P

ponny_

Har tagit över en häst som tyvärr har trasiga hovar.
Hovarna spricker vid skoning och så.
De tidigare ägarna vill ha skor på hästen.
Vad kan jag göra för att hindra att hovarna går sönder?
De spricker mycket runt omkring.

Jag tycker att det ser dumt ut att ha skor.

finns det något man kan ha på?
inte ens klister fungerar för hovarna.

Tänkte plocka av skorna nu.. sömmarna sticker upp ur hovens ovansida för att dem är så sköra.

Sv: Hovarna

Kontakta en bra hovslagare hon/han hjälper dig så att du på bästa sätt kommer till rätta med din hästs hovproblem. :) Att ge Biotin hjäper ju till att stärka hovarna så det är att rekomendera.

Kicki :)

Du ska självklart prata med en duktig hovslagare som kan ge dig goda råd efter att ha tittat på just den hästen, vi på Buke kan ju inte ge dig råd för vi vet ingenting.
Det kan vara bra eller inte bra att ha skor på för hovarnas skull men en bra hovslagare ser det.

plocka av skorna är faktiskt det bästa, det är spänningar i hoven som gör att de spricker , oftast. sömmar genom hovväggen gör det inte bättre ju.

Men..det gäller ju då att ha enhovlsgare som vet hur hästen ska verkas för att klara det. alla hästar klarar inte barfotagång.

skorna kan du spika på igen sen när hoven återfått den egna formen som den egentligen vill ha. kontakta en kunnig innan bara.

Tack för allt.
Kommer ut en hovis idag och skall kolla på hästen:)

Har tagit över en häst som tyvärr har trasiga hovar.
Hovarna spricker vid skoning och så.
De tidigare ägarna vill ha skor på hästen.

Jag tycker att det ser dumt ut att ha skor.

Tänkte plocka av skorna nu..

OM jag har förstått dig rätt så är du ny ägare?
Och dom gamla ägarna vill ha skor på hästen.
Men du som ny ägare vill inte ha skor på hästen?
Det är ju du som bestämmer. Oavsätt vad du vill och vad fd ägarna vill så är det du som bestämmer över hästen. Det är du som ska se till att hästen mår bra.

Jag talar inte varken för eller emot skor, men det känns som om du vill ta av skorna. Gör det då. Du bestämmer. och inte dom gamla ägarna.

Förresten hur gick det idag?
Vad sa hovis?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Min häst har överlag bra hovkvalité men är rätt kexig/skör omkring sömmar ffa på fram. Hon har balanserad foderstat ner till micro och...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Oknytt
·
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 794
Senast: Dorinda
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka