Hovbensförbroskning

V

vill veta mer

Hej!
Vad betyder hovbensförbroskning eg? Kan man bli frisk från det? Hur får man det från början? Ja jag vill veta allt.. vad kostar det att behandla mm
Jätte tacksam om nån har lust att svara
/ Totalt nollställd..

Sv: Hovbensförbroskning

I hoven finns brosk, som gör att hoven fungerar som den ska. Vid hovbroskförbening har detta mjukare brosk blivit benvävnad, vilket ger hästen samma effekt som att du skulle gå runt i ett par två nummer för små skor (enkelt uttryck).

Det är obotligt och kan inte behandlas. Man kan behandla symptomen genom t ex sula och ringsko, men hästen kommer att bli sämre med tiden.

Har haft en halvblodsmärr som gick väldigt bra, till efter en skoning. Helt plötstligt kom symptomen, sex veckor senare fick vi ta bort henne. Det kan gå fort.

Jo, självklart heter det hovbroskförbening - jag var tydligen trött i gårkväl som inte ens la märke till det :D

Det behöver inte vara slutet...faktum är att enligt vissa undersökningar kan man inte koppla några direkta hältor elle andra specifika problem till hovbroskförbening. Det är såklart inte bra, hovmekanismen blir hämmad med allt vad det för med sig. Om hästen i övrigt mår bra kan den leva gott ändå, och användas...

När de väl börjar visa symtom är det vanligen så att det går fort åt fel håll. Att vissa (bl a min) kan leva med hbfb länge innan de visar symptom (hälta) är ju en annan femma. Dock blir de ju ofta lite trista och stumma i steget, och ofta är det liksidigt så direkt hälta syns sällan förrän man bedövar bort en hov.

Personligen hade jag aldrig köpt en häst med hovbroskförbening, men självklart tar man inte bort en häst som inte visar symptom.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka