J
jenny-91
Sv: Hovbensfraktur
ja.. jag önskar verkligen att vi fått mera information på kliniken.. Vi fick nog se röntgenplåtarna o så, men inte kommer man ju ihåg en bild exakt som man sett några sekunder.. Dom pratade ju inte heller ren svenska där, utan bröt ganska ordentligt på finska.. annars var nog kliniken väldigt bra, eftersom de gick väldigt noga igenom hästen o gjorde en ordentlig utredning av sjukdomshistorien, gick igenom alla ben, tog böjprov, sprang på både böjt, rakt spår, både mjukt o hårt underlag, röntgade osv..
När min häst misstänktes ha hovbensfraktur (efter undersökning av tre hovslagare, en veterinär + röntgen) gipsades hon och ordinerades boxvila. Jag fick ha henne i sjukhage, 4*4 m, och gå med henne därifrån in till stallet (ca 30m). Men det var det enda hon fick röra på sig. Fick också informationen att det ofta kräver minst 2 månaders boxvila. Jag fick se röntgenplåten men kan inte riktigt förklara hur det såg ut.
Nu visade det sig efter en dryg vecka att det inte alls var någon hovbensfraktur så mer än så vet jag inte. Men jag tycker det låter absurt att ni inte fick mer information!
ja.. jag önskar verkligen att vi fått mera information på kliniken.. Vi fick nog se röntgenplåtarna o så, men inte kommer man ju ihåg en bild exakt som man sett några sekunder.. Dom pratade ju inte heller ren svenska där, utan bröt ganska ordentligt på finska.. annars var nog kliniken väldigt bra, eftersom de gick väldigt noga igenom hästen o gjorde en ordentlig utredning av sjukdomshistorien, gick igenom alla ben, tog böjprov, sprang på både böjt, rakt spår, både mjukt o hårt underlag, röntgade osv..