Hovbensrotation = Alltid fång?

Piek

Trådstartare
Var in till veterinären idag och kollade igenom min hästs ben. Det visade sig att hon hade en liten hovbensrotation på båda frambenen, inte mycket alls men den fanns iallafall där. Klinikhovslagaren kollade även hovarna och hon har som fångränder som han uppskattade vara ca 5-7 månader gamla.

Så de sa att hon har haft fång. Det konstiga är att hon ALDRIG har visat några som helst tecken på att ha fång :crazy: Hela sommaren var hon väldigt fräsch, förutom en holböld engång.

Så jag undrar nu kan det verkligen vara fång? Kan dom få det utan att visa nått? Jag menar... Fång gör ju jätte ont! :confused:

Jag kan ju tillägga att vi böt stall för 4 månader sen. Hon gick på bete dygnet runt både före och efter stallbyte men sen blev det ju annat hö. Under vintern åt hon hösilage och gick över till vanligt hö i april-maj nångång tror jag att det var.
Kan sånna här foderbyten göra så att det blir "fångränder" på hovarna?
.

Sv: Hovbensrotation = Alltid fång?

Varför kollade ni upp benen? Vad har hon haft för problem?

Foderränder och fångränder är inte likadana så nej.

Fånganfall kan visa sig mer eller mindre men eftersom jag bara varit med om sådana som märkts tydligt så vet jag inte men har för mig andra här haft mindre anfall. Vissa hästar är ju tyvärr rätt smärttåliga:crazy:

Jag kollade upp benen för att hon varit rejält halt för ca ett år sen och de såg då på plåtarna att hon hade en tendens till rotation. Nu för några veckor sen var det en tjej i stallet som sa att det såg ut som hon hade världens fånghovar :( Så jag då ville jag helt enkelt kolla om rotationen blivit värre och samtidigt låta klinikhovslagaren kolla hovarna då de fått väldigt mycket sämre kvalité det senaste halvåret.

Hon brukar inte vara det minsta smärttålig :( det är ett fullblod som protesterar för minsta lilla sår i vanliga fall.

Jag har ett sto som jag inte har märkt att hon haft fång.
Det var Hovslagaren som berättade det:crazy:
Snabba Foderbyten, fruset gräs etc etc är farligt för Hästar ( Inte alla )

Hej från Hambo

Min häst hade fång o jag missade det första gången, så även hovslagaren. Hon blev aningens kort och stum i steget, det var allt. Inte halt eller allmänpåverkad. Första gången red jag henne till o med, hon var pigg o framåt som vanligt. Snacka om att jag har dåligt samvete. Nästa sommar blev hon återigen kort o stum i steget, men visade nu aningens mer symptom, men hovis trodde inte alls på fång. Åkte till klinik. De trodde inte på fång. Red henne även på kliniken, helt U.A. Men på röntgen visade hon rotationer. 5,5 respektive 5,7 grader, så då sade de iaf att det absolut var en fånghäst.
Så jag skulle tro att din förmodlgen haft fång. Men allt är ju inte "foderfång". Finns ju belastningsfång o allt möjligt..

usch :( det här är ju riktigt jobbigt. Blir lugnt med bete nästa sommar, hon som älskar den stora sommarhagen med en massa mat :(

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 063
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Lager
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 824
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar