Hovbensrotation - gips

För att avlasta hovbenet så att senor och ligament inte drar det än mer i fel läge när benet belastas. Gipsar man kan man stabilisera benet i ett läge och slippa att senor och ligament "drar" i hovbenet än mer i vissa stegsekvenser.

Således, för att stabilisera och försöka minska risken för ytterligare rotation.

Åsikterna går dock isär, vissa vte/kliniker gipsar ALLTID, andra ALDRIG i fall med hovbensrotation.

Ofta sätts även ett beslag med kort tvärtå och kilklack i trakten på också (eller ensamt). det fungerar på samma sätt, dvs avlastar och undviker de sekvenser i steget där du har maximalt "sendrag" och så på hovbenet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare... 2
Svar
29
· Visningar
2 727
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 071
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
781
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka