Hovbensostit och hovbensfissur

C

cerrox

Satt och tittade lite på försäkringsvilkorna och såg två stycken hovskador eller sjukdommar som jag aldrig hört talas om innan....
Någon som vet vad hovbensostit och hovbensfissur är för något? Vore intressant att veta vad det är.. .Ostit är väl inflammation om jag inte minns fel, men hur kan man har inflammation i hovbenet? Det andra har jag ingen susning om vad det är för något... Ni som har erfarenhet eller vet något om hovbensostit eller hovbensfissur får gärna berätta vad det är/vad ni vet om det, vad man gör åt det osv.....

:bow:

Sv: Hovbensostit och hovbensfissur

Hovbensfissur har min häst haft och det är en spricka i hovbenet. Fixering av hoven är nödvändig, vanligast är skor med sidokappor som förhindrar att hoven rör sig. Läkningstid varierar beroende på hur kraftig sprickan är samt hur fort den blir fixerad.

Har man riktig otur som en kompis till mig hade så blir dom inte bra. En veterinär felbedömde och sa att vad det än var så är det på väg bort. Dom väntade och väntade men hästen blev aldrig riktigt ohalt, tillslut åkte dom in och då hade det gått två månader. Då hade det bildats en falsk led i frakturen/sprickan, dom kämpade ändå i ett års tid, åkte var 6e vecka till klinik men det hjälpte inte hästen blev tillslut utdömd, det var verkligen jättetråkigt :cry:

Hovbensostit är precis som du gissade på inflammation i hovbenet och det är precis vad min hingst precis varit drabbad av. VAd exakt som gör att detta blossar upp har vet svårt att specificera, min kille hade en segdragen hovböld innan vi upptäckte detta dock vet inte vet säkert vilket som gett vilket, kan vara så att hovbenet varit inflammerat först och bölden uppkommit av det eller tvärtom eller som vet sa så har de inte ett skvatt med varandra att göra och det bara är slumpen som gör att de satt sig i samma hov, känns dock lite långsökt på en häst som aldrig haft en enda tendens till hovproblem innan.
I alla fall så är behandlingen ganska snarlik fraktur/fissur då det är gipsning och total boxarrest som gäller just för att fixera och avlasta hovbenet, därefter skoning med hård sula som byts med kortare intervall än vanligt just för att fortsätta att ge hovbenet stöd en period till, dessutom skall man absolut inte verka ner dem hårt utan låta drabbad häst få ha så stora fötter som möjligt, som vet sa ju större fötter ju mindre risk för hovbensinflammation. Så min kille som normalt har klotrunda fötter av normal storlek har nu fått order att han skall upp minst en storlek i skor och ser nu ut som klumpfot själv (tycker jag som är van vid hans vanliga fötter), men frisk verkar han vara i alla fall äntligen så nu är han igång igen och vi har tom bokat in första hoppträningen nu i veckan som kommer så nu hoppas jag att jag slipper ha mer med hovbensotit att göra, denna häst har lärt mig många nya sjukdomar, han drabbas bara av sådant som andra bara läst om i böcker, normala skador och sjukdommar är inget för honom han skall alltid vara så märkvärdig den grabben.....

Hade jag aldrig kunnat gissa på att det va hovbensfraktur så tackartackar för svar!! :bow:

Okej....tack för svar!! :bow: Hur lång konvalescens hade din häst?

*puttar upp*
Är fortfarande nyfiken på dessa hovskador... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 499
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka