Hovbensfraktur typ II *bilder*

juvelen

Trådstartare
Hästen (kallblodstravare f. 2009) vart tvärhalt HB i hagen Tisdag förra veckan. Kollades av vet. i Fredags som konstaterade att hältan satt i hoven.

Reagerade ingenting på böjprov, värme hovväggen på insidan av hoven, svårt att belasta foten fullt ut spec. vid vändning. Rensade upp hoven utan att hitta någon ytlig hovböld, reagerade lite på hörnstödet på insidan HB med visitertång. Bedövade hoven och släckte hältan. Rekommenderade röntgen (antingen djupare hovböld eller fissur/fraktur på hovbenet)

Var sämre igår (Söndagen) reagerade när man tryckte ihop trakterna.

Idag (Måndag) var vi på röntgen som visade detta:

45168_563162587031218_2000779544_n.jpg

268205_563162647031212_928105861_n.jpg

Fraktur av hovbensgrenen som involverar hovleden, samt en spricka.

Hästen skickades hem utan gipsning eller smärtstillande. Ska skos med ringskor med trakssidokappor och en kant på den dåliga sidan så det inte blir tryck på den "lösa" traktdelen.

Återbesök med ny röntgen om 2 månader, veterinären trodde det skulle ta minst ett år. Plåtarna ska även skickas till annan större klinik för 2:a utlåtande.

Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta mer?

Sv: Hovbensfraktur typ II *bilder*

Skickade de hem hästen utan att göra något??

Min hade fraktur, hovbensfraktur. De misstänkte direkt så vi behövde inte springa utan röntgade med en gång när ingen värme mm fanns. Eftersom hovslagaren inte var inne denna dag så gipsades hoven och fästes om ordentligt så skulle vi vänta tre dagar för att åka tillbaka och få en smidd ringsko. Därefter återbesök var 6:e vecka för undersökning och ny sko. Så fortsatte det i fem månader. Därefter kunde jag börja skritta igång och fortsätta med att skos med jämna mellanrum.

Ett år efter var hästen frisk och har inte haft problem senare.

Nej, kliniken gjorde ingenting. Det är en aktiv travhäst det handlar om.

Min ena häst har en hovbensfraktur i mediala grenen typ I. Fick ringsko och gipsades direkt, inget smärtstillande eftersom han inte ska lockas att belasta hoven i onödan. Inne på tolfte veckan nu, tid för återkoll med röntgen nästa vecka. Har lagt om sko och gips en gång redan. God prognos, men den som lever får se..

Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta mer?
Hovbensfraktur där leden inte är involverad har väldigt god prognos men lång läkningstid.
Läste larvigt först och missade att leden var involverad här, då är det inte riktigt lika kul men fortfarande hyfsat god prognos.
Låter som att du har fått korrekt information, men det förvånar mig att de inte satte någon form av gips på hoven tills hovslagaren kunnat göra sitt.

Bara jag som undrar varför den inte ens fick med sig smärtstillande hem?
troligen för att inte lura den att belasta hoven mer än nödvändigt och då förvärra skadan.

Senast ändrad:

Som jag läst verkar det vara många som fått sina hästar gipsade, kliniken vi besökte nämnde inte det.
Nu står hon med silvertejp hård draget för att hålla hoven stabil (tips från första vet. som gick igenom innan röntgen).

Läste En retrospektiv studie av hovbensfrakturer på
svenska varmblodiga travhästar

Ca 47% som kunde återgå till samma prestationsnivå, med konservativ fixering.

Senast ändrad:

jag tror dessutom att just det faktum att det var travhästar gör att procentsatsen minskar, för där tycker jag mig ha sett att man inte särskilt ofta orkar vänta ut skador med lång konvalecens för att sedan sätta igång med fullt tävlande igen. Utan att man helt enkelt avslutar hästens tävlingskarriär när en sådan skada uppstår.

Jag såg ett gäng hovbensfrakturer av olika svårighetsgrad när jag gjorde min hovslagarpraktik med dåvarande klinikhovslagare på Ultuna. Och det var bara en av dem som det inte gick bra för. Och det var en öppen fraktur med mer eller mindre krossat hovben... :eek:

kl

Hovis var här och skodde idag och berättade om en travhäst med hovbensfraktur, enligt honom blev rätt många helt återställda men att det tog ett år.

Pratat med chef.vet. på MK idag som kollat på plåtarna.
Som jag visste tidigare ska hästen skos med ringskor, med ringskogips.

Vad är ringskogips?

Vid nästa röntgen ska man kolla frakturen, om det bildats bindväv. Samt om det blivit några sekundära skador i hovleden (typ pålagringar).

Biten var för liten för att man skulle kunna skruva ihop frakturen på ett bra sätt.

Nej, kliniken gjorde ingenting. Det är en aktiv travhäst det handlar om.

Så där värst aktiv kommer den tyvärr inte vara förän tidigast om ett år.

Helt otroligt att skicka hem hästen utan att ha vidtagit åtgärder. Hur många som brutit armen skulle gladerligen åka hem från sjukhuset utan att armen blivit fixerad och gipsad??

Vad som gäller är att given gipsas och att man utanpå det fixerar med plastgips "dynakas gips". Boxvila i 4 veckor och återbesök för ny röntgen och kontroll av läkningsprocessen. Om god kan "redan nu" hoven skos med sjukbeslag för hovbensfraktur med stabeliserande kappor framför bakom aktuell fraktur samt traktkappor för att hämma hovmekanismen samt rak spång över trakten (sk ringsko). Med detta beslag kan hästen gå ut i en sk sjukhage under förmodligen minst dom 6 kommande månaderna.

Fraktur där även hovleden är involverad är tyvärr min erfarenhet av att prognosen inte är så där jättebra.

Därför skynda långsamt å lycka till.

Så där värst aktiv kommer den tyvärr inte vara förän tidigast om ett år.

Helt otroligt att skicka hem hästen utan att ha vidtagit åtgärder. Hur många som brutit armen skulle gladerligen åka hem från sjukhuset utan att armen blivit fixerad och gipsad??

Vad som gäller är att given gipsas och att man utanpå det fixerar med plastgips "dynakas gips". Boxvila i 4 veckor och återbesök för ny röntgen och kontroll av läkningsprocessen. Om god kan "redan nu" hoven skos med sjukbeslag för hovbensfraktur med stabeliserande kappor framför bakom aktuell fraktur samt traktkappor för att hämma hovmekanismen samt rak spång över trakten (sk ringsko). Med detta beslag kan hästen gå ut i en sk sjukhage under förmodligen minst dom 6 kommande månaderna.

Fraktur där även hovleden är involverad är tyvärr min erfarenhet av att prognosen inte är så där jättebra.

Därför skynda långsamt å lycka till.

Långt ifrån alla frakturer på människor gipsas. Hade senast inatt en patient med en collum chirugicum-fraktur. Collum cuff att "hänga" armen i, sen är det rörelse/rehab enl. speciellt schema som gäller.

Med aktiv travhäst menade jag en 3-åring som startat med bra tider.
Krävs lite mer av en sådan att återgå till samma prestationsnivå, än en häst som bara går lite motionsridning på ridhuset och hoppar några språng.

Kommer ut en hovslagare på Torsdag får vi se vad han säger.
Hästen verkar ta boxvilan med ro äter/dricker bra. Håller sig lugn.

Jättebra att få läsa om andras erfarenheter, både hovisar och hästägare.

Hoppas att det skall gå bra. Jag blev verkligen förvånad du fick åka hem utan åtgärd för hästens hov för det är ju ganska allvarligt. Min häst är en islandshäst och efter läkningen har han aldrig haft problem med hoven. Dock tyckte han vilan var urtråkig, fick göra en sjukhage ute och han hittade på massor med bus och bockade i hade sej på den lilla ytan :crazy:... Det var ganska jobbigt, han har så mycket energi och bus i sej men som sagt gick det bra ändå.

Senaste hästen som bröt hovbenet här blev inte skodd. Dels pga av att det var en unghäst, en 1-åring på våren. Dels pga att det var ett bakben, dvs den hade lättare att avlasta det benet än vad de kan göra med ett framben.
Enl veterinären var silverteipmetoden det bästa, så vi surrade själva silverteipbandage så hoven fick stöd.
Nu vinner hästen löp och är riktigt bra.

Långt ifrån alla frakturer på människor gipsas. Hade senast inatt en patient med en collum chirugicum-fraktur. Collum cuff att "hänga" armen i, sen är det rörelse/rehab enl. speciellt schema som gäller.

Nu går ju i.o.f. sig inte människorna på sina armar så det va en väldigt dålig jämförelse jag tog upp där. Jag borde ha skrivit ben eller för att inte bli missförstådd fot och därmed oxå att foten kommer belastas mer eller mindre för det är svårt att sätta en häst med hovbensbrott i rullstol eller hänga benet i Collum cuff. ;)

Tack för viktig och lärorik information.:bow:

Dumma jag som inte fattade det redan innan.:crazy:

Borde väl inte vara några problem att sätta föl i henne? även om box/sjukhage 6 månader inte låter så kul.

Vet att det blir högre belastning på kroppen/benen sista 3 månaderna i dräktigheten, men hästar med värre skador har klarat det.

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 674
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka