tänkte mer på separationen som visar sig i lamellranden i tån men det är man inte hjälpt av i det akuta stadiet.

Nej, det är bara genom röntgen du kan se hur det står till inuti hoven om det inte är så illa att hovbenet tittar fram genom sulan:eek:

Ja klarar av att se en rotation, det gör alla hovslagare/veterinärer med hästinriktining. Inte en exakt och liten rotation, men en typ måttlig och över det klarar i af jag av att se. Det har jag konstaterat med hjälp av hjälp av röntgen ett antal gånger. Vill du ha exakta rotationsgrader s är det visserligen röntgn.

Det tillstånd som ofta kallas kronisk fång är egentligen ingenting annat än just hovbensrotation. En hovbensrotation orsakad av belastning kallas belastningsfång.

Kan belastingsfång komma i två hovar? tex av att en häst är mycket framtungt byggd och desutom rids framtungt? eller blir det vanligtvis bara i en hov?

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka