Hovbensfraktur

J

jenny-91

HJÄLP!
Vårt 14 åriga arabsto har nyligen fått en medial hovbensfraktur.. Hon har oxå vätska i karpalkanalen.. vad betyder det? Hon blev av Veterinären ordinerad 6v boxvila + att vi skulle sko henne med en ringsko.. Pratade igår med vår hovslagare som sa att boxvila inte alls är bra, att bara hoven får ett ordentligt stöd så kan hon röra sig fritt?!
Zadira som vår häst heter HATAR boxvila och blir helt knäpp av att bara stå stilla.. slår i boxdörren o lever rövare..
Just nu vet jag varken ut eller in VAD ÄR DET RÄTTA?
Så nu undrar jag vad har ni för erfarenheter av hovbensfrakturer.. boxvila, liten hage, röra sig fritt, hur länge tar detatt läka, allt?
tacksam för svar!!

Sv: Hovbensfraktur

Det enda jag vill skriva är att hästar är otroligt anpassningsbara vad gäller boxvila etc, de kan vara riktigt överjävliga till en början men de coolar faktiskt ner sig, iallafall i 9 fall av 10. Det är första dagarna oftast som det tar hus i helvete.
Eftersom du har en diagnos på din häst kan du ju be att få ut vets. journaler och sedan ringa och rådfråga någon annan vet., jag skulle iallafall i första hand gå på deras råd och inte hovslagare även om de kan och vet mycket också såklart.
Men en fraktur känns som den behöver vila och inte belastas eller röra sig för mycket för att läka rätt. Speciellt i hoven.

Hittade detta:

Hovbensfraktur ;

Orsaker till hovbensfraktur kan vara ojämnheter i underlaget, felaktig skoriktning eller verkning men det kan också räcka med en spark i boxväggen. Diagnos ställs på röntgen efter att misstanke om fraktur fastställts och hoven gipsats.
Sedan skos hästen med en ringsko med traktkappor för att låsa hovmekanismen så att hovbenet kan läka i "stilla" tillstånd. Prognosen är god, men om det är en äldre häst eller om frakturen är intraartikulär (går in i en led) så kan det behövas en opperation. Läkningstiden brukar vara 2-8 månader.

Symtom;
Kraftig hälta
Förstärkt digitalpuls
Värme i hoven
Visitertångsreaktion - då trakterna trycks ihop, men även lokalt i sulan
Svullnad och ömhet i kronranden kan uppstå i vissa fall.
Lätt att förväxla med hovböld.

Källa: http://www.hovslagarebjorn.se/hovsjukdomar/hovbensfraktur.html

Samma fakta finns att läsa på apoteket.se.

Denna tråd kanske kan vara intressant läsning: http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=11082241

HJÄLP!
Vårt 14 åriga arabsto har nyligen fått en medial hovbensfraktur.. Hon har oxå vätska i karpalkanalen.. vad betyder det? Hon blev av Veterinären ordinerad 6v boxvila + att vi skulle sko henne med en ringsko.. Pratade igår med vår hovslagare som sa att boxvila inte alls är bra, att bara hoven får ett ordentligt stöd så kan hon röra sig fritt?!
Zadira som vår häst heter HATAR boxvila och blir helt knäpp av att bara stå stilla.. slår i boxdörren o lever rövare..
Just nu vet jag varken ut eller in VAD ÄR DET RÄTTA?
Så nu undrar jag vad har ni för erfarenheter av hovbensfrakturer.. boxvila, liten hage, röra sig fritt, hur länge tar detatt läka, allt?
tacksam för svar!!

Det enda rätta är väl att brottet fixeras och att hästen har en miljö där den är lugn för att inte äventyra läknings processen.

Tänk enkelt,, du har själv brutit benet, kommer det läka fortare om du hela tiden utsätter detta ben för belastningar eller kommer det läka fortare om det inte utsätts för belastning??

Fick du med plåtarna hem så hovis kan se exakt hur frakturen sitter så han utifrån dom bilderna vet hur/var han ska dra stabelicerande kappor som håller ihop frakturen..

Gipsades denna hov på kliniken eller vilka åtgärder gjorde man där??

Vore kul att höra lite mer ingående exakt hur detta brott sitter,(längd höjd, är det en öppen fraktur= avsprägning eller endast en spricka, är frakturen involverad i själva hovleden)

Svaret är inte så enkelt att den ska skos med ringsko och traktkappor, svaret är att den ska skos med ett avlastande beslag med utifrån brottets placering stabelicerande kappor.

har inga råd, men ville bara säga hoppas hon blir bra snart!
Vilken otur :(

Jag skickar bara lite styrkekramar till dig gumman!

Jag vet hur tråkigt det kan kännas!
hoppas verkligen allt går bra!:love:

hoppas det blir bra! det e ju ändå upptäckt o får vård!
min häst fick en fraktur som föl som ingen har vetat om( fattar inte hur sånt kan undgå nån) o det läkte inte ihop som det borde ha gjort,o hon är i dag vad man skulle kunna kalla promenadhäst..

Min kompis fd häst fick hovbensfraktur. Och den hästen fick stå lääänge på boxvila, och inte gjorde det saken bättre att hästen var vävare. Men vad skulle hon göra ? Hästen fick lov att stå där den stod, tids nog gjorde hon en hage knappt större än hästen själv. Hästen blev i allafall gipsad.

Diagnosen vi fick var medial hovbensfraktur, det var det ända vi fick veta..Tyvärr så fick vi inte med några plåtar, utan blev bara ordinerad boxvila o att vi sku sätta på en ringsko.. På kliniken gjorde de ingenting åt det, det ända de sa var att vi får åka hem o sätta henne i en box/ sjukhage.. efter 6v skall vi tillbaka på kontroll..
Hon har ju alltid varit en väldigt aktiv häst, o betesäsong, när man ska vila å bara äta gräs är ju det värsta hon vet.. hon har ju oxå varit på utedrift i ett års tid o e inte van att stå inne?!
Vårt största problem med henne just nu är att hon vägrar acceptera att hon behöver vila, springer runt runt i boxen o dunkar framhovarna i dörren, (hörde att de kan få en fraktur bara av att göra det) bockar o slår bakut ute i sin lilla sjukhage på 4X4m.. o e allmänt bitchig.. hon e ju inte så förskräckligt halt heller.. går nästan rent i skritten.. men inte i traven.. hon brukar hålla sig relativt lugn bara hon har lite utrymme för sig själv o inga hästar som stör.. Så frågan är om hon skulle röra sig mindre bara hon skulle stå ensam i en lite större hage bredvid sina kompisar o få äta gräs där..typ 20X20m o försöka ha henne inne om nätterna.. eller borde jag bara helt kallt hålla fast vid total boxvila? Förstår ju att hon behöver röra o belasta hoven så lite som möjligt.. men hur skall man få det att fungera.. Vad har ni för erfarenheter? Hur kan man sysselsätta dem för att de inte skall lägga till med en massa olater.. hur har ni gjort?

Det enda rätta är väl att brottet fixeras och att hästen har en miljö där den är lugn för att inte äventyra läknings processen.

Tänk enkelt,, du har själv brutit benet, kommer det läka fortare om du hela tiden utsätter detta ben för belastningar eller kommer det läka fortare om det inte utsätts för belastning??

Fick du med plåtarna hem så hovis kan se exakt hur frakturen sitter så han utifrån dom bilderna vet hur/var han ska dra stabelicerande kappor som håller ihop frakturen..

Gipsades denna hov på kliniken eller vilka åtgärder gjorde man där??

Vore kul att höra lite mer ingående exakt hur detta brott sitter,(längd höjd, är det en öppen fraktur= avsprägning eller endast en spricka, är frakturen involverad i själva hovleden)

Svaret är inte så enkelt att den ska skos med ringsko och traktkappor, svaret är att den ska skos med ett avlastande beslag med utifrån brottets placering stabelicerande kappor.

Diagnosen vi fick var medial hovbensfraktur, det var det ända vi fick veta..Tyvärr så fick vi inte med några plåtar, utan blev bara ordinerad boxvila o att vi sku sätta på en ringsko.. På kliniken gjorde de ingenting åt det, det ända de sa var att vi får åka hem o sätta henne i en box/ sjukhage.. efter 6v skall vi tillbaka på kontroll..
Hon har ju alltid varit en väldigt aktiv häst, o betesäsong, när man ska vila å bara äta gräs är ju det värsta hon vet.. hon har ju oxå varit på utedrift i ett års tid o e inte van att stå inne?!
Vårt största problem med henne just nu är att hon vägrar acceptera att hon behöver vila, springer runt runt i boxen o dunkar framhovarna i dörren, (hörde att de kan få en fraktur bara av att göra det) bockar o slår bakut ute i sin lilla sjukhage på 4X4m.. o e allmänt bitchig.. hon e ju inte så förskräckligt halt heller.. går nästan rent i skritten.. men inte i traven.. hon brukar hålla sig relativt lugn bara hon har lite utrymme för sig själv o inga hästar som stör.. Så frågan är om hon skulle röra sig mindre bara hon skulle stå ensam i en lite större hage bredvid sina kompisar o få äta gräs där..typ 20X20m o försöka ha henne inne om nätterna.. eller borde jag bara helt kallt hålla fast vid total boxvila? Förstår ju att hon behöver röra o belasta hoven så lite som möjligt.. men hur skall man få det att fungera.. Vad har ni för erfarenheter? Hur kan man sysselsätta dem för att de inte skall lägga till med en massa olater.. hur har ni gjort?

Nej inte alltid. Det finns olika typer av frakturer, tex I, II, III osv. Typ I och II är de vanligast förekommande frakturtyperna. Behandling av typ I-frakturer brukar i regel behandlas konservativt med mycket gott resultat. Behandling av typ II och III-frakturer behandlas antingen konservativ eller
med hjälp av intern fixering. Vid intern fixering kan man få komplikationer i form av infektion vid skruv.

Det här låter ju helt otroligt. Hur många människor som brutit foten skulle nöja sig med att få till svar,,
Åk hem och inta sjukläge, återkom efter 6 veckor.:confused:

Ursäkta men jag :rofl: faktisk.

Skulle du om du brutit foten ansett detta som seriös rehabeliterings plan från utfört trauma center.

Nä,,, ngn stans brister informationen.. Tänk att veterinärer alltid ska ha så svårt att tolkas på svenska..

Tant ester: När ska ni sluta skriva på latin???

Senast ändrad:

Typ I- Fraktur av hovbensgrenen som ej involverar hovleden

Typ II- Fraktur av hovbensgrenen som involverar hovleden (intraartikulär).

Typ III- Midsagittal fraktur som delar hovbenet i två delar.

Typ IV- Fraktur av processus extensorius, involverar hovleden.

Typ V- Komminut fraktur (fler än två frakturfragment) som beroende på var
frakturlinjerna är placerade kan involvera hovled.

Typ VI- Frakturer som börjar och slutar i distala kanten av hovbenet.
Frakturen involverar ej hovleden. Kallas även solar margin fraktur
eller chipfraktur när den är av mindre omfattning.

Typ VII- Frakturer som börjar och slutar i distala kanten av hovbensgrenarna.
Involverar ej hovleden.

/SLU

Om din häst är så taggad och lever rövaren som du säger och är i behov av "vila" skulle jag ringa veterinären och be om att få ngt lugnande! Finns ett granulat som man kan ge tsm med fodret som dämpar dem lite. När min pålle har blivit ordinerad boxvila har detta gått mkt bra i de flesta fall,men när han har blivit "stollig" inne så har jag resonerat som så att: Jag släpper ut han i en mindre hage istället för där är han lugnare med kompisar brevid än själv i stallet. Men som du beskriver det verkar din pålla inte vara lugnare ute heller? Sällskap inne då?? Blir det bättre då? Svårt detta när de blir ordinerade boxvila och hästen ifråga hatar det! Men fundera på detta lugnade granulat som finns att ge... Lycka till!

Typ I- Fraktur av hovbensgrenen som ej involverar hovleden

Typ II- Fraktur av hovbensgrenen som involverar hovleden (intraartikulär).

Typ III- Midsagittal fraktur som delar hovbenet i två delar.

Typ IV- Fraktur av processus extensorius, involverar hovleden.

Typ V- Komminut fraktur (fler än två frakturfragment) som beroende på var
frakturlinjerna är placerade kan involvera hovled.

Typ VI- Frakturer som börjar och slutar i distala kanten av hovbenet.
Frakturen involverar ej hovleden. Kallas även solar margin fraktur
eller chipfraktur när den är av mindre omfattning.

Typ VII- Frakturer som börjar och slutar i distala kanten av hovbensgrenarna.
Involverar ej hovleden.

/SLU

Tack men jag vill nog ha tillgång till aktuella röntgenplåtar i stället för att på ett optimalt sätt kunna fixera hoven optimalt vid ett hovbensbrott.

Detta får man lära sig på fortbildningen under blocket hovreparationer.

Gör man ett traditionellt beslag på det provet så lovar jag dig,, man blir garanterat underkänd!!

Det beror på att man inte har klarat av att läsa bifogad röntgenbild på rätt sätt,, Det ingår i fortbildningen även att man kan tänka.

Om din häst är så taggad och lever rövaren som du säger och är i behov av "vila" skulle jag ringa veterinären och be om att få ngt lugnande! Finns ett granulat som man kan ge tsm med fodret som dämpar dem lite. När min pålle har blivit ordinerad boxvila har detta gått mkt bra i de flesta fall,men när han har blivit "stollig" inne så har jag resonerat som så att: Jag släpper ut han i en mindre hage istället för där är han lugnare med kompisar brevid än själv i stallet. Men som du beskriver det verkar din pålla inte vara lugnare ute heller? Sällskap inne då?? Blir det bättre då? Svårt detta när de blir ordinerade boxvila och hästen ifråga hatar det! Men fundera på detta lugnade granulat som finns att ge... Lycka till!

Jo jag skall försöka några dagar till innan jag kontaktar veterinären igen o ser om han kan skriva ut någonting eller rekommendera nått jag kan göra för att få henne lugnare.. har henne ute i sjukhagen varje dag så länge som möjligt eftersom hon har lite dammallergi o lätt börjar hosta om hon står inne för mycket..
Hon har sällskap hela tiden inne eftersom vi har en fånghäst på samma ställe som hon är uppstallad som också står på boxvila.. Så de 2 står och tar ut sina aggressioner på varandra.. har skaffat lite "leksaker" åt henne så hon har nånting att sysselsätta sig med..
Har du några tips vad man kan ge henne för saker att sysselsätta sig med.. ?

Funderar oxå på vätskan som hon har i karpalkanalen.. kommer det att läka ut helt av sig själv bara hon vilar? eftersom de inte gjorde någonting åt det på kliniken.. ?

Hej, vill bara berätta att min ponny hadde hovbensfraktur för många år sedan. Han var en aktiv tävlingsponny och vi var väldigt bekymmrade. Det gick FINT! Skoddes med ringsko, hatade sin boxvila så vi släppte ut han i en liten hage med lungt (äldre häst) sällskap. Det var bättre för vår ponny och bättre för mig som var livrädd att han skulle skada sig i boxen. En häst som är van till att vara på utegång blir nog fort rastlös inne plus att den fort kan lägga till sig ovanor. För vår ponny tog det lite tid innan det läkte, tror han vilade i över ett halvt år. Tränade försiktigt upp honom och han blev helt återställd. Lycka till!

Min dotters bästa väns new forrest fick det för ganska många år sen nu, så det kan ju vara ändrat vad man säger. Men det var boxvila först, sen mkt korta promenader ett par gånger om dagen, som ökades på allteftersom. De skulle absolut inte släppt i hage i alla fall....Den var gipsad kan jag tillägga.

Det var en rejäl fraktur som vet först inte trodde att den skulle kunna läka ihop ok, men det gjorde den och hästen återkom med lillasyster i fälttävlan på bla SM-nivå:idea: Så skadlig var den behandlingen inte i alla fall;)

Senast ändrad av en moderator:

När min häst misstänktes ha hovbensfraktur (efter undersökning av tre hovslagare, en veterinär + röntgen) gipsades hon och ordinerades boxvila. Jag fick ha henne i sjukhage, 4*4 m, och gå med henne därifrån in till stallet (ca 30m). Men det var det enda hon fick röra på sig. Fick också informationen att det ofta kräver minst 2 månaders boxvila. Jag fick se röntgenplåten men kan inte riktigt förklara hur det såg ut.

Nu visade det sig efter en dryg vecka att det inte alls var någon hovbensfraktur så mer än så vet jag inte. Men jag tycker det låter absurt att ni inte fick mer information!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka