Hövärden till fånghäst

Jeffa

Trådstartare
Håller på att leta efter hö till min 4 åriga valack som haft fångkänningar här på vår/sommarkanten. Så nu funderar jag på vad ni har för värden på erat hö till fånghäst? Ett hö med lågt energi och sockerinnehåll och lite högre proteininnehåll är det jag letar efter just nu, men hur låg skall energin och sockret vara helst?

Sv: Hövärden till fånghäst

Energin ska ju vara så låg så du kan ge tillräckligt ts till din häst utan att den får för mycket mj och blir tjock. Det bästa är också bra kvot så du slipper annat foder. (proteinet)

Jag har varit intresserad av grässorter när jag valt hö. Timotej och ängsvingel är det i mina hästars hö. Jag har valt bort rajgräs, pga att det sägs kunna lagra mer socker än en del andra grässorter.

Det där med grässorterna lät intressant, brukar energi eller proteinvärdet skilja sig nåt från grässort till grässort eller har det mer att göra med när höet blivit skördat? Vad brukar sockervärdet ligga på på det höet du brukar ha?

Ja det gör det, men det viktigaste är vad sockerinnehållet var just när det skördades.

Det är inte lätt att hitta hö med socker under 10%, så lyckas du få tag på något så skulle jag ta det även om inte dom övriga värdena är optimala!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 336
Senast: Ise
·
Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 616
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur