Hovbensrotation

S

snofflan

Har precis varit iväg med en av hästarna på klinik för röntgen och det visade sig att han hade hovbvensrotation i ena bakhoven.

Jag undrar bara om det är någon som vet om hovbensrotation ENDAST kan uppstå av fång, eller om det även kan finnas andra anledningar till att det uppstår?? :confused:

Vad jag har hört, är inte säker, men i mitt gamla stall hade en av hästarna början till hovbensrotation, och hon hade aldrig haft fång. Detta har jag inte hört från ägaren själv, så det kan ju bara vara rykten...

Ja, jag vet inte heller men det skulle ju vara intressant att veta. Glömde ju givetvis att kolla detta med veterinären. Hon frågade i fall han någon gång hade haft fång. Detta visste vi inget om eftersom vi inte haft honom så länge.

Hoppas att fler svarar. :)

Jag har gått på en kurs i just hovvård för en människa som jag tyckte var otroligt kunnig. Han pratade om hovbensrotation, men eftersom jag inte hittar anteckningarna just nu vill jag inte försöka återge vad han sa. Här är iaf hans hemsida, som jag tycker att du ska gå in och läsa på, och även kolla länkarna från hans hemsida!

http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm (Ove Lind)

Fick iom den här kursen upp ögonen för barfotaverkning (inte strassers metod, eftersom jag tycker den verkar lätt fanatisk..) och vad det kan göra för många hästar med problem, då mycket kan bottna i felaktigt verkade hovar. Som sagt var, hittar du inget på någon av dessa sidor om hovbensrotation och vad det kan bero på, så rekommendera jag dig att ta kontakt med Ove Lind och höra vad han säger om problemet.
Här är fler intressanta sidor:

http://www.primechoice.com/aanhcp/page2.html

http://www.barfotahast.has.it/

http://hem.passagen.se/barfotahast/barefoot_Beginning.html

Mvh

Ifall ni inte haft hästen så länge så är det väl inget som utesluter att hästen tidigare haft fång? Det finns ju så många olika sorters fång, och ingen reaktion är den andra lik, så det är inte alltid lätt att veta ifall hästen har fått det, haft det eller ej.

Vad var anledningen till att ni åkte och röntgade?
Hur uppträder hästen?
Visar den hälta eller något annat som tyder på att den har problem?
:)

Nej, vi utesluter inte att hästen någon gång haft fång, även om den förra ägaren sa att han aldrig haft det. Det kanske han inte heller hade haft i hennes ägo, vad vet jag :crazy:.

I alla fall så märkte vi detta genom att han en dag var näst intill blockhalt på ena bakbenet, och hoppade runt som en liten groda. :bump:
Vi tog dit vår veterinär som tyckte att vi skulle åka till klinik och röntga. Eftersom hästen varken var svullen eller varm i benet och hoven så kunde inte vår egen veterinär avgöra vad det var.

Vad fick ni för råd?
Hur såg bilderna ut?
Kommer hästen att lida resten av livet?
Kan ni ha kvar hästen?
:confused:

Vi har en ponny som har rotation i endast ett ben. Det upptäcktes också genom hälta, vi åkte till klinik där det visade rotation.

Vår ponny åt Naproxen i två omgångar, och var också gipsad i två omgångar innan rotationen hade gått tillbaka till "nästan ingenting".

Att vår ponny fått fång hos oss ser jag som nästan omöjligt, då han gått som sällskap till tidigare fånghäst. Däremot så kunde inte veterinären utesluta att ponnyn haft fång tidigare i sitt liv (fastän ägaren sa att så inte var fallet). Många hästar som släpps på bete kan ha fång utan att det upptäcks...

Numera skos han normalt, hovslagaren har dock sett alla röntgenbilder. Han är som vilken ponny som helst, men han går in på nätterna och går i skogshage mycket. Dessutom försöker vi hålla honom så smärt som möjligt.

PM:a om du har fler frågor!

Jag tycker att det är super att ni berättar om era erfarenheter, eftersom det är många hästar som får fång utan att ägarna är medvetna om det.

Det är av den grunden jag ställer frågor... :)

Vad fick ni för råd?

Rådet vi fick var att sko hästen med ringsko. Han ska ha ett fångbeslag (eller vad det nu heter :confused:) med ganska avkapad tå, som jag förstod det. Veterinären ville att vår hovslagare skulle kontakta henne för att få se röntgenplåtarna. Hon sa att hoven måste skos efter plåtarna och därför är det ju viktigt att han får se dom.

Hur såg bilderna ut?

Plåtarna visade en ganska kraftig rotation på ca 7 mm. Även kotbenet hade en konstig vinkel. Det andra bakbenet var korrekt, både i hoven och i kotbenet.

Kommer hästen att lida resten av livet?

Det vet jag faktiskt inte. Om så nu blir fallet, kommer han att tas bort. Veterinären kunde inte säga något om framtiden än. Hon sa dock att prognosen inte var särskilt bra (även om hon senare på telefon sa att det var 50/50). Hon kan tydligen inte, förrän 2 veckor efter den andra skonigen med det särskilda fångbeslaget, se om han kommer att bli bra eller inte. Detta med hjälp av röntgen igen. Om han blir bra, kommer det i alla fall ta ca 6 månader, enligt henne.

Kan ni ha kvar hästen?

Det vet jag faktiskt inte. Hästen är köpt för att bli hopp/fälttävlanshäst men kommer förmodligen aldrig bli någonting till. Möjligtvis promenadhäst. Vi får ju se hur det blir. Om han inte blir bra kommer han ju förmodligen att dömmas ut.

I dag är hältan dock mycket bättre än vad den var för några dagar sedan, trots att han ännu inte fått på några skor.

Sv: Hovbensrotation

Ang. Hovbensrotation.

En ponny i mitt stall som nu är 17 år gammal har fått diagnosen kraftig hovbensrotation på båda fram.
Han har varit dålig sen början av sommaren, men inte blivit röntgad förens nu.
Han har varit överviktig de senaste tio åren (minst).
Nu har vet. sagt att han ska gå på smärtstillande och stå inne till februari. Fatta! februari!
Trodde inte mina öron när jag fick höra det.
Hans chanser att bli bra är troligen minimala, men ägaren väntar alltid in i det längsta med att avliva sina hästar.
Så nu ska den stackaren stå inne i fem månader.
Snacka om djurplågeri.

Vad gör man.....? Ägaren lyssnar inte på nån.......

Sv: Re: Hovbensrotation

Hovb.rotation kan hävas i många fall (vågar inte skriva de flesta...). Be din vet att skicka kopior eller original till djursjukhuset i mina trakter. Det finns en "rotations"expert där som har ofantlig erfarenhet och kan ge er en bedömning huruvida hovväggen går att rättas till.
Jag har genomlidit en rotation på fyra hovar, det gick att åtgärda!
PM om du vill ha mer info!

Senast ändrad av en moderator:

armada skrev:
Hovb.rotation kan hävas i många fall (vågar inte skriva de flesta...). Be din vet att skicka kopior eller original till djursjukhuset i mina trakter. Det finns en "rotations"expert där som har ofantlig erfarenhet och kan ge er en bedömning huruvida hovväggen går att rättas till.
Jag har genomlidit en rotation på fyra hovar, det gick att åtgärda!
PM om du vill ha mer info!

Är det Strömsholm du menar? Skall dit på Tisdag med ponny som antagligen har det.

Jag fick avliva min kära d-ponny pga detta!
Under tiden jag hade henne hade hon aldrig fång.
Jag tyckte så synd om hästen för hon hade verkligen ont trots smärtstillande.
Hoppas du har bättre tur med din häst!
MVH Caroline

Hovbensrotation beror på att en inflamation har uppstått i hoven som gör att lamellerna inte längre kan hålla hovbenet i dess rätta position i hovkapseln. Det är en slags fång alltså, kan uppstå av vanligt fånganfall eller om hoven är felbelastad genom felaktig verkning tex. Då kan det gett en felaktig belastning på hoven som gett inflamation och då hovbensrotation.

Det är dock inte obotligt. Hoven som växer vill alltid följa hovbenet. Det gör att man med verkningen kan anpassa hoven till hovbenets nya possition och när en ny hov är helt utvuxen så är hästen återställd och hovbenet har fäst sig på rätt ställe igen.
Det sätter dock stora krav på den som verkar hästen.
Man ser på den övre delen av hoven hur hovbenet går, anpassar man inte efter den vinkeln så är det risk att belastningen åter blir fel och inflamationerna fortsätter.
Efter fång börjar ofta också trakterna att växa fortare än resten av hoven, man vet inte varför. Det gäller att hålla efter trakterna rejält annars blir hoven för brant och påfrestingen på lamellerna i hoven för stort.

Läs om fång och hovbensrotation på http://www.barfotahast.has.it/ under "fång"
Ni kan även se hur hoven och lamellerna ser ut på bilder här http://www.barfotahovens.sida.nu/ under "hoven"

Anki
Vars häst hade hovbensrotation för ett år sedan, idag frisk.

Min häst har kronisk fång. Hennes hovbenssäkningar och rotationer var ganska allvarliga så en av veterinärerna gav oss inte mycket hopp. Andra veterinärer var lite mer optimistiska.

Hästen går nu i full träning, elitnivå i reining och medelsvår nivå dressyr. Vägen hit har inte varit lätt. Min häst har mycket bra hovar och det tror jag har räddat henne. Det i kombination med en superbra hovslagare och veterinär. Detta är inte enbart en solskenshistoria för det krävs mycket arbete för att hålla henne frisk.

Jag försöker vara lite diskret här och inte marknadsföra något men du går pang på rödbetan :).

Visst är det Strömsholm jag menar. Lycka till imorgon!

armada skrev:
Jag försöker vara lite diskret här och inte marknadsföra något men du går pang på rödbetan :).

Visst är det Strömsholm jag menar. Lycka till imorgon!

Taclk!
Så länge det är posítiv "marknadsföring" så är det väl ingen fara!

Nu har ägaren äntligen beslutat att ta bort sin häst.
Det ända rätta då hovbenet bara var några cm från sulan......
Tycker så synd om honom, då han varit överviktig i många år och även blivit skod av en hovslagare som inte är bättre än vem som helst som håller på med hästar....
Skönt för honom att slippa ha ont mer...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Zevzan
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 536
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka